Griffins bue & pilmakeri

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Här är den bågen jag skjuter med innan den var klar:
Bilde

Bågen består av 2-2.5st årsringar och dom andra 2 är sparade till nock, dom blev sen ersatta av buffelhorn.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Lurz »

Ikke fan om det ble tatt for noen "lixombåge"
Max respekt!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Hardwood »

Hei, Griffin. Det overrasker meg hvis det var mange som tok buen din for en liksombue eller useriøs bue. Jeg tror at alle som har bred erfaring med å lage buer, spesielt av heltre, fascineres av, og verdsetter en buemaker som kan lage gode buer av emner som mange ikke ser buen inni. Å finne buen, å følge alle treets bølger og svinger, er krevende synes jeg, og desto mer krevende f.eks. å få til en jevn tapering i bredden. jeg elsker slike buer ! Neste år vil jeg stille opp med en bue med mest mulig klumper, kvisthull og "snake". Gøy å lage, og de skyter like godt ! (Hvis skytteren gjør jobben godt)
Jeg stemte buen din som en god nr. 2. Var nær ved å stemme den frem som nr. 1. Men smaken er som baken :lol: Uansett, denne buen er nydelig laget !!! Og pilene til Truls er kun laget for å sette fokus på håndteringen av regelverket. og det er en annen sak.
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Jorarn »

Det kan faktisk hende at det for menigman kan virke som en fysisk umulighet å skyte med en slik bue, men det sier vel egentlig bare desto mer om dine ferdigheter som buemaker, i hvertfall for oss invidde :) Nydelig arbeid både fra deg og Ivar!
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Grauten »

Det var da som søtten at jeg ikke fikk med meg buemakerkonkurransen. Jeg ankom sent på lørdagen,
og da det gikk opp for meg at den var, så var folk på vei tilbake til leiren. Skulle gjerne sett "snakebuen"
live. Et aldri så lite mesterverk :D All kredit til deg der Griffin!
Neste år får jeg dukke opp litt tidligere, uten bikkja på slep! :twisted:
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Jag testade den i Olas kronograf idag och den skjuter bara ca 145fps.
Spinade om mina pilar i olas nya fina elektroniska spinetester, det var bra för dom stämde inte helt.
Pilar med spine 40 funkar klockrent, det är bra för då kan man använda 11/32.

Lite skuffende eftersom den ändå är ca 5-7pund tyngre än den förra osagebågen och den skjöt väl 160? tror jag.
Den har ju inte heller direkt tunna toppar på grund av kvistar och sånt.

Den går ju helt fint att skjuta med asså och detta har i sig inget med snaken att göra, utan
mer att jag lämnade topparna lite bredare för att vara säker.
Kanske jag tunnar av dom om jag orkar nån gång.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Bowman »

Fantastiske buer. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Fullt drag.

Bilde
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Zeida »

lekkert :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Kviljo »

Ikke noe å si på det der. Måtte du varme-rette den for svingninger i retning rygg-buk?

Osage trives med både tørr varme og damping?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Jag var tvungen att korrigera massor för att få strängen i center, både på övre och nedre lem.

Jag värmebehandlade den i buken och när jag gör det så spänner jag upp den med raka lemmar och några centimeter reflex.
Det är lite olika hur den behåller denna reflex, den som vann NM för 2 år sedan (när du och jag ägde alla andra) har hållt sig helt dönn rätt utan minsta tecken till stringfollow, medans dom 2 sista har följt strängen i en mjuk böjj.

Jag värmebehandlar inte dom sista 20-30cm eftersom jag alltid tillrar dom styva iallafall.
Jag värmer sedan in den lilla böjjen i toppen. När man gör detta så blir ju toppen på en måte värmebehandlad också
och tål troligtvis att hyvlas ned lite till, men det är ju kjedeligt om den tappar böjjen så det blir en vurderingssak.

Jag tycker osage tar torr värme såpass bra att jag aldrig testat damp.
Nu har jag ju inte rekurvert extremt, och skulle jag det så hade jag antagligen dampat.

Trixet i topparna är att spänna fast buen i bara toppen med något runt under sig.
Buen står alltså skrått i luften med bara en tving på ena tuppen slik / (inte så massa men)
Man värmer sedan hela det området man vill böjja men endast på sidorna.
Värmer man just på böjjen (buken) så spricker det. Det är kjedeligt när man kommit så långt.
När böjj-området blivigt varmt så hänger man något på buen så den töjjs ner litegrand, t.ex en limklämma eller 3.
Sedan värmer man mer och buen böjjer sig själv.
Men ta det sakta.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Kviljo »

Cool. Takk!

Osagen du har, har vært ordentlig tørka i et år+? Ingen problemer med langsgående tørkesprekker underveis i varminga heller?

Har røffet ut et emne til en lignende bue, ala Dean Torges "Hunting the osage bow". Artig materiale, men merker at støvet gir hodeverk...
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Christian »

Så at du hadde lagt den ut på paleo også, men jeg tenkte jeg skulle kommentere her først :wink:

Først og fremst så er det en peeen bue!! Helt i verdensklasse! men du skreiv jo at du ikke var helt fornøyd, så da måtte jeg kikke litt :wink:

Jeg synes kanskje det ser ut som om den øvre lemmen bøyer litt mer en den nedre, men det virker jo som om begge tuppene beveger seg like langt tilbake. Er lemmene like lange, eller er bua litt asymetrisk?

Ikke noe kritikk altså, fortsatt ei av de peneste buene jeg har sett i år :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Christian »

Hmf... trur egentlig bare det er strengvinkelen på toppnokken som forvirrer meg :?
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Griffins bue & pilmakeri

Legg inn av Griffin »

Kviljo:
Den har torkat i ca 2år tror jag.
Den första flatbågen var inte riktigt torr så vid tillring tog den typ en fot stringfollow.
Jag lät den torka på varmeovnen i en uke eller så och värmebehandlade den
men den fick ändå sprickor.
Sprickorna öppnade upp sig ganska så fort när jag påbörjade behandlingen och jag har
kanske 4-5st varav 2st är ganska långa 5-10cm, och resten är små 5mm sprickor.
Jag fyllde dem med epoxy och dom har inte påverkat bågen någonting förutom
kosmetiskt.
Lita på vad du känner, greppa runt emnet och är det det minsta kallt så vänta hellre.

Har inte läst hela den boken, men en del, ganska morsomt skriven.
Han hade väl byggt nått rör där han stoppade in hela buen och dampade och sa att den blev formbar som en nudel.
Jag kommer inte ihåg hans design, men jag kommer ihåg och använder mig av sättet att ta ned i buken.
När bredden är satt så tar man av skrått, behöver man ta av mer så rundar man osv tills man når mål.
Jag har inga problem att tro att osage tål et trapezoid tvärsnitt.

Huvudvärk, det var illa. Personligen är jag allergisk mot osage :lol: jag nyser som aldrig förr.
Ganska kul för jag kommer väldigt bra överens med träslaget i alla andra hänseenden förutom just näsan då :mrgreen:

Man måste också vara lite försiktig när man klampar fast bågen upp och ner för värmebehandlnig, speciellt i området vid greppet.
Dom porösa ringarna är så till den milda grad porösa i förhållande till dom fasta att det kan spricka bara av
kraften man påtvingar bågen. Denna båge fick en bitteliten spricka just i faden akkurat i övergången mellan årsringarna.

Men jag tror igentligen inte du behöver några tips av mig, din 70# eller så flatbåge är ju sjukt vacker.
Den är bara lite bred men annars perfekt i mina ögon.


Christian: Tack.
Den övre lemmen böjjer mer än den nedre, det är korrekt. Detta har jag gjort med avsikt.
Eller rättare sagt, den nedre lemmen är styvare.

Jag brukar nästan alltid laga den övre lemmen längre så att pilen kommer mest möjligt i center.
När man gör det så kan det vara svårt att få buen att ligga på tillerstocken, speciellt eftersom
man ska dra i strängen lite ovanför också.
På grund av detta så tillrar jag ofta bågar med grepp genom att helt enkelt lägga dom med greppet
mitt på tillerstocken och dra i strängen rakt under greppet.
Om man då tillrar bägge lemmar exakt likadant så kommer vid skjutning den nedre lemmen att böjja mer
eftersom man faktiskt drar i strängen en bit över center.
Man korrigerar detta vid tillring genom att låta den nedre lemmen vara lite styvare.
När man lagar runda grepp så är det ett mindre helvete att få buen att ligga still och denna gång
blev det en smula överdrivet när man ser slutresultatet, men hellre en slik tiller än en där nedre
lem böjjer mer.

Anledningen till att jag inte är helt nöjd är inte på grund av att den nedre lemmen är styvare.

Men se bilden såhär:
Bilde

1. Den övre lemmens böjj kommer lite för brått lite för fort.
2. Jobbar bågen ända in till faden? Jag är lite osäker. (detta är iofs bra för man slipper lite handshock, men dåligt för prestanda och stringfollow)
3. På en måte har nedre lem samma fel.

Men man måste iofs se bågen nedsträndag - strängad - dragen för att verkligen se vad som sker.
Jag sitter ofta och drar bågen många gånger och all justering sker inte bara för att komma fram till
ett slutresultat, utan viss justering sker för att jag inte tycker lemmen beter sig bra underveis.

Totalt sett är jag väldigt nöjd med tillern för bågen var väldigt svår att tillra.

Den nedre lemmen är lite för styv fortsatt, och detta ger nog bågen mer handshock än den borde ha
och gör den också mindre effektiv än optimalt för troligtvis kommer undre lem "hem" före övre lem.
Men jag har inte ens skjutigt 50 pilar med den och tiller kan ändras.
Jag håller på att laga pilar för jag hade inga som gick bra, efter jag skjutigt lite mer kan jag checka tillern igen.
Det är enkelt att skrapa lite till på undre lem och då kan jag ju ta av lite mer på topparna också.
Fördelen med att bågen är min :mrgreen: den kan trimmas.
Svar