Hjelp til bøyd bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Hjelp til bøyd bue

Legg inn av retr0 »

Hei! Fant fram en gammel traver av en bue kjøpt på et vikingtreff for mange år tilbake. Husker bare at dette skulle være en mongoler-bue, hesterytter type med horn i endene. Den skjøt veldig bra når den var ny, men har siden bare støvet ned, og siden jeg ikke viste bedre, har den blitt stående på gulvet. Dette har nok gjort at den har over tid bøyd seg skjevt, og det er nå umulig å få på strengen igjen, den står bare på feil side av buen og faller av.

Her er noen bilder av buen, håper det går an å se problemet og bøyningen. Prøvde provosorisk å ta noen bilder med gulvlinjer og meterstokk.
Klikk på bildene for å få se de større

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Høyre lem

Bilde
Venstre lem
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av Lurz »

Sånn som jeg ser bildene så viser de buen sett fra siden? Og at buen har en del motbøy, dvs at buen skal bøyes motsatt når du setter streng på den?
Jeg forstår deg også sånn at når når du prøver å strenge opp buen så "vrenger" den seg og kaster strengen?

Det som hadde vært greit å se var et bilde av buen rett forfra. Hvis du legger en tråd fra strengehakk til strengehakk sett forfra så skal tråden også gå "gjennom" håndtaket når du sikter langs tråden. Går den til side for håndtaket har buen blitt skeiv sidelengs og da kan du få det problemet jeg beskrev over.

Hvis det er sånn så kan du noen ganger klare å rette en bue. Hvordan det er best å gjøre kommer an på hvordan buen er laget. Er det en heltrebue, eller er deler av buen glassfiber, og i tilfelle hvor?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av HEO »

Holdt på å si det var heltrebue av barlind, når jeg så på det siste bildet. I så fall er det justeringsmuligheter med varme. Ellers enig Lurz.
"For veik, for veik er kongens bue."
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av retr0 »

Lurz skrev:Sånn som jeg ser bildene så viser de buen sett fra siden?
Riktig.
Lurz skrev: Og at buen har en del motbøy, dvs at buen skal bøyes motsatt når du setter streng på den?
Jeg forstår deg også sånn at når når du prøver å strenge opp buen så "vrenger" den seg og kaster strengen?
Riktig, nokkene er blitt såpass langt plassert "utover", altså forover i skytende stilling at strengen blir liggende foran buen og ikke bak, og det er derfor også umulig å få strengen til å henge i nokkene, da den øverste bare vil skli nedover hornet.
Skal få lagt streng over buen fra nok til nok, og ta bilder for å illustrere bedre.
Buen er altså både blitt skeiv utover slik at strengen blir hengende foran buen, men også skeiv sideveis, slik at strengen går på siden av buen, og ligger ikke lenger rett på treet.
Lurz skrev:Er det en heltrebue, eller er deler av buen glassfiber, og i tilfelle hvor?
Tror det er snakk om heltre ja, tror det er barlind, men usikker. Ser bedre når jeg skal få lagt ut flere bilder.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av Zeida »

Dersom det er heltre barlind kan du rette den med varme. Det vil si varme opp det området som er bøyd (varmepistol til malingsfjerning eller kokeplate) og holde det bøy i motsatt retning i noen minutter til det er rett. Gjenta flere ganger, vær forsiktig og varm opp sakte slik at du får varmen inn i treet, ikke på overflaten.

Kan du legge ut et bilde der du "sikter" fra den ene enden av buen til den andre? Skjønner fortsatt ikke helt hvordan den er bøyd, for den ser rett ut på bildene. Hvordan den ble bøyd av å stå inntil en vegg er for meg også uforståelig. Dersom den er blitt stående på gulvet i stuen eller et annet tørt rom, anbefaler jeg å sette den på vaskerommet eller et sted som er litt fuktigere. En knastørr barlind eksploderer.
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av retr0 »

Da prøver vi med bedre illustrasjoner! Prøver meg også på film, håper det funker for dere. Batteriet er dødt på kameraet, så ble med mobil. Men håper det er greit alikevel.
Problemet er altså at tråden faktisk er på feil side av buen, den skal jo spennes å tråden hykkes innpå nokkene, men nå er det kun mulig å få tråden innpå nokkene hvis tråden blir liggende på feil side av buen. Altså foran fronten.
Nærbilde av buen, for å identifisere tresort.
Video:
http://sendvid.com/m521p709

Bilder med tråd tapet fast med elektrikertape, må det, ellers sklir den bare av.

Høyreklikk på bildene og "åpne i ny fane" for å gjøre de større
Bilde
Her er altså buens front mot kameraet, og en ser de hvite hakkene i hornene, som er nokkene, peker mot oss. Og tråden ligger nå altså da foran buen, og kan kun hvile på motsatt side av hakkene. Som en ser til høyre i bildet, så er enden på trådgapet på feil side, motsatt av der hakket er.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Hvilken tresort mon tro? Det brune feltet er ikke skygge, den har nemlig både trefarge og en brun farge. Dette er vel kjerneved?
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av Harald »

For meg ser det ut som om buen er spent opp feil vei, og det er risikabelt. Det mørkeste treet skal nok være på strengesiden og hornnokkene bøye i skyteretningen. Hvis den er vridd sånn at det er umulig, må det nok varme til for å få det rett igjen, men det kan være farlig hvis den er laminert, det vil si to eller fler treslag med forskjellige egenskaper limt sammen. Da kan den gå opp i limingen ved varmebehandling, bokstavelig talt.
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av HEO »

Tror snora bare er for å vise skjevhetene til buen. Det går sikkert an å rette med varme, men det kan skape nye utfordringer med den der, i forhold til hvordan tilleren vil bli etterpå. Og Er det skjevheter pga spenninger i treet kan buen gå tilbake til skjevhet etter en stund.

I tilfelle Harald er inne på noe: (Du skal jobbe litt for å få full strengehøyde, med fare for knekk,(hvis det er en slags rytterbue): Siden den har stått lenge: Stå på strengen, hold i buen og løft buen forsiktig og la den bøye mer og mer, før du gjør strengen kortere. Bare for å illustrere for lav tenkt strengehøyde med bilde(beklager knekk):
Bilde B
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av Lurz »

For å begynne med det siste -syns det ser ut som barlind på bildene.
Og da er det jo en ganske fin bue så vær forsiktig.
Tror både Zeida, Harald og HEO har mye rett.
For å være sikker på at jeg har lest bildene riktig har jeg prøvd å lage en skisse:

Bilde

Har forsøkt å tegne av bildet ditt. Hvis strengehakkene er plassert sånn som V-merkene mine på den øverste skissa så vil det bety at buen skal strenges opp sånn som de to skrå svarte strekene antyder, og at buen vil bli seende ut omtrent som den nederste skissa når den er strenget opp.
At buen er bøyd på den måten, dvs at den har "motbøy" vil gjøre den mer effektiv (hvis den tåler det) og trenger ikke rette ut. En sånn bue kan være en utfordring å strenge opp, men som sagt mer effektiv.

På skissa til høyre har jeg prøvd å gjette på hvor håndtaket er. Vansklig å se nøyaktig på bildet pga perspektiv, men uansetter det tydlig at stengen passerer "utenfor" håndtaket. Det vil gjøre at buen vil vri seg når den strenges opp, og det må rettes med varme som Zeida foreslår, sånn at strengen blir liggende over der du holder buen. Akkurat hvor den må rettes må du se når du ser buen rett forfra.

Når du skal rette kan du forsøke å lage en jigg der buen blir støtta med en kloss på hver side av der den skal rettes. Så varmer du godt og bruker en tvinge til å presse midt mellom klossene. Legg gjerne noe imellom så du ikke skader treet. Barlind er mykt. Press litt lenger enn det skal bøyes, treet vil gå litt tilbake igjen. Og som Zeida sier, varm sakte så varmen trekker inn, og pass på å ikke svi treet. Og igjen vær forsiktig, og ta det langsomt.
Lykke til, og..
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av Sturlabuer »

Hvor lang, bred og tykk er den buen din?
Det ser ut som den er av barlind som andre og mener.
For meg ser buen ut som den er ganske kort og med så mye motbøy som den har,
vil da trekklengden være ganske kort også.

Bruker du varmepistol for å rette den må du vente en stund før du spenner den opp.
Jeg ville i dette tilfellet ventet minst 2 uker.
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av retr0 »

Harald skrev:For meg ser det ut som om buen er spent opp feil vei, og det er risikabelt.
Ikke spent feil vei, kun for å illustrere skjevheten. Litt vanskelig over bilder, da dere hadde sett det med en gang om dere hadde hatt den i hendene. Den er umulig å spenne opp slik den er nå.
Harald skrev:Det mørkeste treet skal nok være på strengesiden og hornnokkene bøye i skyteretningen.
Helt riktig, det mørke/brune treet skal være på strengsiden, og hornnokkene skal bøye bakover mot deg, men spissen på hornet skal peke mot det du skyter på.
Sist redigert av retr0 den 20 okt 2016, 23:44, redigert 1 gang totalt.
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av retr0 »

HEO skrev:Tror snora bare er for å vise skjevhetene til buen. ... I forhold til hvordan tilleren vil bli etterpå.
Helt riktig, den er der kun for å vise skjevheten. Hva mener du med hvordan tilleren vil bli?
HEO skrev: I tilfelle Harald er inne på noe: (Du skal jobbe litt for å få full strengehøyde, med fare for knekk,(hvis det er en slags rytterbue): Siden den har stått lenge: Stå på strengen, hold i buen og løft buen forsiktig og la den bøye mer og mer, før du gjør strengen kortere. Bare for å illustrere for lav tenkt strengehøyde med bilde(beklager knekk):
Okei. Men helt greit med bildet, kjempe illustrert, dette er helt riktig, og slik den skal "se ut" i spennt stilling, den var slik som dette en gang.
Legger jeg strengøyet over den ene nokken, er buen for lang til å klare å legge over den andre nokken, men dette er jo slik det skal være. En skal jo måtte bøye buen litt for å få på strengøyet over den andre nokken. Men når jeg gjør dette, faller bare strengøyet ut av nokken og sklir ned hornet. Dette er pga. den er så ekstremt vridd å bøyd feil vei.
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av retr0 »

Lurz skrev:For å begynne med det siste -syns det ser ut som barlind på bildene.
Og da er det jo en ganske fin bue så vær forsiktig.
Ja mener å huske selgeren nevnte noe om at dette skulle være et spesielt tre, og at det var en fin bue den gangen jeg kjøpte den, uten at jeg selvfølgelig forstod det da. Så er nok barlind ja.

Prøvde å endre litt på skissen din for å bekrefte:
Bilde
Lurz skrev: Hvis strengehakkene er plassert sånn som V-merkene mine på den øverste skissa så vil det bety at buen skal strenges opp sånn som de to skrå svarte strekene antyder, og at buen vil bli seende ut omtrent som den nederste skissa når den er strenget opp.
At buen er bøyd på den måten, dvs at den har "motbøy" vil gjøre den mer effektiv (hvis den tåler det) og trenger ikke rette ut. En sånn bue kan være en utfordring å strenge opp, men som sagt mer effektiv.
Helt strålende Lurz! Jeg skulle jo selfølgelig gjort dette, men ja... Kjempeillustrert, du har forstått akkurat hvordan den skal være seende ut. Både hvordan den er nå, og hvordan den skulle vært i strenget tilstand. Så den er blitt helt ekstremt ute av "ledd". Utrolig hvordan dette kunne skje egentlig, har som sagt kun vært stående med det ene hornet i bakken. Og en dag jeg skulle ta den fram, var den bare plutselig umulig å få strenget opp igjen.
Lurz skrev: På skissa til høyre har jeg prøvd å gjette på hvor håndtaket er. Vansklig å se nøyaktig på bildet pga perspektiv, men uansett er det tydlig at strengen passerer "utenfor" håndtaket. Det vil gjøre at buen vil vri seg når den strenges opp, og det må rettes med varme som Zeida foreslår, sånn at strengen blir liggende over der du holder buen. Akkurat hvor den må rettes må du se når du ser buen rett forfra.
Dette stemmer også, er der håndtaket skal være ja. Den passerer ganske greit skeivt og skrått utenfor buen ja, kontra å ligge rett bak buen slik den skal være. Dette skal jammen bli litt av et prosjekt å få rett igjen! Sannelig ikke sikker på om jeg får det til, da jeg aldri har engang laget en bue, og er helt nybegynner. Kanskje jeg bare skal la den ligge å få en som har peiling til å se på den. Evt. Vente til jeg har laget endel buer å fått endel kontroll på tiller og varmebøy osv.
Lurz skrev: Når du skal rette kan du forsøke å lage en jigg der buen blir støtta med en kloss på hver side av der den skal rettes.
Jigg? Har hørt dette nevnt titt å ofte på forumet, hva mener dere med dette? Hehe
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av retr0 »

Sturlabuer skrev:Hvor lang, bred og tykk er den buen din?
Den er 147 cm lang, stående, fra ende til ende.
Håndtaket er 30 mm bredt, og bredden minker jevnt mot endene, hvorpå endene er ca. 19 mm.
Den er tykkest ved håndtaket på 26 mm, og også tykkelsen minker jevnt mot endene, hvor den er 17,5 mm ved endene.
(Målt med digitalt skyvelære)
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av Are »

retr0 skrev:...Dette skal jammen bli litt av et prosjekt å få rett igjen! Sannelig ikke sikker på om jeg får det til, da jeg aldri har engang laget en bue, og er helt nybegynner. Kanskje jeg bare skal la den ligge å få en som har peiling til å se på den. Evt. Vente til jeg har laget endel buer å fått endel kontroll på tiller og varmebøy osv.
Helt enig i at det er et friskt prosjekt for en nybegynner. Har du mulighet, kan du jo vurdere buemakerseminaret. Der kommer det flere dyktige buemakete. Og temaet i år er jo rekurverte heltrebuer....
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar