Griffins bue & pilmakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Tack allesammen.

Jag spiser blåbär när jag kan, vet att det är bra (färska och blåbärsyoghurt), men jag spiser också något som heter pisang som är kokbananer i pulverform. Bananer blir mjuka och fina i magen.


Är det någon som känner någon, eller själv haft magekatarr?
Jag söker om det på internet och dom flesta verkar slita med ont i magen, personligen är jag inte så drabbad av det utan det är kvalme varenda dag som är mitt problem och det påverkar ju allting jag gör.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Christian »

Huff, det var mye på en gang :(

Regner med at du har du fått sjekka deg ordentlig hos legen, men jeg kan ikke la være å nevne det. Skumle sjukdommer kan ha samme symptomer som trivielle sjukdommer, dog med ganske forskjellige utfall...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Jag har tatt blodprov, feces-prov, ultralyd och gastroskopi så de har sjekket allt de kan :lol: (bara andra veien igen :mrgreen: )

Blodprövena utesluter kreft, vilket jag inte heller trodde jag hade eftersom man ofta tappar i vikt, medans jag har lagt på mig :lol: Gastroskopi-läkaren sa att jag hade små röda märken i magen och lite galla där men att han inte tyckte det var något att pipa för och att han inte såg något tecken på att jag ens behövde gå på regelbunden medicin. Han kallade det för "mild magekatarr" vilket gör att jag lurer på hur man mår om man har kraftig magekatarr eftersom jag har känslan av att ha omgångsykan nästan varje dag sedan 15 dec. Men å andra sidan vet jag inte hur mycket jag ska lita på den läkaren eftersom han rekkomenderade Links och Balancid. Links hjälper i ca 15minuter och sen är problemen tillbaka, och balancid slutade tillverkas 1999. :?


Jag har dock fått Nexium av min fastlege som jag går på regelbundet. Det är marknadens mest avancerade protonpumpshämmare och jag tror på sikt att det kommer hjälpa efterom allting startade med ont i övre del av magen och sur i halsen, bägge dessa symptom blir borta när jag tar medicinen. Kvalmen är dock kvar, men det är otroligt vad kroppen kan vänja sig vid över tid. :P
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Zeida »

Det var bra å høre at du har sjekket deg! :D
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Hardwood »

Hm... har du sjekket deg for candida og matvareintoleranse ?
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Candida borde ha upptäckts vid en gastroskopi da, men det finns ju andra olika sopp sykdomar man kan ha i tarmar också och detta har jag tänkt på.

Jag har inte testat mig för matvareintoleranse, jag trodde faktiskt inte det fanns test för det, trodde bara det fanns test för allergi och att intoleranse inte ger utslag på de testerna. Jag har dock testat att kutta ut melk eftersom det är ofta det man är intolerant med, men det gav ingen forskjell.

Men eftersom jag som sagt hade ont i övermagen och var sur i halsen så är jag ganska säker på att jag hade för mycket magsyra av en eller annan grund och dessa tabletter ska ju hjälpa. Nu är jag på en 8-ukers kur så vi får se efter det. Jag husker jag hade ont i övermagen när jag jobbade som kock också, så det kan ju vara något som jag haft länge men att det bröt ut när jag slutade som kock (som ofta sjukdomar gör, de kommer när man slappar lite) och det onda försvann efter bara ett par dagar med medicinen så det kan ju vara ett steg i rätt riktning.

Sedn är det eventuellt så att det bara tar väldigt lång tid för mig att bli bra, antingen för att jag bara är sån, eller för att jag också har denna senebetennelse da, även om det inte är en betennelse i den riktiga benämningen så är det något som sliter på kroppen och eventuellt gör att andra saker tar längre tid att läka.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Christian »

Bra å høre at du hadde fått utelukket kreft ihvertfall, det var det eneste jeg klarte å tenke på :roll: Håper medisinene funker for deg.

Cøliaki kan jo også herje med magen, men som kokk har du sikkert god greie på matvareintoleranse :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Hei Griffin.

Kom til å tenke på det med cøliaki. Jeg har en datter som har cøliaki og hun har alltid reagert med en jevn og ubehagelig kvalme. Sjekk jernlagrene dine. Har du lave jernverdier så kan det være cøliaki. Det er ikke det samme som matvareintoleranse. Fullstendig cøliakidiagnose stilles ved gastroskopi. Cøliaki kan være vanskelig å avdekke. Selv ekspertene overser dette. De tar en vevsprøve av tarmen din under bedøvelse selvsagt. :-) Du skriver at du har blitt undersøkt på gastro, men de kan ha oversett dette med gluten.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Stefflus »

Det er ikke alltid så enkelt å finne ut av ting nerri magan..
Har en person i slekta som begynte full bøtteballett med cøliakiutredning og skop både ene og andre veien med vevsprøve. Og langvarig testprogram på Laktose, Gluten og Fruktose.
Ingenting er helt sikkert diagnostisert, men det virker som en intolerans mot fruktose/sukrose.

Godt å høre at du er sjekket. Håper det ordner seg, og håper at jeg ikke stressa deg nå - det var absolutt ikke meningen.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Bra att ha lite saker att fundera på om jag inte blir bra.

Jg tycker jag gradvis blir lite bättre så jag ska bara ge denna kuren en chans först.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Är inte så bra ännu, men har ändå klarat att laga en bue till dottern på 4 år.

Bilde

Hickory. Faktiskt en stav som jag fick av Truls för länge sedan.

Jag tyckte den blev fin med svarta hornockar men när jag visade upp den så sa Leah "jeg vill ikke ha en hvit bue uäää" nähä...vilken färg vill du ha da? RÖD! så då fick jag åka och köpa mahognybets. Det var inte menat att använde flera strök men för att få den röd var jag tvungen till det. Detta resulterade i lite flammigt utseende men dottern är nöjd så då får det vara bra.

Har lagt på 2 lager lack för att den ska tåla att kastas i det våta gräset. På burken står det "danner en knallhard yta" så det låter ju fint.

Pilarna är lagade av 6mm rundstav med en spik limmad i spetsen. Fjädrarna är klippta med sax till en shieldcut liknande fasong.
Armbeskyddaren är lagad av Ingos.

Bilde

Kan vara bra med pilhylla för de yngsta.

Bilde

Buffelhornsnockar:
Bilde

Bilde


Profil av buen och sammanligning mot en vanlig pil och en vanlig storlek armbeskyttere:
Bilde

Sammanliknat med en 68" bue:
Bilde

Spetsen på pilarna:
Bilde

Fjädrarna:
Bilde


Har inte sträng ännu så fulltdrag-bilden får ni vänta lite på.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Kviljo »

Aiaiai :D

Dette var kjekt å se. Meget pent arbeide, Griffin! Det må være den fineste barnebuen jeg har sett til nå! Respekt! Tipper den vil gi mye moro :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Lurz »

Vakkert som alltid før! Godt å se deg tilbake.
Fortsatt god bedring!
lars
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Tack så mycket bägge två.

Fler bilder kommer när jag har sträng som är rätt längd.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av nilstor »

Griffin har fremdeles håndlaget! Vi håper vi får se mer!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar