Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Are »

Som de andre skriver: Velkommen!
Når det gjelder piler har jeg et råd. Kjøp komponentene av Kviljo til å lage deg et sett på 12 piler. Kjøp i tillegg med deg en pil han har laget, så kan du se hvordan en tradisjonell pil kan se ut.

Du kan jo starte med å lage seks piler, så bruker du dem. Når du har brukt disse en stund vil du kanskje gjøre endringer på dine seks neste. Etterhvert vil du finne ut at pilene dine kanskje ikke går som de skal, da kan du begynne å tenke på spine på pilene.

Begynn alltid med å lage nokken på pilene. Blir du ikke fornøyd med nokken, kapper du den bort og prøver på nytt.

Lykke til.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av retr0 »

Are skrev:Som de andre skriver: Velkommen!
Når det gjelder piler har jeg et råd. Kjøp komponentene av Kviljo til å lage deg et sett på 12 piler. Kjøp i tillegg med deg en pil han har laget, så kan du se hvordan en tradisjonell pil kan se ut.

Du kan jo starte med å lage seks piler, så bruker du dem. Når du har brukt disse en stund vil du kanskje gjøre endringer på dine seks neste. Etterhvert vil du finne ut at pilene dine kanskje ikke går som de skal, da kan du begynne å tenke på spine på pilene.

Begynn alltid med å lage nokken på pilene. Blir du ikke fornøyd med nokken, kapper du den bort og prøver på nytt.

Lykke til.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Takk :) Smarte tips! Ja ser at det ikke er rare kronene for piler uansett. Vet du om det finnes noe form for dreieverktøy for selvsplitta pinner dog? Må være mye lettere å mate firkantede emner inn i en slags dreie maskin/redskap å få helt runde grove emner ut, som bare må pusses glatte.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Lurz »

Fins mange rare dreiepatenter. Søk på "arrowmaking" eller noe på youtube.
(Og det fins proffe maskiner, men da skal du helst ha det som jobb)
Ellers går det an å starte med firkantet list og høvle til 8-kant så til 16, og så til sandpapir, ev med drill.

Men en annen ting. Mulig øya mine er dårlige, men jeg kan ikke se at noen har lenka til manualen vår:
http://ny.norsklangbuelag.no/ > klikk på artikler > klikk på bildet av manualen for å åpne/laste ned pdf fila.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Allan »

(Forhåpentligvis!) til glede for nye sjåarar kan jeg fortsette litt med det lille treet jeg felte i ei pause på jobben i går:
Bilde
Jeg konstaterer at med denne sida som rygg vil strengen ligge bak grepet. Snora viser to meters lengde.

Bilde
Senterlinje er avsatt langs midten av ryggen,
Mål er satt på og konturene av breddeprofilen blir tegna på.
Bilde
Det er én og annen kvist å ta hensyn til.
Bilde
Etter at emnet er kappa ned til to meter kan en få anledning til å vurdere kvaliteten på treet utfra årringene.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Are »

Veritas produserer noen såkalte dowelmakers. De funker greit til grove piler. Men det blir mye vridning på skaftet under produksjon. Så tynne skaft får mye juling.
Et annet alternativ er å lage en jig der skaftet roterer mot en overfres.
Hvis du liker jigger og mekking av dem, er det et gartig alternativ.
Ivar er den eneste i Norge som har proffmaskin for produksjon av skaft. Støtt gjerne investeringene han gjorde da han gikk til innkjøp av denne maskinen ved å kjøpe skaft fra ham.

Manualen Lurz lenker til er ikke akkurat av dagens dato. Still gjerne spørsmål hvis noe er uklart der.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av retr0 »

Allan skrev:(Forhåpentligvis!) til glede for nye sjåarar kan jeg fortsette litt med det lille treet jeg felte i ei pause.

Etter at emnet er kappa ned til to meter kan en få anledning til å vurdere kvaliteten på treet utfra årringene.
Kjempemessig Allan! Veldig lærerikt å se, du må bare fylle på med slike illustrasjoner :D
Når det kommer til årringer; har lest i manualen at jo fortere treet har vokst jo bedre, men hva vil det si på årringene? Hørte fra en snekker at der årringene er tettest er der materialet er sterkest. Hva ser en etter og hvordan på årringene ser en hvor buen bør kuttes ut?
Sånn som på din stokk her så åpner årringene godt opp utover mot barken, og er tettere i kjernen. At det er mye rom mellom årringene ytterst, indikerer det rask vekst de siste årene da?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Jæger »

Nydelig, Allan. Setter stor pris på en billedserie fra busk til bue.
Angående årringer trodde jeg det samme som deg angående styrke, retr0. Men det er andre regler for løvtre som skal bøyes, har jeg forstått.
Det kommer nok litt forklaringer underveis?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av retr0 »

Are skrev:... Men det blir mye vridning på skaftet under produksjon. Så tynne skaft får mye juling.
Er en evt. Løsning på dette å spinne først en vei, for så å spinne motsatt vei fra andre siden? For å liksom vri "tilbake"?
Are skrev: Støtt gjerne investeringene han gjorde da han gikk til innkjøp av denne maskinen ved å kjøpe skaft fra ham.
Manualen Lurz lenker til er ikke akkurat av dagens dato. Still gjerne spørsmål hvis noe er uklart der.
Ser den, det blir garantert flere kjøp fra Ivar :)
Ellers merka jeg den manualen var noe "gammal" ja, hehe. Ikke like godt å forstå å se illustrasjonene. Men skal nok klare meg til å få starta lærekurven med en kombinasjon med manualen å all den gode hjelpen jeg får her nå :)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Allan »

I korte trekk ønsker du breie årringer på løvtrær. Litt mer presist ønsker du mest mulig sommerved versus vårved, ettersom vårveden (på ringporøse treslag som ask og alm) har liten tetthet og bidrar ikke til styrken i treet. Det er sommerveden som er massen i treet.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Are »

@retrO
Har opplevd på mindre diameter av dowelmaker at treverket har blitt vridd i stykker. Hjelper lite å vri det tilbake da. Tynne skaft har jeg mer tro på høvling og pussing. Blir bare så latterlig mye støv av pussingen.

Jeg tråkka litt i salaten. Linken til Lurz linket til artikkelsiden på NLs sider. Jeg har bare skrevet to av de som er der. Jeg hadde også skrevet en om pilmaking, men den ble visst byttet ut for en stund siden. De to artiklene jeg har skrevet lagde jeg for rundt 12 år siden. Det var det jeg mente med gammel. NL-manualen i seg selv er ikke så gammel. Har du innspill til artiklene er det bare å komme med dem.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av retr0 »

Are skrev:@retrO
Har opplevd på mindre diameter av dowelmaker at treverket har blitt vridd i stykker. Hjelper lite å vri det tilbake da. Tynne skaft har jeg mer tro på høvling og pussing. Blir bare så latterlig mye støv av pussingen.
Forstår, men kommer nok ikke utenom endel arbeid uansett hvordan en gjør det da nei :)
Are skrev: Jeg tråkka litt i salaten. Linken til Lurz linket til artikkelsiden på NLs sider. Jeg har bare skrevet to av de som er der. Jeg hadde også skrevet en om pilmaking, men den ble visst byttet ut for en stund siden. De to artiklene jeg har skrevet lagde jeg for rundt 12 år siden. Det var det jeg mente med gammel. NL-manualen i seg selv er ikke så gammel. Har du innspill til artiklene er det bare å komme med dem.
Riktig. Ja nei ikke stort å utsette på manualen. Eneste er vel at illustrasjonen på side 11(bildetekst: Mål på en langbue. ca 16 kg trekkstyrke." er vanskelig å tyde, siden den er så dårlig kvalitet. Kanskje også tillerstokken er litt vanskelig. Får lese den litt mer i detalj og flere ganger, så skal jeg evt. stille spørsmål der jeg syns det er vanskelig å forstå hva som forklares. Uansett så er jeg helt fersk, og etter litt trening vil nok manualen gi mye mer mening, så det er jo viktig å få sagt. Samtidig er det veldig vanskelig å forklare et arbeid med ord, gjerne en hel arbeidsprosess som å lage en bue. Derfor hadde jeg likt å sett flere bilder med illustrasjoner. Men heldigvis er det flere videoer på f.eks youtube som linket til tidligere i tråden, så disse hjelper jo en hel del. Men alltid kjekt å ha en slik manual for oss nybegynnere, den var det første jeg kom over og leste gjennom for å lære, og den ga en veldig fin oversikt.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Are »

Enig i at illustrasjonen med målene er utydelig. Regner med den har fått endret størrelsen litt for mange ganger. Tillerstokken er en avtegning av min egen. På forumet vil du finne mange andre løsninger som kanskje passer deg bedre.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av retr0 »

Oppdatering!
Da har jeg omsider klart å lokalisere Ask i mitt område. Var ikke enkelt, men ca. 30 minutter unna, var det endel ask å finne.
Fant et område med ca. 20 trær som sto tett, der de var ca 6-10 meter høye. Veldig rette og fine med få grener/kvister. Men siden jeg er ny, vet jeg ikke om dette er gode trær eller ikke. De så noe "gamle og slitte" ut på barken å bedømme, kontra andre jeg så på, som så mer "friske" ut i barken. Vet ikke om dette har noe å si.
Her er hvertfall endel bilder fra turen:
Bilde
Bilde
Bilde
Dette er ask?

Bilde
Dette er et eksempel på dårlig emne, siden det er så mange greiner å kvister på stammen?

Her er emnene jeg endte opp med fra 2 trær:
Bilde
Bilde
Bilde
Dette er ask? Ser emnene greie ut?

Bilde
Sier dette noen noe?

Når jeg kom hjem finskjærte jeg endene og hadde godt med trelim på endene.
Brukte dette limet:
Bilde
Bilde

Slik så det ut limt:
Bilde
Bilde
Brukte bare en brødpåse utenpå fingrene, trykte lim på endene og smørte utover.

Slik blir emnene lagret nå, uoppvarmet rom:
Bilde
Bilde
Ser dette greit ut? Burde de ligge/stå?
Jeg har plassert stokkene slik at de ikke ligger med press på sidene, det er kun vekt fra stokkene som ligger oppå.
Burde jeg tatt av barken, eller gjort noe mer med de før de legges til tørk?
Har ikke tatt frem skyvelæret og målt alle, men stokkene ligger fra ca. 25 cm diameter til 5-6 cm. Kan evt. måle de senere i dag.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Allan »

Dette er ask, ja. Barken sier lite av interesse om veden innafor, men det er en fordel at trærne har stått litt tett slik at stammen er lang og rett og krona høgt over bakken. Mye stor kvist er ikke noe fordel (ikke farlig men medfører noe mer arbeid). Hvis der er stor kvist i emnet pleier jeg å lime endeveden der jeg har skjært av kvisten også. Du kan fint la det tørke slik det ligger, evt flere av ei stripe med bark i hele lengden av emnet for å få tørkinga litt raskere. Da bør en samtidig lime litt.mer langs endene for å hindre sprekking. Det tryggeste er å ta tida til hjelp, men siden du har såpass mange kan du begynne å grovforme et emne allerede nå.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av retr0 »

Supert Allan! Takker igjen for kjappt svar :) Men da må jeg bare få fingeren ut å få fatt i en god drakniv asap. Har sett at lokal jernvarehandel selger Morakniv drakniv, lik den Jula selger, bare tidligere/annen modell. Men disse er med rette håndtak. Har lyst på en skikkelig skarp drakniv med bøyde håndtak, så da tenker jeg at jeg mest sannsynlig må se på smidde drakniver. Ser både Witherby og Lie - Nielsen er nevnt. Men hva er riktig mtp. bueforming; rett knivblad eller det med bøy?

En kjapp titt på Ebay gav disse annonsene:
http://www.ebay.com/itm/T-H-Witherby-dr ... Swal5YDOhi
Usikker på om den er original dog, siden var såpass fin...
http://www.ebay.com/itm/Antique-WITHERB ... SwpLNX~9lp

Ellers selger jo no-10.no:
http://no-10.no/butikk/home/100-model-m ... &results=2

Er lite gira på å betale skjorta for en drakniv såpass tidlig, men er samtidig glad i kvalitetsverktøy som varer og gjerne bare kan slipes om og om igjen.
Mangler også en egnet øks til å grovforme buer osv. da jeg ikke har tilgang på båndsag med det første. Fant en Morakniv øks med plasthåndtak(http://morakniv.se/produkter/fritidsyxa-mg/) men den kosta 600 kr. Ikke virka den sylkvass heller, mer en kløyveøks tror jeg. Hvor bør jeg lete etter typen knivskarp øks som er fin til dette formålet?
Svar