Griffins bue & pilmakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Lego
Bueskytter
Innlegg: 90
Registrert: 14 des 2010, 22:58
Bosted: Karlstad

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Lego »

Tack for det Christian og Kviljo, finns det någon nytta/idé med hickory i både rygg of buk eller er det en dårlig kombo?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av nidrinr »

Hickory- bøk/lønn- hickory... Bør funke.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Kviljo »

Hickory i buk er i utgangspunktet et dårlig valg, siden den er langt bedre i strekk enn den er i trykk. Om du lager ryggen litt avrundet og flater ut buken kan du unngå å overstresse buken. Men når det er sagt, så er jo hickory et bra buemateriale både som helved og overalt i en bue; bare ikke helt optimalt i buk.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Lego
Bueskytter
Innlegg: 90
Registrert: 14 des 2010, 22:58
Bosted: Karlstad

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Lego »

Tack, tack!

Då ser det ut som att det får bli hickory - valnöt - eik. Alternativt annet mittlaminat.

mvh//

Leo
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Låter bra det :wink:
Lego
Bueskytter
Innlegg: 90
Registrert: 14 des 2010, 22:58
Bosted: Karlstad

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Lego »

Nu så!

Har fått allt material och tänkte få svar på några frågor till innan jag sätter igång!

- Limmar du med jigg/form?
- Taperar du något av laminaten?
- Vilken tjocklek har du på laminaten i lemmarna på ask/purpleheart/ek bågen?

mvh//

Leo
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Hardwood »

Hei, Lego- Jeg regner med at det er Griffin du spør, men her er i alle fall slik jeg gjør det : Om du bruker form eller ikke, beror på om du vil ha en helt rett sideprofil eller om du vil ha recurve / reflex / deflex-reflex e.l.. I så fall bør du lage en form, feks. en 2X6" granbjelke som du sager ut formen i, og når laminatene er limt i hop så presser du det hele nedi med tvinger e.l. Bredden trenger du ikke gjøre noe med på forhånd, det er bare en fordel å ha litt bredde i tilfelle laminatene forskyver seg litt sideveis under limeprosessen. Tykkelse : ca 3 mm rygglaminat, 3 mm midtlaminat og så kan du beholde litt mer tykkelse på buklaminatet siden det er dette som skrapes/bearbeides under arbeidet med tilleren. F. eks 6+ mm ? Om du ser på tråden "Hardwoods buemakeri" så finner du bilder av en bueform som jeg brukte til en laminert recurve.
Lego
Bueskytter
Innlegg: 90
Registrert: 14 des 2010, 22:58
Bosted: Karlstad

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Lego »

Tackar Hardwood!

Tänkte mig något liknande, lite mindre recurve bara. Sågade du ner sidprofilerna med bandsåg efter limning?

Leo
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Hardwood »

Recurven som vi laget på bildene, er nok en litt ekstrem recurve, ja. Jeg sager ut buen etterpå med båndsag ja. Når du limer buen er det lurt å ha et tynt lag både over og under buen, for å beskytte laminatene mot hakk/ujevnheter i formen, og mot å få bulker av tvingene. Hva som helst, bare det beskytter laminatene og er mykt nok til å følge formen.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Moen »

Ukens 5 tips...

Tips 1: Lag 2 tynne laminater som du bruker som presslaminat. (De følger kurver bedre enn ett tykt) 2-3mm er nok;-)

Tips 2: Kjøp styrofoam (Markisolasjon) Kutt 10mm tykke striper i lengderetningen, helst med en båndsag. Disse legger du mellom gladpak (Som er tips 3) og presslaminatet. Du vil fordele presset mye bedre med enn uten;-)

Tips 3: Kjøp Gladpak, del rullen i 3 like deler med en Stanley. Dette bruker du til å legge over og under buen for å hindre limsøl på materialene og at buen ikke skal hefte til form og tvinger.

Tips 4: Bruk epoxy. Det har ikke kaldflyt som pva lim. Jeg anbefaler West System, og gjør det fordi det ganske enkelt er like bra som det overprisede voodoolimet (Smutånn) fra usa, og faktisk er 80% billigere;-)

Tips 5: Bruk hansker under liming. Epoxyallergi vil vi IKKE ha.

God jul:mrgreen:

Edit: Måtte jo ha en overskrift:)
Sist redigert av Moen den 05 okt 2012, 13:59, redigert 1 gang totalt.
KlaraHimmel
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 05 okt 2012, 13:37
Bosted: Stavanger

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av KlaraHimmel »

Moen skrev:Ukens 5 tips...

Tips 4: Bruk epoxy. Det har ikke kaldflyt som pva lim. Jeg anbefaler West System, og gjør det fordi det ganske enkelt er like bra som det overprisede voodoolimet (Smutånn) fra usa, og faktisk er 80% billigere;-)
takk for det! "overprisede voodoolimet" liker jeg ikke, men nå har jeg en god alternativ!! 8)
Sist redigert av KlaraHimmel den 09 okt 2012, 09:23, redigert 1 gang totalt.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Oddbjørn »

Re: Hardwood´s buemakeri
Oddbjørn » 02 Jan 2012, 13:48

Ser fint ut dette her. Et lite tips, når man bruker tvinger er det stor sjanse for at man får bulkete overflate på buelemmene, selv med en strimmel mellomlegg. Men det finnes en type mellomlegg som er ganske effektivt: 5-6 mm tykk kryssfiner skjæres i strimler så den blir mest mulig bøyelig ( avhenger av hvordan treplatene ligger i fineren, altså flest mulig plater på tvers av strimmelen). Skjær en strimmel 2-3 mm smalere en det man skal lime, en til litt smalere igjen og en tredje litt smalere igjen. Tverrsnittet blir altså som trappepyramide, tvingene settes på toppen av pyramiden. Dette er en utmerket måte hvis man bruker strimler av sykkel- eller bilslange som surretvinge. Stubbloftplater ( jeg tror det er det disse platene heter) kan også fint brukes til dette formålet. I stedet for tvinger kan man godt bruke kraftige klyper fra Clasærn, med epoxy og tynne laminat behøver man ikke all verdens press. Oddbjørn.
Oddbjørn
Mester

Innlegg: 564
Registrert: 14 Mai 2006, 18:30
Topp
dette fungerer også.
Lego
Bueskytter
Innlegg: 90
Registrert: 14 des 2010, 22:58
Bosted: Karlstad

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Lego »

Takk för alle tips folkens!

Leo
Svar