Bogar frå ein vestlandsfjord

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Hei. Smeller like godt i gang en egen tråd om buemaking med en gang :)

Hogde mitt første buemne i påsken i fjor og begynte på min første bue i høst. Ble bitt av basillen kan man si, og det har blitt flere buer etter det. Jeg er selvlært gjennom internett, bøker, og ikke minst gjennom lesing på forumet her som gjest. Takk for mye nyttig info! Kan nok trygt kalle meg en nybegynner enda, så det kommer nok spørsmål etter hvert.

Jeg har laget 4 buer som skyter til nå, pluss en som eksploderte på fullt trekk.
Av de så er jeg mest fornøyd med en 73,5" langbue i ask (50#@30") og en 63" flatbue/holmegaard i hassel (41#@25"). Hasselbuen syns jeg er spretten og rask, og er den buen jeg har skutt lengst med til nå (men skal ikke skryte av de voldsomme lengdeneBilde).

Bilde
Bilde
Aske- og hasselbuen.

Jobber for øyeblikket med en ny langbue i ask og en kort flatbue i einer.
Mer kommer senere :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Jæger »

Det var trivelige bilder og fine buer, Gooseman. Som fersking selv så er det moro å se andre som har blitt like hekta :D
Ser ut som du har en fin plass å tuste på og et godt utvalg økser og annet i kriker og kroker. Gleder meg til å følge denne tråden.

Buehilsen fra Tor Bjarne
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Takk:) Er morro dette her.
Fint å tusle på i snekkerboden på gården til han far (har bodd der siste halvåret), og der er det godt utvalg av gamle økser og andre ting.

Jeg har de siste dagene prøvd for første gang å legge råhudbacking. Buen/emnet er i einer, med en stor kvist på hvert lem.
Bilde
Den er forholdsvis kort (54") og siden einer kan ha en svakhet i strekk, så ville jeg prøve med en backing.
Bilde
Bilde
Syns det har gått greit, men finner vel ikke ut hvor bra arbeidet er før man begynner å bøye på den.
Men jeg lurer på hvordan det er med tykkelse på råhuden? Den er ca 2 - 2,5mm. Den virker ganske solid. Kanskje den bør pusses tynnere?

Prøvde også å rette opp et lønneemne sideveis i dag. Tenker den får ligge sånn til i morgen. Den har en stoor kvist på lemmet lengst bort fra kameraet. Hadde vært tøft om det ble et stort hull i det ene lemmet.
Bilde

Mvh Trygve


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Lurz »

Ser jo ut som et flott sted å jobbe, artig!
Når det gjelder råhud syns jeg det hørtes litt tykt ut. Har bare backa en bue med råhud, jeg syntes den var stiv og stri nok å få lagt pent på, og den var bare ca 0,4mm. Nå var riktignok det på en hornbue, med en del kurver og brå bøyer.

Kvisthull kan være morsomme :D Dette er en jeg lagde for en del år siden av ask. Desverre brakk den med et smell :shock: Men ikke i noen av kvisthullene! Tror det var sånn midtveis mellom hullet i det øvre lemmet og tuppen. Ser nå på bildet at det kanskje er en "antydning" til hengsel der :twisted:

Bilde
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av GreenMan »

Den der skulle du snudd så kunne du brukt det perfekte hullet som pilhylle slik at bue blei helt senterskutt Lars ;)

Når det gjelder rådhud så kan du nok med fordel lime på mens den er tjukk og pusse den ned til pergamenttykkelse. Event så kan du prøve å strekke den ut i våt tilstand. Meningen med rådhudbacking er jo å hindre at fibrene i ryggen reiser seg. Gir litt effekt på buen, men derimot så vil jo den økte vekta senke effektiviteten.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Skjønner. Tenkte meg at den burde pusses ned litt. Men ser at den er litt tynnere noen steder heldigvis. Kanskje den skrumper inn litt til når den får tørket noen dager til?

Er det sånn at vekta på på råhuden overgår effekten den gir, så det er er tapsprosjekt med tanke på effektivitet?

Dæven det var en tøff bue Lurz. Ser ut som godt håndverk. Emner med en del kvist i er ikke å forrakte ser jeg. Har du rundet av kvisthullene ut mot ryggen, eller er de sånn naturlig?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Lurz »

Med tanke på effektivitet tror jeg ikke det er mye å vinne med råhud. Mer beskyttelse mot brekk. Skal du ha effektivitet er nok senebacking bedere, men mye mer jobb, og det gir også en del ekstra tyngde i forhold til tre.
Kvistene var fjerna helt, og jeg mener de var mer eller mindre runda og jevna ut. Vansklig å sjekke nå, opptenningsved for mange år siden :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Mhm, sener er nok bedre ja. Jeg la råhuden mest for beskyttelse, så får jeg ta en eventuell effekt som et pluss. Tror ikke buen øker så veldig mye i vekt siden den er så kort heller.
Blir spennende å prøve sener også når jeg kommer så langt. Må bare skaffes først..

Skjønner. Trist skjebne for en fin bue. Men er vel sånt vi må regne med kan skje :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Driver å krangler med en langbue i ask om dagen. Målet er at den skal ende opp på krigsbuestyrke (100# +). Min første bue i denne vektklassen. Har begynt å bøye den litt på tilleren.
Bilde
Har dratt den såvidt lenger enn på bildet. Rundt strengehøyde kanskje. Da var den på 88#. Fremdeles for tung for det jeg ønsker til slutt. Så jeg får begynne med å ta av litt fra midtlems og ut, siden det bøyer minst der. Midt på er den 33mm brei og 26mm tjukk. 15" fra midten er den 30mm brei og 24mm tjukk. Den er over 80" totalt

Syns det er litt vanskeligere å håndtere og lage buer i denne vektklassen. Noen som har noen spesielle tips eller triks? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Allan »

Det er rett og slett litt tyngre å jobbe med. En mulighet for å gjøre prosessen litt lettere er å skaffe en god tabell med mål på bredde og tjukkelse for hver 10. cm for eksempel og lage bua eksakt på disse måla. Er tabellen god havner du da temmelig nær ferdig resultat og du kan få strengen bua på normal strengehøgde ganske fort. Da blir det lettere deretter. Det eliminerer sjølsagt ikke bruk av tilleren helt.
Edit: Til bildet av bueprosjektet over: når du bruker lang streng blir en litt lurt av hvordan den ser ut til å bøye. Det kan hende den trenger å tynnes ytterst, men ikke nødvendigvis så mye som det kan gi inntrykk av nå.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Ok, det blir vel tunge takBilde. Ikke dumt det. Har ikke funnet dimensjoner for ask enda, men jeg kan evt lage selv når jeg har fått laget et par stykker.

Aldri tenkt over at man blir lurt med for lang streng på den måten. Men det er jo litt logisk når jeg tenker over det noen ganger. Får prøve å få på ordentlig streng snart.
Takk det var nyttig Allan! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Allan »

Ja det skjer noe med geometrien som ikke er den samme når bua har fått kortere streng. Tabeller som (evt med mindre justeringer) kan brukes finner du på norwegianwarbows.com

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Nice


Sent from my iPhone using Tapatalk
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av nidrinr »

Bare å prøve seg fram. Tunge buer er ikke nødvendigvis så mye mer jobb enn lettere buer, men de stiller litt større krav til emnet du har. Husk at aska helst vil ha varmebehandling i buken om den skal bli ei god krigsbue
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Bogar frå ein vestlandsfjord

Legg inn av Gooseman »

Har husket på det :)
Tenkte å ta en lett varmebehandling før jeg bøyer den lenger.
Når det gjelder emnet er jeg mer usikker. Får bare prøve å se hvordan det går. Det har ganske tette årringer, men heldigvis ingen kvister og lite vårved. Må vel regne med en del strengefølge etter erfaringer fra andre buer som kommer fra samme treet.
Blir spennende å fortsette på prosjektet når jeg kommer hjem igjen i slutten av uka.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar