Fantefinn prøver seg på buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Fantefinn
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 31 jan 2017, 23:40
Bosted: Hordaland
Kontakt:

Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Fantefinn »

Hei alle sammen!

Eg er heilt ny, både på forumet og innen buemaking.
Navnet er Finn Risnes, ca 35 år, liker å lage spon, med handverktøy, helst.

Vart nyleg gira på å lage buer fra bunn av, og har tråla litt omkring etter informasjon, og har funne ein god del her, så takk så langt!

Så langt har eg laga ein bue til eldste dotter (3,5 år). Den er nok litt tung enda.

Bueen er lett inspirert av Holmegårdsbuen, om enn noko redusert.
- Den er laga av ask, den er 31'' NTN, #6/12''.
- Strengen er laga av fletta fiskesnøre fra Biltema... Flemish loop med timber hitch. (gøy å laga!)
- Pila er laga av bambus plantepinne fra Plantasjen, (ikkje heil, men ferdig spissa), "fjør" er av gaffa tape, YT inspirert, og spissen er ein messing treskrue skrudd inn i tuppen, IKKJE spiss. (3,5x16mm, og fra Biltema) Spine? Ingen aning.

Avstand fra streng til bue oppspent er 6cm.

Det vil komme eit skinnhåndtak på etter kvart, muligens med ei lita pilhylle for å gjere det lettare for juniorinnen.

Her er buen med strengen av. Stringfollow, etter det eg forstår er ca 20mm
Bilde

Her er buen med strengen på.
Bilde

Mvh Finn
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Jæger »

Velkommen, Fantefinn :-)
Det så jo bra, gøy med litt 'man tar hva man har' lavkostprosjekter. Nå er jeg fersking selv så jeg skal være forsiktig med å gi råd. Men kanskje litt fare for at strengen vil slå i buehånda med så lav strengehøyde?
Ser frem til å følge tråden ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Fantefinn
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 31 jan 2017, 23:40
Bosted: Hordaland
Kontakt:

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Fantefinn »

Takker Jæger!
Er litt kjip i utgangspunktet, så då blir det fort at eg bruker det eg har . Har stått på sida til Kviljo og fyllt opp handlekorga meir en ein gong må trykke play snart...

Strengen blei stramma ørlite så ja. Nå er jo mine hender litt større enn podinnens. Den blei og mottatt med stormende jubel etter barnehage! Den var litt tung ja. Får lage noko stumpe greier istedet for "spiss".

Skal legge ut bilder etter kvart!

Finn


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Lurz »

Velkommen her :D
Ser ut som en fin bue! Enig Med Jæger ang strenghøyde, ville nok glatt dobla for å unngå slag på handa. Og så ville jeg nok prioritert et annet strengematriale ganske høyt, de fleste fiskesnørene jeg har vært borti har lovlig mye strekk....
"If it breaks you get to keep both parts"
Fantefinn
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 31 jan 2017, 23:40
Bosted: Hordaland
Kontakt:

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Fantefinn »

Takk for det Lurz!

Er på full fart til å bestille B-50!
Strengen er justert, så nå skal det være nok avstand!

Finn
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Jæger »

Tenker det var en ung bueskytter som ble glad, ja.
Angående butte piler kan du få både gummi- og treknotter hos Kviljo. Jeg har brukt almeknottene til tening på pledd i hagen, finfine saker.
Og en rull med strengemateriele er heller ikke dumt, den kan jo også brukes til alt mulig annet rart i heimen :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Gooseman »

Fin holmegård! Ser ut som har fått bra "dreisen" på det her :)
En rull b-50 vil du ikke angre på. Er det voksenbue på gang også? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fantefinn
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 31 jan 2017, 23:40
Bosted: Hordaland
Kontakt:

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Fantefinn »

Takk for det Gooseman!
Jada, her er voksenbue på gang også, syns bare ting tørker litt seint! Nå ser eg etter bueemner overalt, sånn at eg har litt på lager :)
Førstemann ut var ein Holmegård, på mål fra ein kar eg fant på nett.
Den starta grønn(2mnd siden) og blei grovtilpassa, oppbevart i garasjen og tilpassa litt til.. (var nok litt ivrig) blei tatt inn i huset og tørka fint uten sprekker!
Slik:
Bilde
Sist fredag så den ca slik ut:
Bilde
Da blei den slik:
Bilde
Bilde
Sjuk følelse. Vel vel.

Nå sitter eg og venter utolmodig på at dessa skal bli klare: (fra kjellerstova, som visstnok er min, eg eig vel strengt tatt kun dei stavane i dette rommet, madammen har ikkje sett dei enda...)
Fra toppen og ned: Hassel / Hassel / Ask / Hassel/ Ask / Hassel, lengder fra 2m til 0,8m
Bilde

Ask på ca 2m
Bilde

Dei her har vært i garasjen med limte endar i alt fra 2-1mnd, tatt inn i huset i dag.

Eg må sei eg er glad for at eg fann dette forumet! For her er det mykje kunnskap å hauste av! Og ikkje minst inspirasjon!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Lurz »

Et triks for å få et emne tørt "nok" raskest mulig: Reduser emnet mest mulig i bredde og tykkelse, kanske en cm eller to større enn det du tror den ferdige buen skal bli. La tuppene være lenger enn du har tenkt, i tilfelle ekle tørkesprekker i endene. Vei emnet. Så veier du emnet med jevne mellomrom, når det ikke lenger blir lettere er det tørt. Badevekta er nok ikke nøyaktig nok her.
Et tips til, bokserien "The Traditional Bowyers Bible" Fire bøker, forskjellige emner. Holder med bind 1 til å begynne med, så kan du fylle på ettersom du føler for.
Snodig brudd. Klarer ikke helt å se ut fra bildet hva som har skjedd. Kan det vært et sår på ryggsida etter barkfjerning? Det ser så rett og rent ut?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Allan »

Velkommen nykommer! Det er fint å fylle opp med emner så en har litt å ta av framover. Jeg er enig med Lurz, det var et pussig brudd. Det er ask? Det forekommer jo av og til med det treslaget, det kan være en ring med noe skikkelig svak vårved eller noe. Det er etter min meining ganske stor variasjon på kvaliteten inne arten. Sjøl om det er kjedelig når mange timers arbeid blir til intet på denne måten, ligger jo muligheten for å lære mye om materialet nettopp i slike hendelser.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Gooseman »

Kjedelig med brudd altså. Akkurat vært der selv. Men man lærer som Allan påpeker. Husk på å bøye staven/buen gradvis over litt tid så den venner seg til å bli bøyd :)
Støtter Lurz sitt tips om the traditional bowyers bible. Veldig bra og lærerik bokserie. Og bind en er den mest grunnleggende og kanskje viktigste.
Vær også obs på at kanskje spesielt hasselen kan vri seg i propell når den tørker. Da kan det hjelpe å tvinge den fast til ei fjøl om du ser antydning til dette :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av nidrinr »

Tørk hassel som hel stokk, de er ikke (trenger ikke være) med stor diameter uansett. Ignorer alle vridninger når du lager bue av hassel, og lag bua som om stokken ikke vrir seg. Funker faktisk med hassel, sjøl om ikke alle andre treslag er like samarbeidsvillige om de har promillevekst
Fantefinn
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 31 jan 2017, 23:40
Bosted: Hordaland
Kontakt:

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Fantefinn »

Takk Allan!
Eg ser etter emner overalt.. Kjenner at eg kan komme til å like Hassel, det er forholdsvis lett tilgjengelig, så dette Nidir var fint å lese! Eg las i tråden til Lars (for ein buemakermaskin...) noko det samme. Naboen, som og er grunneigar i strøket har gitt meg fri tilgang på det eg måtte finne :)

Eg fellte aska som knekkebuen kom fra for vel ett år sida, har litt emner igjen fra stammen, noko korte ca 1,8m (tenkte ikkje buer akkurat då), litt derfor eg tenkte Holmegård. Den aska er eg ganske sikker på at hadde sånn askesjuke, den hadde mange daue parti oppover. Kan det ha hatt innvirkning på knekken? Hovedstamma såg fin ut. Er nok sikkert han som fjerna barken som har vært ivirg og føkka til litt...

Hasselsemna har eg grovtilpassa, og limt endane og så har dei stått i garasjen på klosser med ei tvinge midt på ryggen i grepet så dei ikkje sku få sjans til å vri seg, håper eg kan starte med dei i april/mai/juni. Men eg skal og prøve å tørke dei heile som du seier Nidir.

Ser og ut for at eg må kjøpe bok ja, kjekt det!
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Gooseman »

Når du ser etter emner overalt så vet du at du har fått buesyken :D Kjenner meg godt igjen.

1,8m er jo fin lengde for buer, spesielt flatbuer (med mindre du drar laaangt).
Når det gjelder askeskuddsyken så har jeg forstått det slik at veden først tar skade der infiserte greiner går inn. Treet skyter også nye skudd på stammen når de blir infisert. Disse blir også infisert og det går videre inn i veden og skaper misfarging. Viss stammen og veden så fin ut på emnene dine så skulle man tro det går greit. Men så er jeg ingen ekspert heller... :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Allan »

Jeg har ikke hatt noe erfaring med askeskuddsjuke, så jeg veit ikke om det påvirker kvaliteten på emner fra sjuke tre. Jeg kan uansett slutte meg til det Nidrir skriver, hassel er veldig bra. Jeg feller alltid av sånne dimensjoner at den ganske akkurat rommer den bua jeg tenker å lage av den. Da blir det lite jobb med å fjerne tre, og en oppever ikke problemene med evt spiralvekst som gjør seg gjeldende ved kløyving.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar