Griffins bue & pilmakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Kviljo: Jag ska rita lite mer och se om jag kan få centrera strängen, isåfall tar jag den där den är utritad nu, annars testar jag din idé och dampar.

Jag ska försöka såga så kanske jag kan få ut 2 buer ur emnet, en på varsitt sett, jag tror det kan gå. Jag prioriterar den bästa och ser sen om det går att göra en bue av biten som blir kvar.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jorarn skrev:Jeg tror det er et flott emne du har funnet, kan godt være rogn, asp er det ikke, da den ikke har synlig forskjell på yteved og kjerneved. Ikke er det ask heller, men jeg tror det kanskje står en ask eller to bak deg på det ene bildet. Det kan være hegg, (i så fall skal det lukte sterkt av barken). Jeg holder en knapp på rogn, har du bilde av en kvist med knopper?
Uansett bor det nok en bue der inne :D

Meget flotte piler foresten!!

Tyvärr har jag inga kvistar med knoppar kvar. Men jag förstår inte vad du menar med "ikke synlig forskjell på ytved och kärnved" om det betyder sapwood och heartwood så tycker jag att det är väldigt synlig forskjell mellan dem, mycket mer än jag trodde det skulle vara. Se på bilden där jag just kluvit den i 2.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Sturlabuer skrev:Jeg tror også det er rogn du har der. Du kan kjenne på vekten av stokken din,
er den tung så er det bra, er den overraskende lett er det sannsynligvis osp.
Du kan også kjenne det på lukten, rogn lukter...rogn. Ask har ingen spesiell lukt.

Flotte piler!

Lars
Den luktar rogn! det tyckte jag direkt faktiskt men det kändes som lite önsketänkande eftersom jag bara tog första bästa raka träd. :P

Den är faktiskt överaskande tung!!
Så då står det:
rogn 2 - osp 0

:D
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Barken, kjerneveden ("heartwood") og vekten taler sitt tydelige språk, dette er rogn. Og hvilke nydelige bueemner du kan få ut av den stokken! Jeg blir nesten misunnelig ... !
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Men jag förstår inte vad du menar med "ikke synlig forskjell på ytved och kärnved" om det betyder sapwood och heartwood så tycker jag att det är väldigt synlig forskjell mellan dem, mycket mer än jag trodde det skulle vara. Se på bilden där jag just kluvit den i 2.
Det var Osp jeg mente, som ikke har synlig forskjell på ytved och kärnved dermed er den utelukket. Denne har flot kjerneved, og det er nok rogn ja. Pass på i tørkeprosessen, rogn krymper mye.
Ask har ingen spesiell lukt.
Personlig så syns jeg ask har grom lukt, nysaget minner den litt om øl 8)
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Paulsen
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 18 mai 2006, 16:34
Sted: Oslo

Legg inn av Paulsen »

Ja, det er nok en rogn tror jeg :wink:

Forferdelige piler.

Godt Nyttår.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Paulsen: :wink:



Här är några pilbågar jag har hemma helt apropå ingenting:
Bilde


Sen den första historiska pilbågen jag "gjort" själv.
Jag köpte en hickorystav av truls och tillrade den :D
Högra är lite styv jag vet, men vips så var pilbågen #35 så jag fick nöjja mig där.
Den skjuter mjukt och fint, lite sakta bara, det är nästan så man hinner springa ifrån pilen :D
Bilde


Den har en hemsk stringfollow på en sisodär 2.5tum eller nått:
Bilde


Men jag gillar handtaget:
Bilde

och jag slog ju faktiskt både Are och Onsrud med den :lol:
Sist redigert av Griffin den 03 jan 2007, 04:22, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Åter till emnet da.


Idag tog jag bort all bark, det tog väl ungefär 2.5 timmar.
Det visar sig att detta emne också har sneda fibrer.



Ni som kan nått kan ju se om det är illa?

Bilde

Bilde

Också en närbild:
Bilde



:?:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Uten å mene at jeg har lang erfaring med buebygging, vil jeg mene at det der ikke skulle ha stort å si for buen. Med rogn bør du uansett satse på en flatbue, og da får jo fibrene ganske mye å holde seg fast i, så det skulle gå bra.

Jeg har iallefall lagd buer av planke-ask med minst like mye svingninger, og det har gått fint.

Flott tiller på langbuen! Det er jo uansett en fordel at nedre lem er hakket stivere enn det øvre.

Moro med bilder! Keep 'em coming :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ålrajt. Det var skönt att höra.


Nu blir det inte mer bilder på emnena på ett tag för det ena ska torka och till det andra behöver jag köpa mig lite verktyg så det får vila en stund nu.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Einern var så vriden och vanskelig att jag sågade ut det på sågklinga idag.

Bilde

Det ser ut att bli 3st buer.
En fick jag ut i fullängde och dom andra 2 ska jag splica sammen.

2st av lemm-bitarna är lite spruckna så det blir nog ingen bue av det, men jag ska öva splicen på den först.


Tyvärr har jag en rejält nasty kvist på den ena "fina" lemmen också så kanske det bara blir 1 bue totalt :lol:

Bilde


Nu ska jag dampa ut en del ojämnheter.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jaha då knack båda 2

Bilde



Jag lagde en först av dom sämsta 2 bitarna för att lära mig lite, den såg fin ut hela tiden ända tills jag strängade den med lång sträng, då gav den efter vid z-splicen.

Jag kände lite på lemmarna och den gick av direkt vid kvistarna så jag golvtillrade den andra "fina" biten som hade en stor kvist och den knack direkt rakt av.


Jag förstod ju att det inte skulle gå med såna kvistar men det är ju lov att försöka.


Då har jag kvar den fullängdsbiten.
Den är faktiskt lite smal på ett ställe så jag vet inte om jag ska testa att limma på en fin bit av dom fliser jag nu har. Får se.

Sen har rognen vridigt sig och spruckit fast att jag har den i badrummet, så det är lite smådritt med alltsammen nu :lol:



Jag har kvar resten av stammen hos pappa och den ligger ute och torkar så det kanske kan bli något till sommaren.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Uff, kjedelige greier :(

Det sies vel at man bør kompensere med like mye ekstra tre rundt kvistene, som det treet kvisten har erstattet. I tillegg kan det vel være lurt å la områdene med store kvister ha litt ekstra tykkelse også, slik at de ikke bøyer like mye som resten. - forestiller jeg meg iallefall.


Om det fortsatt er mulig å få en bue ut av rogna, så kan du jo økse/sage buen ut sånn omtrentlig, også tjore den fast til noe slik at den ikke får vri seg. Da skulle du unngå den værste oppsprekkinga og vridninga, pluss du kan tjore den fast med litt reflex, så får den litt mindre stringfollow også :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jo jag vet att man ska ha extra trä runt kvistarna, men jag hade inte lyxen att såga som jag ville eftersom jag skulle få ut den där fullängdsbiten också. Jag prioriterade den litegrand eftersom den hade minst kvist i sig. Dom 2st splicarna var bara en bonus om det hade fungerat.


Jag ska nog göra som du säger med rognen. Har jag tur så är inte sprickorna så djupa.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Rogn er et litt trøblete tre å tørke fordi det krymper mye. Jeg tror ikke det er noen god ide å spenne fast emnet, da tror jeg du nærmest er garantert at det sprekker, treet må få arbeide uhindret. Det beste er å tørke hele stammen med barken på, helst utendørs, med malte eller voksede endeflater. La den ligge noen måneder og godgjøre seg, så skjærer du tre smale render av barken og lar den tørke mer noen måneder til. Kort sagt, tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet ...

På den annen side har rogn den høyeste varmeverdien av samtlige tre som vokser naturlig i Norden, så den blir i alle fall utmerket ved dersom bueprosjektet ikke faller heldig ut!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar