Lage hassel bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Hei, er det noen som vet noe om bygging av hasselbuer? :-)
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Å om noen vet hvor lenge man skal tørke bueemner. Om noen treslag skal tørkes kortere eller lenger? :-)
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Oddbjørn »

Bua finner sikkert noe her, lykke til.
http://ny.norsklangbuelag.no/tox/NL-manual.pdf
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Hjertelig takk for hjelpen :-)
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Vet noen, noe mer eksakt hvor lenge bueemner skal tørke. F.eks om hassel ikke trenger å tørke mer en to måneder når det tørkes på ett kaldt å tørt sted f.eks.?
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Gooseman »

Hei! Det vil variere i forhold til hvor stort emnet er. Hassel er jo som regel tynne pinner, og vil tørke raskere enn tjukke stokker.
Men det vil nok ta noen måneder før en hasselstokk er tørr (viss du tørker den i romtemp), uten at jeg vet det helt eksakt. Har du flere emner og spikketrangen er stor, ville jeg grovhugget et emne til nær ferdige buedimensjoner. Så sausa det inn med lim i endene og 15cm inn på stokken. Viss du tørker det innendørs vil du få et brukbart tørt emne på 2-3-4 uker.
Men vær oppmerksom på at det da er mye større fare for vridning, sprekking, osv. Noe som kan gjøre emnet ubrukelig..
Lykke te :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Allan »

Jeg har høvla ned hassel til nær ferdige dimensjoner bare minutter etter at treet var felt, og lot barken sitte på ryggen av emnet. Det gikk helt fint, og tørkinga unnagjort på bare uker. Metoden anbefales! Liming av endeveden samt et par cm til er lurt uansett.
Nå er det en del forskjell på hassel, og tilbøyeligheten til å ville vri seg under tørking er vanskelig å forutse. Hvis emnet er fra et tre som vil bli propell, så blir det det.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Lars Jensen »

Hei og velkommen på forumet. Jeg ser du bor på Klokkarstua. Du kan ta deg en tur til Tofte i morra kveld. Da er det buespikking på Hurum ungdomsskole kl 19.30. Hjertelig velkommen.
Lars på vegne av Hudrimar Bågadrag.
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Lurz »

Og hvis du gjør som Allan foreslår, og er i tvil om emnet er tørt, så kan du veie det med jevne mellomrom. Når det ikke lenger blir lettere er det tørt. (nok)
"If it breaks you get to keep both parts"
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Hjertelig takk for all hjelpen dere som har svart meg:-) Jeg er ny i forumet, så jeg så ikke svarene i går da, for jeg har jobba med å forstå hvordan forumet fungerer.
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Jeg må få tatt meg en tur. Det hørtes suverent ut Lars. Hvis alt passer seg sånn, så får jeg ta meg en tur.
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Jeg har lagd no steinalderlim av kvae kull, og pulverisert seljeflis, som jeg for ca tre uker siden klæsja på endene av emne, men smørte ikke lenger inn på emne. Man tar ca 60 prosent kvae (helst uten barkebiter til festing av pilespisser)fra Gran eller furu, gjerne fra begge trærne og ca resten pulverisert kull og rasper seljeflis av seljepinnen med kniv. Knus gjerne kull i en kopp som en mårter med pinne. Putt oppi seljeflis, å man kan tilsette aske som gjør at limet får vanntette egenskaper. Så ca60 prosent kvae og resten kull aske seljeflis/pulver. Kok opp kvae i feks avsagd colaboks eller lappskaus boks. Når kvaen koker setter du boksen til side å heller oppi kull å sånn, så rører man det sammen. Ha det gjerne på en pinne. Limet blir hardt etter bare ett par minutter, så man må brenne på det med lighter eller stearinlys for å varme det opp. Limet går av fingrene når man vasker seg godt i varmt vann. Jeg er bare litt usikker på om limet går av så lett hvis aske blir tilsatt. Limet er ikke giftig, verken å få på henda, å lukter godt når man fyrer det opp. Limet har svart farge.
Sist redigert av Bua den 14 mar 2017, 03:05, redigert 1 gang totalt.
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Skulle bare si om kvaelimet at, vær forsiktig. Det kan være farlig hvis man ikke er forsiktig. Det vil si at ikke stå å kok kvae etter det har begynt å boble, da kan det antenne å være som bensin. Å man må ikke klemme limet sammen i fingra for lenge tror jeg. men så lenge fingrene er i bevegelse gjør det ikke no om en former det, det går an å forme det med fingrene å lage perler f.eks. Å når det varmes opp trenger man ikke nødvendigvis sette fyr på det ferdige limet, men varme det gradvis opp, å vente lit, til det ikke er for varmt å ta i, å forme det før det blir hardt. Før i tia brukte man limet blant annet til å feste på pilespisser, å til styrefjær. :-)
Sist redigert av Bua den 14 mar 2017, 02:02, redigert 1 gang totalt.
Bua
Bueskytter
Innlegg: 43
Registrert: 09 feb 2017, 19:43
Bosted: Klokkarstua

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Bua »

Jeg tror ikke det er mulig å få limt fast fingra heller, fordet limet er i det øyeblikket for varmt, å man vil brenne seg.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Lage hassel bue

Legg inn av Lurz »

Arig :)
Lurer litt på hva som er greia med seljeflis. Og hvorfor akkurat selje? Kilder noe sted?
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar