Griffins bue & pilmakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hehehe :mrgreen:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ikke sant :mrgreen:
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Griffin
Hvor mye veier flightpilene dine? Jeg kommer ikke under ca 340grs. 11/32" POC skaft, barreled, med 60grs feltspisser.

Og Kviljo
Hva veide pilen du skjøt i 218fps?

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Er litt usikker på hvilken pil det var, men om jeg husker rett var den veldig omtrentlig 250 grains. 25" lang mener jeg.

Har du prøvd å "tille" skaftet? Det er vel ikke så helselig å bøye for mye på de, men bare litt slik at man ser at den bøyer gjevnt, og like mye ytterst som midt på. Det burde vel være måten å få pila lettest mulig på. Ifølge folkene på flightforumet er 4-5mm nok til spiss.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

20 grain 1/4" messingspisser kan kjøpes hos Quicks i England.
www.quicksarchery.co.uk
De har også en flott katalog som de sender gratis.
Oddbjørn.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Dersom du lager et fotstykke av eik, trenger du ikke spisser. Hvis du ofrer en vaskelist, har du emner i lange baner! Eik tåler atskillige møter med moder jord dersom du oljer eller lakkerer den, så metallspisser er unødvendige. Dessuten lager de "ugreie" i luftstrømmen!

En god fluktpil er en pil hvor alt unødvendig treverk er fjernet, Derfor må pilene gjøres så tønneformede og strømlinjede som mulig, med tyngdepunktet på, eller helst litt foran midten, da behøver du ikke så store styrefjær heller. Tyngdepunktet regulerer du med hvor pilen er tykkest. Vekten er det heller ikke noe problem å få lav nok. "Persen" min i så måte er 12,5 gram på en 71 cm lang pil.

Jeg er ellers ikke så begeistret for POC som pilmateriale, selv om den lukter godt. Sederen er ikke så stiv som norsk furu eller gran, som betyr at du må opp i tykkelse for å få rett stivhet. Det aller beste, synes jeg, er gamle, tettvokste, vellagrede rammelister av furu. Finn deg en glassmester eller gammel fotograf, og spør om du får ta en titt på rammelageret!

I samme slengen tror jeg at jeg vil slå et slag for gran. Den er litt lettere enn furu, men har ellers mye av de samme egenskapene. I forbifarten nevner jeg at gjeldende norsk rekord er satt med en pil av gran, og samme pil har uoffisielt et enda lenger skudd. Gran er et tre jeg liker bedre og bedre til piler.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Um..jag har faktiskt inte laborerat så mycket med flightpilar ännu. Jag har ingen historisk bue med klös i så det har varit lite onödigt.
Jag ligger runt det samma skulle jag tro.

Men jag använder gran för att dom är billiga, lätta och ganska rätta.

Tack för tipset med ekspetsar, jag har ju lite skrotbitar av ek här hemma :D
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Men hur hälsosamt är det för en pilbåge att skjuta med 12grams pilar?
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Lengde skyter jeg normalt med en bue på 110 pund, og 12,5 gram er vel på grensen, men buen holder ennå, selv etter flere skudd med "tannpirkeren". Men benevnte tannpirker er ganske fleksibel, den går så det suser med den minste buen min også, som er hele 13 (sic!) pund!

(Ja da, Are, jeg vet at jeg er inkonsekvent mht benevnelser, men du skjønner hva jeg mener, ikke sant?)[/u]
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Vad är det för typ av bue. Vilken form och träsort?
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Kan ju visa tillern på einbågen.

Ganska misslyckad:
Bilde



Den fick sig en knäck helt plötsligt och böjjer galet just under där jag lappat ihop den. Har ingen aning om varför.
Bågen är dock för klen för att göra något med, ligger på 24# pund nu. Trots detta skjuter den ganska fint.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Griffin:

Det er en helvedbue ELB, Victoriansk type, litt over 1,90 m lang, laget av alm. Og jeg tror den har gjort sitt som lendgebue. Holder på med en modifisert Holmegård av hassel, som sannsynligvis vil overta for den.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Låter som en pen bue :)
Hur långt skjuter du med den och den lätta pilen?
Och har du ekspets på den 12g pilen?

12g med 100pund ELB :shock: måste kännas hela dagen efteråt.


Men om flight-pilen "bara" är 71cm....drar du den till örat då? Då har du inte så lång draglängd?

Det känns som att det är värre att stressa en kort båge med lätta pilar än en lång. Och det känns värre med en recurve mot en langbue. Men jag kanske har fel.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Buen er full av kompresjonsmerker, men den ser ganske bra ut på avstand!

Med den letteste pilen har jeg skutt 250 meter eller så, men den trives nok bedre med litt tyngre piler. Ofisielt har jeg skutt 273 meter med en 19,5 grams pil, og samme pil har vært over 290 meter, skutt på NM på Stiklestad i sommer.

Det er ikke store forskjellen på å skyte en pil på 12,5g enn en på 24-25. Og det blir slett ikke noen slags "dagen-derpå"-følelse etterpå!

Det er to grunner til at fluktpilene mine ikke er stort lengre: en gammel skade har foråraket litt nedsatt bevegelighet i skulderleddet, så å dra mer enn 73-74 cm blir litt ubehagelig i det lange løp. Og så er det forbundet med en del problemer å lage lange piler lette ...

Jeg ankrer ikke under lengdeskyting, der er det bare dra og slipp! Og så får det gå som det går. Noen ganger går pilen i fillebiter, men det er sånt man må regne med når man beveger seg helt på grensen!

Det siste du spør om, har jeg faktisk ikke tenkt på! Men det er mulig du har rett. I allfall vil en kort bue ha høyere lemhastighet enn en lang ved same vekt. Det er mulig det er noe der. Noen som kan si noe fornuftig om det?
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det som avgjør hvor vondt det er, må vel være hastigheten og styrken? Altså hvor fort og hardt lemmene slår mot strengen?

Men en veldig rask bue vil overføre mer energi til pila enn en sløv bue, så sånn sett vil flightbuer være mer tollerante mot lette piler enn sløve buer. Likevel vil vel flightbuenes lemmer slå kjappere mot strengen på grunn av at de er mye kjappere uansett. Muligens?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar