Griffins bue & pilmakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg tror ikke jeg ville ha prøvd å tørke bueemner på baderommet, det er det desidert tørreste rommet i huset, varmekabler i gulvet.
Har trepanel på veggene og panelet krymper ganske mye i den kjølige halvdelen av året.
Derimot har det gått helt greit og tørke mer eller mindre ferdige buer som har vært dampet, pluss noen sener :)

Lars
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

nilstor: Jag har som sagt resten av trädet liggande ute under tak med barken på.
Ska göra som du säger och ta bort lite bark om ett par månader och sen torka lite mer.



Sturlabuer: Jag bor i ett hus från 50-talet eller något och har inte värmekablar i golvet. Stengolv och betongväggar och ganska litet, dessutom hänger det massor med handukar som är blöta där, plus att det duschas flera gånger om dagen. Kan det rummet trots allt vara torrast?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Det hørtes jo ut som en rimelig fuktig plass.

I sommer øksa jeg ut tre buer av rogn og spente de fast til planker med omtrent 1" refleks under tørkinga (uten bark), og de viste ikke tegn til å sprekke. Og da var de rimelig tørre på bare to-tre uker. Dessuten er det mye kjekkere å økse i blaut treverk, selv om rogn er ganske greit å økse i selv om det er tørt :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Nu har jag sågat och raspat ut rognbuen sådär omtrentligt.
Blir fin kontrast med kärnveden i handtaget och förhoppningsvis i buken lite över och under handtaget.

Bilde


Den vrider sig som attan :evil:

Bilde

Får hoppas jag kan dampa och vrida tillbaka den.




Sen har jag nästan lagat färdigt nockar på den einern som jag har kvar:
Bilde

Svensk ek :)
Bilde


Den ska också dampas och rättas, den har lite inbyggd stringfollow.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Håller på med lite pilar också.


Pilar som står och torkar:
Bilde


Pilar som är lackade:
Bilde



Jag gjorde 3 set med olika sorters bets, plus ett par stycken blandade.
Kommer fler bilder när dom behagar bli mer färdiga.


Dom 3 setten är nogrant handspinade till exakt samma pundstyrka (56) på samma håll mot bågen, dom 5st andra ligger på 55, 57 och 53 och är därför undermåliga och kommer användas som slarvpilar.



Enbågen är dampad och rättad och den blev ganska fin. Handtaget lossnade dock under dampingen vilket inte gör mig så väldigt imponerad över det expoxylimmet jag brukte. Nu har jag köpt nytt så det var väl lika greit.

Jag börjar få mindre och mindre tilltro till det emnet, det ser inte klokt ut faktiskt. Alldeles för rund rygg och alldeles för tunn på vissa ställen. Det blev styggt med ett handtag också... Men åååh så fint träet är, jag bara måste pröva laga en bue av det. Får ta det som träning :D
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Ser ut som du har fått en gjenstridig jævel å arbeide med, men ikke gi
deg. Pilene ser flotte ut. Når det gjelder Epoxy som holder til buebygging
er det noen jeg kjenner til som er gode: Smooth On, som kan kjøpes
fra U.S.A. West SYstem, kan kjøpes i Norge. Bjørn Bengtson i
Sverige selger et topp Epoxy lim. Oddbjørn.
Brukeravatar
Amund
Bueskytter
Innlegg: 46
Registrert: 08 jan 2006, 20:49
Sted: Nesodden/Ås
Kontakt:

Legg inn av Amund »

Epoxy fra Trebåten båtbyggeri innerst i Bunnefjorden er også meget god. Egentlig laget for båtbygging, men er noe av det sterkeste jeg noensinne har vært borti.
Beware of Chippy the Cheerful Chipmunk
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Oddbjørn, bruker du filler (fyllstoff?) i når du limer med west system epoxy? Jeg ser det anbefales på pakka.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Jorarn. Jeg har ikke personlig brukt West System, men KrEn nevnte
her en gang at han brukte det til buer, spør ham. De andre to jeg nevnte
er veldig bra. Bjørn Bengtson tel:00468860250, spør etter Lia Svenson, de sender i posten.
Akzo Nobel lager et utmerket tokomponent trelim(ikke epoxy).
Cascolit 1984 og herder 1993. Tel: 66819500. Oddbjørn.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag ska försöka få med lite smooth on från usa till mitt nästa projekt. Jag tror man kan få det i posten trots att det är lim för det är klassat som "non-flammable"



Björn bengtsons epoxy ska jag också checka.
Tack för tipsen.
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Jeg tror ikke typen lim er av stor betydning, så lenge det er et kvalitetslim beregnet på buer.

Jeg tok West System ned fra hylla da jeg begynte å laminere buer fordi det stod der fra da jeg måtte fikse båten en gang...
Det virket og siden har jeg brukt det.

Har brukt vanlig Casco hvitt snekkerlim og det virka også. Ingen problem.

Ser ingen grunn til å bale med å importere lim fra USA, så lenge en ikke driver og laminerer hver dag og har hotbox og div..

Man må bare passe på å følge bruksanvisning og arbeide langsomt og nøye. Tørr oppspenning først regner jeg som en selvfølge.

K
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

I mitt ene lamineringsprosjekt så brukte jeg helt ordinær epoxy fra Clas Ohlson. Den buen lever ennå, og ble brukt i minusgrader i går. Da dette ble limt sammen var det ikke snakk om noen hotboks. Sørget bare for at staven stod noen dager før jeg begynte å lage buen.

Bilde
Her er buen i bruk.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Jeg er enig med KEn, bruk kvalitetslim og følg bruksanvisningen! Dessuten, et omhyggelig grunnarbeid kommer man ikke utenom, det kan nesten ikke bli godt nok!

Jeg har stort sett brukt hvitt snekkerlim og tokomponents epoxylim (Araldit/Casco), og har både gode og dårlige erfaringer med begge. De dårlige erfaringene skyldes først og fremst feil fra nærværende buemakers side. En gang gikk en 120-punds bue opp i limingen på fullt drag. Det var en selsom opplevelse ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Så, ingen filler i West System epoxy altså, eller?

Det er nok forsåvidt buemakern som er den primære feilkilden her i gården også, særlig det der med tålmodighet kan være litt vrient. Jeg har en tendens til å begynne å pirke borti skjøten for å sjekke om limfuga ble bra :oops:
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag hade brukt biltemas quick-epoxy :mrgreen:


Givetvis gör jag massa misstag hela tiden, men det är ju så man lär sig :)


Nu har jag limmat en gång till, lite mer nogrannt, och med ett lite mer kvalitetslim.
Svar