Bogar frå ein vestlandsfjord

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Sant det. Ingen hjernekirurgi, men man vil jo få det så bra som mulig :)
Se der ja, paint var ikke dumt. Takk for bilde! Lettere å se nå.
Trenger noen småjusteringer, men det nærmer seg håper jeg.. Forhåpentligvis forandrer den seg ikke så mye når jeg kommer over 30" i dralengde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Liten update her i gården. Er ferdig med "krigsbuen" i ask. Ble ikke så tung som planlagt, men 85# ved 31 tommer får vere greit tenker jeg. Men er likevel en kraftig sak og jeg kjenner at riktig teknikk er viktig for å trekke opp tyngre buer.
Bilde
Har også laget en ny kort einerbue med råhudbacking. Den overlever foreløpig i motsetning til forgjengeren. Syns det var passende å male på et indianermønster på en så liten sak. Tror det var et Hupa- mønster illustrert i TBB 1
Bilde
Bilde

Holder ellers på med en flatbue i platanlønn, og så er jeg så dum at jeg har begynt å bøye trekjærner... Bilde
Bilde
M.Balka nederst tror jeg er brukbar. Tyrkeren øverst er nok heller tvilsom. Men kjekt å øve på å bøye ting :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Kviljo »

Bra!! :D
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Lurz »

Flott! Og velkommen i optimistklubben :D
MB på gammelmåten ser jo fin ut, lykke til :D :D :D
ps. Har forstått det som at einer gjene vil ha backing for å få et langt liv. Fine buer!
"If it breaks you get to keep both parts"
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Takk gutter :D
Optimistklubben er artig :D men spørs om det ender godt..
Får bøye noen emner til og få det på tørk, så får jeg ta det derfra.

Einerbuen har et lag oksehud på ryggen så håper den varer :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Jæger »

Lekre buer og knalltøft prosjekt. Følger spent med på det :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Bøying av lønnekjerner til tyrker var ikke lett. Bilde
Bilde
Håper jeg kan redde de med litt lim og kanskje ei flis. Syns lønna virker råtten sammenligna med bjørk som bøyde seg som smør...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Jæger »

Det var leit av det ikke holdt i bøyen der.
Jeg har ikke erfaring med buebøing på sånt nivå men jeg ser for meg et par muligheter for bedre resultat.
Ikke så brå overgang på tykkelsen det det skal bøye.
Jeg mistenker at det bøyes/presses litt for langt ut på emnet, ville foretrukket ei tvinge eller to i selve bøyen.Gjerne bare ei men med en kloss som tilsvarer utvendig profil. Og sikre tuppen du setter i sporet for å hindre at den glir ut og kan 'hjelpe til' med knekkeprosesen.
Eventuelt kan du lage en motsatt mal og presse emnet inn i en vugge. Et gammelt triks for de som bøyer ekstreme ting er å bruke ei skinne over emnet med stoppere som hindrer emnet i å strekke/knekke ute men snarere stuke veden i innersvingen, om jeg klarer å uttrukke meg riktig.
Her kommer nok hornbueentusiastene med litt tips og triks etter hvert.
Lykke til med prosjektet videre :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Takk for innspill. Du kan jo endel virker det som. :D
Det første jeg tenkte på etterpå var at jeg burde hatt ei tvinge i bøyen som du sier. Ser for meg fibrene ville hatt større problemer med å reise seg da.
Og så virker det som tynninga av treverk i bøyen skapte like mye problemer som fordeler. Ser ut som bøyevinkelen ble enda skarpere på grunn av det.

Tuppen stod godt i sporet, så ingen problemer der.
Metallskinne på utsida burde jeg vurdert, men da bør man vel kunne feste den på et vis i tuppen??

Menmen.. Emnet på øverste bildet tror jeg kan bli brukbart. Fylle med lim og tvinge det ned. Den nederste er det heller værre med tror jeg. Men jeg bøyde heldigvis to til. En som knakk totalt, og en til som er omtrent som øverste bildet. Da har jeg ett sett med lemmer i det minste..

Men jeg tror jeg skal prøve å bøye litt mer når jeg får tid. Vurderer å teste rogn. Har sett en på atarn som har laga tyrkisk bue av rogn. Den er jo både seig å kløyve og difusporøs, og forhåpentligvis så bøyer den seg ogBilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Lurz »

Har også en kjerne som har gjort det der. Irriterende! Vet ikke helt om jeg skal prøve å reparere, eller om det blir resirkulert til noe annet. (Eventuelt peisved :twisted: )
Jæger sitt forslag om tvinger nermere bøyen kan kanskje ha noe for seg, men det jeg vet blir brukt (som jeg ikke har prøvd selv enda), er å legge en smal metallremse på utsiden av emnet som blir bøyd sammen med det, sånn at fibrene blir hindra i å reise seg.
"If it breaks you get to keep both parts"
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Ja burde nok ordna meg et metallbånd til så ekstrem bøying.

Ja det er veldig irriterende. Men skriver ikke Mr Karpowitcz at litt fliser som på øverste bildet er bare å lime ned og tvinge? Det skal jo ikke bøye der uansett.
Viss det er for ille kan man vel kutte av og spleise tupper skulle man tro :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Jæger »

Jeg tror du kan avhjelpe godt med to bandjern ved siden av hverandre (kanskje fire, to i tykkelsen også?) og skru fast en plast-/metall- eller kryssfinerkloss i hver ende, aaaakurat litt trang å få på emnet du skal bøye. Det beste er nok om du kjenner en blikkenslager og får ei remse skvettsink eller tilsvarende å skru fast klossene på. Eller så skreller du et lag av ei av skiene dine for vitenskapen ;-)
Jeg tror uansett at det er viktig å låse tuppen du begynner med helt så den ikke kan skli ut og videre er det essensielt med mer press med kort avstand i svingen så du får bøyd emnet kontrollert og gradvis.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av nidrinr »

Prøv ytterste årring som buk. Og pass på at emnet er fuktig nok.
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Ikke dumt jæger. Må prøve å lage meg en liknende patent. Har tro på den der :)

Emnet kom fra et lite tre, så jeg følte jeg måtte avkrone. Men jeg har større stokk også, så jeg kan prøve med en hel yttre årring.
Treet var nyhogd og drukna i tre dager, så tror ikke det var noe problem



Sent from my iPhone using Tapatalk
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Nytt bøyeforsøk av tyrkerkjerner. Det ble noe anna enn sist gang. Bøyde seg som smør! :D
Bilde
Bilde
Bøyde 4 lemmer og det gikk fint med alle. Rogn denne gangen.
Tok til meg tipset om å bruke ei metallskinne på utsiden. Festa den bare i hver ende med tvinger. Da gikk det veldig fint. Ingen fliser! Hadde også mer jevn tykkelse på treet hele veien nå. Om det var metallskinna eller rognen i seg selv som gjorde bøyinga lettere er usikkert, men mistenker den var litt lettere å bøye enn lønna forrige gang.
Nå har jeg i alle fall noen emner å prøve på. Bare å vente noen måneder på at det tørker før jeg får gjort noe mer... :) :(


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar