Fantefinn prøver seg på buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Fantefinn
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 31 jan 2017, 23:40
Bosted: Hordaland
Kontakt:

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Fantefinn »

Hoho!! Då har nok b50 for ei stund kommet i hus! Ei røys med pilspissar og ein meeget fancy blyantkvessar. Nå må eg bare få frigjort meg sjøl til buelaging...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Harald »

Jeg har erfaring med askesyke emner, jeg skyter jevnlig med en langbue laget av sykt tre. Det som er spesielt med akkurat disse emnene er at de siste og dermed ytterste fire-fem årringene er markant tynnere enn resten. Denne bua har måtte tåle mye juling og har holdt godt med moderat strengefølge. Nabotreet var såpass angrepet at det var dødt og veden har så smått begynt å endre farge(grålig) og en flatbue av det treet holdt en stund inntil en alvorlig skade i ryggen(billeskader) og min overdrevne tro på bua(dro den til 34-35 tommer) gjorde at den knakk. Hvis ryggen er hel årring og veden ikke er mør(!) så tåler ask veeldig mye. Ikke bli skremt av strengefølgen som kommer med bøying, litt(intill 2 tommer stabilt) er bare sunt. Gir en tryggere bue. Bøy forsiktig i begynnelsen men bøy den mange ganger. Treet må lære seg å bøyes.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Gooseman »

Interessant! Men kanskje det er en god ide å ta ned ryggen litt viss de ytterste årringene har dårlig vekst? I teorien skal vel det gi en mer effektiv bue på ask. Men det spørs hvor mye arbeid man vil gi seg selv da. Og så kan man jo skade/ødelegge emnet om man ikke klarer å følge en ring på ryggenBilde Men det funker tydeligvis bra uten å gjøre det også :)

Fantefinn: Høres bra ut. Spikk i vei!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Harald »

Eller så kan det være at flere tynne årringer i ryggen og ganske tjukke ringer i buken gjør den ekstra robust. Av totalt 11 årringer(var nede og talte) ved den tykkeste delen i grepet ligger 6-7 i den ytterste tredelen. Ringporede treslag som ask blir jo sterkere jo fortere den vokser så det er kanskje derfor jeg ikke ser antydning til komprimeringsskader til tross for at den måtte jobbe ganske hardt med lengdeskytinga vi hadde her i høst. Ta det rolig med aska til å begynne med så har du den lenge. Men regn med strengefølge og vær forsiktig med ryggen!
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Gooseman »

Ja det er sant. Skal vel noe til at aska ryker i strekk (etter min erfaring) så kanskje den fordelingen der gjør den mer robust mot kompresjonsskader.
Er uansett greit for en nybegynner å la ryggen være i fred :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fantefinn
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 31 jan 2017, 23:40
Bosted: Hordaland
Kontakt:

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Fantefinn »

Takk for oppmuntring og forklaring Harald! Då skal eg fortsetta med dei emna eg har av den stokken. Med langbue i ask, då meiner du D-profil på emnet?
Eg treng litt oppklaring mtp dette med åringar i ask. Bare for å få det prenta inn i skallen. Det er den lyse veden eg vil ha som rygg? Og bare forsiktig fjerne den brune/porøse/harde veden?
Eg har emne der eg har vore vel ivrig i tjenesten, og kvar gong eg har vurdert å ta den ned til neste årring, så stokker hjernen seg heilt... Og eg lar emne stå i fred.
Ellers, så har våren kommet her til Osterøy, som betyr at eg må fram med snøskuffa og måke den forhatte oppkjørselen, før eg tar turen ut i bratte skråningar på emnejakt. På lista står Ask, Hassel og Rogn. Vil greiner av Alm være noko å prøve seg på?
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Gooseman »

Ut ifra bildet på den første buen din der du bare har tatt av barken så ser jo veden lys og fin ut. Viss de andre emnene er like så trenger du jo ikke gjøre noe mer med ryggen enn å ta av barken. Evt skrape av litt mer av innerbarken med ei sikling.
Viss du allerede har jobba deg ned i ryggen gjelder det å finne en årring. Da vil linjene gå paralelt gjennom hele ryggen (viss emnet er rett og ikke har naturlige svinginger).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Lurz »

Til en langbue i ask er ikke D-profil det beste.
Det ytterste laget i ryggen på en bue vil være utsatt for mest strekk, mens det ytterste laget i buken vil være utsatt for mest sammentykking.
Ask er et treslag som er sterkt i strekk og svakere i kompresjon. Hvis du da lager en D-profil askebue vil du få mye strekksterk ved ytterst i ryggen som jobber mot en smal bit kompressjonssvak ved i buk. En slags oval med flataktig buk vil nok være bedere for ask.
De engelske langbuene var ofte av barlind, som takler en D-profil. Andre treslag har andre egenskaper.
Om ikke det er en spesiell grunn til noe annet ville jeg bare fjerna barken. (og skrapt vekk ev bast forsiktig.)
"If it breaks you get to keep both parts"
Fantefinn
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 31 jan 2017, 23:40
Bosted: Hordaland
Kontakt:

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Fantefinn »

Hei Lurz, det er det eg har fått med meg mtp ask. At den liker flat profil.
Driver å funderar på å lage ein langbue (ikkje flat) av hassel med litt flatare "D-profil". Om det lagde noko form for meining ;)
Ellers gjekk emne jakta i dag i dass av mange årsaker. Men fleire mikrobuer til jr ser det ut til å bli!
Skal få lagt ut litt bilder etterkvart.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Jæger »

Det tror jeg gir mening. Som nytt medlem i Norsk Langbuelag fikk jeg tilsendt siste utgave av Toxofil hvor Lurz har oversatt en lengre artikkel om engelske krigsbuer i andre materialer enn barlind. Flatere D og mot oval går igjen - alt etter emnets egenskaper. Selv om dette gjelder sterke staur så kan nok prinsippet overføres til mer moderate buer :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Fantefinn
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 31 jan 2017, 23:40
Bosted: Hordaland
Kontakt:

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Fantefinn »

Takker Jæger, fint å kunne gjere seg forstått! :D

Då blir det litt bilde tid!
Først ut har askebuen til Jr fått ein mindre (alt er relativt) oppgradering, ånkli B50 streng! Trur nok den skal holde i massevis, 8 tråder. Sikkert overkill :D . Manglar bare serving, så er vi der. Og eit skinngrep, sydd saman av god husholdningshyssing. Skinnet kjem frå ein stressless som fekk marsjordre fra hu fina i huset.
Bilde
her ser me også det nyaste verktøyet i huset, ei tapetskrape fra Europris, som eg rappa av madammen. Den er nå blitt ein sikling som eg er meeeget godt fornøyd med!
Bilde

Ellers har eg holdt på med litt fleire mikrobuer, denne blir vel meir ein kombo av Holmegård og Møllegabet? Ihvertfall har den tuppar som ikkje skal bøye. Fekk desverre ein god hengsel i høgre lemmet. Den er 23'' NTN, og 11#11'', her må eg nok redusere ein god del, kan eg "redde" hengselet med å redusere massen ellers på buen?
Bilde
Laga meg ein tillerstokk i går kveld...
Bilde
Her med slakk streng
Bilde
Her med stram streng
Bilde

Feedback på tiller er veeeldig velkomment!
Finn
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Gooseman »

Er ikke den mest erfarne,, men er jo bare å prøve å skrape av mer i stivere områder rundt og håpe på det jevner seg ut :)
Og tuppene kan du sikkert redusere litt, så blir den mer effektiv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Jæger »

Fine buer, Fantefinn :-)
Du klarer nok å tynne ut resten så "knekken" blir mindre.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Fantefinn
Nybegynner
Innlegg: 16
Registrert: 31 jan 2017, 23:40
Bosted: Hordaland
Kontakt:

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Fantefinn »

@Gooseman, du har helt rett, dei er noko feite! :lol:
@Jæger, takk for det! Må nok skrape godt uansett, jentungen må og eta meir graut, den var litt vel tung for ho.

Neste må bli å lage ein kort langbue av hassel med flat D-profil! Har ein som ser spøkje klar ut ;)

Og så MÅ eg ut i skogen og henta meir virke.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Fantefinn prøver seg på buer

Legg inn av Allan »

Jeg lurer på om ikke hengslet oppleves litt på grunn av kvisten midt på beinet til høgre. Den inneholder en del ekstra ved (på ryggsida) og gjør at dette partiet muligens er litt stivt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar