Bogar frå ein vestlandsfjord

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Ja da har jeg fått spikka litt til på krigsbuen igjen. Har fått på en feit linstreng på ca riktig strengehøyde og bøyd den mer på tilleren.
Bilde
Litt stivere i midtpartiet på høyre side på bildet. Innspill?? Tok å sikla litt der etterpå og grilla buken.
Bilde
Før varmebehandling var den 88# på ca 27 tommer. Fulgte strengen ca 1cm rett etterpå. Den vil øke litt i styrke etter varmebehandling eller?
Den er i alle fall i nærheten av det jeg ønsker til slutt. Må bare øve litt på å trekke den opp. Har nok litt å gå på teknikk der (eller styrke, hehe), for jeg syns den var tungBilde

Jeg har også begynt med den råhudbackede einerbuen på tilleren. Litt stiv på høyre side den også, men den nærmer seg. Blir kort dralengde siden den er kort, men ser for meg den kan bli rask :)
Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Allan »

@bildet øverst: ja, litt stivere til høyre, men det jeg ville tatt tak i først er tuppene. Når du trekker såpass langt som på bildet ville jeg hatt tuppene til å bøye noe mer, jeg synes det ser ut som de er stivt et godt stykke innover.
Den andre bua synes jeg begynner å bøye ganske fint, høgre sida er litt stivere over det hele og bør svekkes litt jevnt over. Jeg ville latt den være en liten tanke svakere og latt den være nedre bein på bua.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Takk for innspill :)
Tuppene er kanskje litt stive ja. På bildet er den vel dratt til 22-23", så på lenger dralengde er det vel midtseksjonen som vil bli bøyd mer og mer?

Einerbuen: Du ville ha nedre bein svakest? Siden den er så kort og nedre bein vil bli utsatt for mer stress?
Det vanlige er vel å la det øverste buebenet vere svakest?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Bare glem einerbuen nå. Tilleren begynte å bli ganske fin, men så eksploderte den rett utenfor grepet på høyre side på bildet. Treverket og råhuden gikk tvers av.
Den ble tydeligvis for mye stresset der. Ingen kvist eller noe, men kanskje en millimeter eller to for tykk..

Har en tvillingstav uten kvist. Forhåpentligvis klarer den seg bedre :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Allan »

For å oppklare en ting: jeg meinte virkelig å skrive at nedre del bør være litt sterkere enn øvre når du har den på tilleren. Målet er å få det symmetrisk når du skyter. Beklageligvis blir ikke det aktuelt med denne bua, men det vil være like relevant hver gang. Brudd av denne typen er ikke så moro, men kan være lærerikt. Jeg har litt vanskelig for å forstå at den skulle ryke et sted der den er tjukkere enn den burde relativt til resten av buelemmet. Et område som er for tynt derimot... Du skriver at råhuden røyk av óg, jeg lurer på om det har noe med bruddet å gjøre.

Når det gjelder askebua: generelt ønsker en at bua skal begynne å bøye lengst ute og mer innover mot senter ettersom trekket blir lengre. Grepet bør ikke bøye overhodet før helt på slutten trekket.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Hehe okey, da er vi enige :)
Brudd er kjedelig ja. Har ikke blitt helt klok på hva som skjedde. Kanskje jeg pusset råhuden for tynn. I alle fall så nærme senter der vekt har lite å si. I kombinasjon med utolmodighet på tilleren. Den røyk på ca 20", noe som er ikke langt unna den ferdige dralengden på en så kort bue (53")
Evt så kan det hende decrowninga mi har vært for slurvete før jeg la råhuden (fulgte nok ikke en årring hele veien), men samtidig så er jo råhuden der for å holde nede fiber som reiser seg. Jeg skal i allefall følge en ring før jeg legger råhud på den neste einerbuen som er like lang (men heldigvis et mye bedre emne med tanke på kvist).

Er logisk det du sier om askebua. Tok av mer i tuppene i går og varmebehandlet der på nytt. Så får jeg prøve den på tilleren igjen når den har fått hvilt seg noen dager :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av nidrinr »

bruk neste einer som buklaminat i en einer/hasselkombinasjon. Det blir ei bue som har utrolig lav egenvekt, men får kjempefine egenskaper og skyter godt.
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Takk for tipset! Høres ut som en god kombo. Må få noe hassel på tørk først så blir nok senere :)
Jeg gir ikke opp råhuden enda, hehe. Har heldigvis noen gode einerkubber på lager


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Ny bue. Holmegård 69" ask. 70#@28"
Farga med spritbeis og tegna på litt steinaldertegninger + 4 lag danish. Grep i skinn.
Bilder:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Hissig sak. Gleder meg til å teste hvor langt den går. Streng av dacron er kanskje ikke ideellt på 70pundbue, men får ta hva jeg har.


Sent from my iPhone using Tapatalk
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av olethearcher »

Nice!
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Jæger »

Den var pen :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Takk :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Har spikka litt til på krigsbuen i ask og fått den på tilleren igjen.
Bilde
Hva tror dere? Litt stiv midtlems på venstre side, og kanskje antydning til hengsel lenger ute på høyre side. Den er på normal strengehøyde og dratt til 25"
Er redd den kanskje blir litt lettere enn jeg hadde tenkt, men får ta en god varmebehandling til slutt så får vi se.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Jæger »

Jeg er litt for fersk til å komme med kvalifiserte råd men jeg synes det ser ut som du har rett. Men som Oddbjørn sa en gang til med - dette er ikke hjernekirurgi ;-) Den bøyer tålig fint, du kan enkelt justere litt på tilleren og et noe stivt nedre buebein er vel ikke dumt ifølge ekspertene?
Har prøvd å tegne en elipse ved hjelp av Paint og det ser ikke så hakkanes galt ut. Fort at bakrunnen forstyrrer litt. Med forbehold om at bildet kanskje kunne vært finjustert litt på vinkel og at elipsen er sånn cirka på midten:
Edit: Klarte ikke å laste opp bildet trass heftig nedskalering til under maks tillatte størrelse. Skal prøve å knipse skjermen med mobilen og laste opp via Tapatalk.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Jæger »

Beklager kvaliteten:
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar