Hjelp til bøyd bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av Lurz »

"Jiggen" først.

Bilde
To plankebiter satt sammen i 90 graders vinkel Den ene sett fra kant med to klosser til å legge buen mot.
En tvinge presser mot buen midt mellom klossene. Avstanden avhenger av hva som skal bøyes og hvor.
Varm treet godt opp og stram tvinga så treet bøyes litt lenger enn det skal, som sagt går det litt tilbake. Pass hele tida på at du ikke overbelaster treet så det får sprekker eller knekker. Det er noen ganger nødvendig med en litt løs tvinge eller to som kan holde buen på plass mot "bunnplanken" så den ikke vrir seg når du setter press på.

Og så var det veldig bra at Sturlabuer skreiv det jeg glemte, husk å vente før du bøyer buen etter at den er varma. Varmepistol tørker ut treet, og tre som er for tørt blir sprøtt og kan knekke.

Når det gjelder motbøyen, var ikke den der da buen var ny? Den ser på en måte ikke gal ut. Jeg tror ikke jeg ville forsøkt å rette ut den, men bare den sideveis skjevheten sånn at du får håndtaket på linge mellom tuppene.

Kan du huske omtrent hvor langt du pleide å trekke pilene da buen var ny? Siden buen bare er rundt 150cm var det kanske ikke så langt, selv om barlind er et ganske fleksibelt tre?

Hvis du har tenkt å lage buer er det kanskje ikke en dum tanke å la denne ligge litt til du har fått erfaring, det ser ikke helt enkelt ut, og jeg syns den ser såpass kul ut at det hadde vært synd om den røyk.
Buemakerseminaret er kanskje litt seint, det er på Hamar denne helga.
"If it breaks you get to keep both parts"
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av retr0 »

Are skrev:Helt enig i at det er et friskt prosjekt for en nybegynner. Har du mulighet, kan du jo vurdere buemakerseminaret. Der kommer det flere dyktige buemakete. Og temaet i år er jo rekurverte heltrebuer....
Ohh! Skal si! Når, hvor og pris?
Kommer nok uansett til å prøve forsiktig med varme å bøye litt her å der for å få den mer i orden. Men hvordan bør jeg gå frem? Gryte med kokende vann å holde buen over med aluminiumsfolie på topp? Eller så har jeg tilgang på varmeblåser til type krympestrømer innen elektro, men er redd at dette blir for varmt, og at det da heller kan svare seg med byggvifte eller noe?
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av Lurz »

Lurz wrote:
Buemakerseminaret er kanskje litt seint, det er på Hamar denne helga.
viewtopic.php?f=8&t=2726
:(
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av Sturlabuer »

Gryte med kokende vann anser jeg som den tryggeste metoden, men husk å bruke god tid, gjerne en times tid over gryta.
Varmluftblåseren fungerer også bra, bare husk å holde nok avstand til buen slik at den ikke blir svidd.

Gryta tilfører buen mer fuktighet som må tørke igjen. Kan også være lurt å la buen hvile i jiggen et par dager før du løsner den.
Buen må tørke noen dager før du spenner den opp.

Varmluftpistol tørker ut buen. Du kan ta den ut av jiggen når den er kald, men du må vente til buen suger til seg fuktighet fra lufta før du
spenner den opp. Gjerne et par uker.
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av retr0 »

Takk for gode råd folkens! Jeg tror jeg avventer litt med å bøye denne til jeg får starta litt på nye buer. Men jigg skal opp, og tror jeg går for å varme over gryte.
Da er prosessen som følger:
Holde delen som skal bøyes over gryta, gjerne 30 min - time. Sette den kjappt i jiggen og stramme til tvingen. Så la buen stå slik gjerne 2-3 dager å så løsne? La tørke en uke eller to, og så kan jeg prøve å bøye den å sette den i tiller osv?

Til Lurz:
Synd jeg ikke husker så mye fra da jeg først kjøpte den og den var i "orden". Men mener også at det skal være motbøy i denne buen ja, at den er laget slik. Trekklengde blir bare synsing, da jeg verken hadde peiling på bue eller skyting. Men mener å huske at den er ganske tung å trekke opp ja, og at jeg gjerne trakk ca. 60-70 cm. Kjøpte slike svartmalte trepiler med orange og gul fjær, med rundet aluminiumsspiss, tror kjøpt på Intersport. Disse skal være ca 72 cm tror jeg. Mener jeg nesten trakk disse slik at pilspissen sto rett foran håndgrepet, eller et par centimeter fremfor grepet.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av Lurz »

Prosessen din ser grei ut den. Legg aluminiumsfolie over gryta og emnet så holder varmen og dampen seg inni.

Hvis pilene du hadde var 72 cm og du trakk dem nesten ut betyr det at pilene var 28 tommer.
Og trakk du dem ikke helt ut så trakk du kanskje 26 -27 tommer.
(en tomme=ca2,5cm. Vi klarer ikke å komme oss vekk fra tommer her, alt for mye buelittratur som går i tommer. Men en blir jo vant til det :? )

Og det er jo heftig for en så kort bue med motbøy :shock: Men barlind tåler jo litt. Når du får orden på den en gang bør du være forsiktig i begynnelsen og skyte den inn på nytt, begynne med korte trekk og øke gradvis.
"If it breaks you get to keep both parts"
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av retr0 »

Lurz skrev:Prosessen din ser grei ut den. Legg aluminiumsfolie over gryta og emnet så holder varmen og dampen seg inni.

Og det er jo heftig for en så kort bue med motbøy :shock: Men barlind tåler jo litt. Når du får orden på den en gang bør du være forsiktig i begynnelsen og skyte den inn på nytt, begynne med korte trekk og øke gradvis.
Copy!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Hjelp til bøyd bue

Legg inn av Oddbjørn »

Noe lignende kan kanskje brukes.
viewtopic.php?f=4&t=2431&start=120#p35166
Svar