Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av retr0 »

Hei! Er helt ny innen dette emnet, og har nilest forumet og NL Manualen. Det virker råstilig å lage sine egne buer og piler, så dette er noe jeg har lyst å prøve å få til. Litt av noen prosjekter som ligger her inne! Har forholdsvis ok forutsetninger og vil si jeg er nevenyttig. Har også tilgang på gode og store lokaler med arbeidsbenk osv., er fra vestpå, utenfor Haugesund.

Kunne tenkt å lage litt forskjellige buer i grunn, men må starte ett sted. Ser det tar tid å tørke emner før en kan starte i det hele tatt. Derfor vurderer jeg å gå ut å skaffe emner først av alt, men er litt usikker på hva jeg skal sanke med meg hjem til tørk opp mot hva jeg har lyst til å lage.

Først av alt, har jeg lyst å lage en bue en kan skyte lengst mulig med, har lyst å teste lengdeskyting. Hvilket emne å bue bør jeg gå for til dette formålet?

Så vil jeg lage en bue optimalisert til blinkskyting, slik at jeg lettest mulig kan mestre buen og opparbeide god teknikk og treffe gode treff på blink. Hvilket emne å bue bør jeg gå for til dette formålet?

En tradisjonell langbue (tenker vikingtid) hadde også vært tøft og fått til. Grunnet det finnes mye vikinghistorie i området mitt som interesserer meg. Hvilket emne å bue bør jeg gå for til dette formålet?

Savner litt mer detaljerte opplysninger og instruksjoner på dette med buemaking. En video i hurtigbilder gjerne gjennom hele prossessen eller lignende hadde vært ganske greit. Men vet ikke om dette ligger ute. Har sett litt på «Redneck» type videoer jeg kom over på Youtube, som forsåvidt gir en grei gjennomgang fra felt tre til ferdig bue med streng og «lyddempere».
Vet det finnes mange spørsmål rundt dette fra nybegynnere, men syntes det er uoversiktlig og vanskelig å navigere mellom alle trådene. Håper det går greit med ny post, og håper på gode tilbakemeldinger :)
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Allan »

Hei og velkommen! Spørsmålet om videoer først: her er en som viser en del: https://youtu.be/68L7n5Shd3I ellers har Richard Head Longbows en youtubekanal med videoer med kommentarer og råd.

Når en skal skyte lengde vil en ha så effektiv bue dom mulig. For å få mest mulig ut av emnet sitt bør en kanskje ha litt erfaring med buemakeri, så jeg ville prøvd å få til ei blinkbue først. Det stiller ikke fullt så store krav til buemakerens evne til å tyne marginene. Ei klassisk historisk langbue vil egne seg godt til det.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av retr0 »

Hjertelig! Da blir det blinkbue først. Har vært å titta litt i området, å det finnes endel alm ser jeg, men finner nok emner i de fleste brukende sortene. Finner jeg en fin og rett stamme i alm, ask, barlind rogn eller hegg hvilken er det å foretrekke at jeg tar som en presis blinkbue? Hipps om happs, eller er det noen som vil være enklere siden dette blir første bue?
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Allan »

Som første forsøk ville jeg gått for et emne i ask på tjukkelse med et handledd omtrent. Ask er veldig greit å jobbe med og er ofte rett og fin i veksten. Ta deg sjølsagt flere emner med det samme så du har noe på lage til seinere prosjekter. Treslagene avhør ikke presisjonen, men ei godt laget langbue har balanse og masse som hjelper til. Forøvrig er pilene og skytteren vel så viktige faktorer mtp presisjon.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av retr0 »

Da får jeg se hva jeg finner. Men om en skal ha flere, la oss si 4 emner ut av et tre, hvor tykkt bør diameteren være? Snakker vi 24 cm+ og jeg deler i 4, først på midten, så de to delene igjen på midten. Kan jeg da klare 4 emner på de ca 6 cm tilgjengelig på hver del, om treet er fint nok?

Så det med deling/kløyving da.. Skal jeg anskaffe 2 kiler og slå inn bortover å dele treet på stedet, eller er det sirkelsag/båndsag som gjelder?

Samt tørking.. Fjerne all bark av de 4 delene og lime endene med trelim samme dag som felling og tørke 2 mnd i ca 15-20 graders garasje? Eller tørke kun delt tre uten å fjerne bark fra de to halvdelene?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Zeida »

Flott å se at det er flere som vil prøve seg på buemaking. Det er spennede, men forvent mye banning og forbanna sure opplevelser når pinnene knekker.

Som Allan nevner er det kanskje lettest med et forholdsvis lite tre først. Ask er, som nevnt, ganske vanlig mange steder.


Det kanskje letteste å kaste seg utpå mem er en Engelsk langbue. Langbuebegrepet er noe misbrukt, synes jeg, og for å oppklare kan du se på dette bildet: http://www.archers-review.com/images/582.jpg . Dette er det som heter en engelsk langbue. Det er egentlig bare et langt stykke tre som bøyer gjennom hele lengden. En slags definisjon er at buen skal være lengre enn skytteren. Denne buetypen er forholdsvis enkel, fordi designet gjør at det er lite bøy per centimeter av tre, altså lite stress på treet, altså mindre sannsynlig at den knekker.

Tretyper gode for buebygging (best først):

Barlind (det som tradisjonelt er brukt i engelske langbuer)
Alm
Gullregn
Ask
Rogn (betydelig vanskeligere å lage bue av - snakker av erfaring, jeg bor i nordland og har mye rogn, men lite annet brukbart)

Treslag som egner seg mindre godt:
Bjerk
Hegg
Selje
Grå or (svart or er noe mer egnet visstnok, uten at jeg har prøvd)

Her er en ganske god artikkel om hvordan du kan lage en langbue.
http://ny.norsklangbuelag.no/lagbue.html

Spør om det er noe du vil ha nærmere forklaring på.

Du ser hvordan formen skal være på tegningen (den med dårlig oppløsning).

Personlig bruker jeg kiler for splitte tre, men jeg vet at mange bruker båndsag. Argumentet mot båndsag er at man da "tvinger" treet til en form. Når man splitter med kiler og øks følger man fibrene i treet. Når man bruker sag fører det til at man kan krysse fiberretninger, noe som ikke er optimalt for treets stabilitet.

Nå på denne tiden av året er det ikke så mye fuktighet i treet, så du vil få ganske kort tørketid. Dersom du splitter det, tar av barken og grovformer det, vil det gå på et par måneder. Det er noen som sverger til mange års tørketid, med blant annet å bløtlegge dem i vann for å få ut all "saften" (sevje på min dialekt, usikker på hva man kaller det på bokmål. Engelsk: Sap). Noen måneder bør holde for deg.

Som sagt: Spør dersom du lurer på noe mer. Det er veldig spennende i starten. Gjør gjerne klar flere emner, for noen vil knekke.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Allan »

Hvis du skal sage en 25 cm Ø stokk på bandsag må du huske at det er en ganske tung jobb for saga. Jeg bruker et par økser og et par kiler når jeg kløyver stokker, og jo flere du har jo bedre er det. Når det er sagt skal de noe til at treet kløyver så pent at det blir fire gode emner av det, derfor foretrekker jeg trær som bare gir ett emne, det er enklere å komme i gang med forminga av sjølve bua.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av retr0 »

Se her ja! Takk for all hjelp, strålende tilbakemeldinger, settes pris på :)
Får bare ta det litt gradvis, er nok flere ting jeg må spørre om etterhvert.

Har ikke båndsag selv, så det passer meget fint at jeg da går for kiler. Men når jeg da er ute på leit, og finner ett passende tre på ca 10 cm Ø, skal jeg vel ikke splitte dette, eller? Er man nødt til å splitte og fjerne bark uansett størrelse? Syntes dette var litt uklart, logisk sett så tørker vel treet fortere jo mindre bark det er på det, og i jo mindre biter det er delt i. Men hva er optimalt, med tanke på å få et sterkt emne, jeg har ikke noe hastverk, har bare lyst å starte riktig.

Er det også fordelaktig å gjøre minst mulig med emne, altså ta av minst mulig før det er tørket? Eller har det ikke noe å si om jeg legger halve stammer til tørk, kontra å legge grovt formede emner uten bark til tørk?

Kommer til å satse på å få samlet endel emner, for å ha både backup, men også for å gjerne ha noe som kan få tørke saktere og over lenger tid om dette bare er fordelaktig. Har en varm garasje som nevnt, som holder mellom 10 og 20 grader hele året, rundt 10 nå om vinteren, og ca. 20 om sommeren. Ellers har jeg en garasje som ikke har varme, som bare holder utetemperatur. Ellers er det inne i husvarme da, på type kott. Hvor er det best å ha emnene til tørk/lagring? Er det nødvendig å skaffe en slags fuktmåler, om dette ikke koster for mye da?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Zeida »

Det er en avveining om hvor mye bark du skal ta av, hvor nært sin opprinnelige form du skal forme treet og hvor du skal tørke det. Dersom du det tørker for fort, for eksempel om du tar av barken, former treet nesten til det bøyer og ser ut som en bue og legger det fremfor ovnen i stuen, så er det stor fare for at det sprekker.
For å hjelpe det kan du lime endene med trelim. Jeg anbefaler at du splitter treet samme dag som du høster det, deretter legger du det i garasjen (oppvarmet garasje) i en måneds tid. Da kan du ta av barken (vær forsiktig, det er viktig at den ytterste årringen er hel og fin slik at ikke bueknekkejævlen får tak i et lite hakk) og grovforme emnet (bruk gjerne en lett øks på dette stadiet, eventuelt en båndkniv om du har det). Når du har tatt av barken, tegn på ryggen (siden som vender fra skytteren) den formen som buen skal ha (se feks. målene på langbue.no), deretter kan du sette det i stuen en måned eller to til. Det er ikke nødvendig med fuktmåler. Vei emnet når du tar det inn fra garasjen, etter at det er grovhogd, så venter du en uke og veier på nytt. Forsett slik frem til det nesten ikke taper vekt lenger. Bruk en nøyaktig vekt (brevvekt fra Jula/biltema er fint).

Verktøy jeg anbefaler:

God skarp øks med kort håndtak
Båndkniv (jeg har en billig sak fra Jula (http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-m ... iv-121582/) som de kaller en spaltekniv med rette håndtak. Ikke optimalt, men den gjør jobben forutsatt at du kvesser den)
Sponhøvel (anbefaler ikke Jula sin, den krever masse arbeid og dessuten et nytt blad dersom du skal bruke den. http://www.byggmakker.no/produkter/haan ... nhovel-151 er vel grei, ellers er http://www.sloyd-detaljer.no/kategorier ... el-pid2003 en bra sak)
Stållinjal (minimum 50 cm, biltema har både 50 cm og 1 meter)
Hovrasp (spør på hestebutikker eller fritids-/sports-butikker) (du kan eventuelt skaffe deg en rasp. http://kviljo.org/ selger en jeg har stor tro på (se under webshop -> buer -> verktøy)
Sikling (Kviljo selger vel en sikling, se http://kviljo.org/)

Håper noe av dette hjelper! Spør gjerne mer, mulig jeg glemte noe.
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av retr0 »

For å se om jeg har forstått, oppsummert da:
1. Finne en rett og fin stamme, og felle.
2. Splitte treet med kiler
3. Ta delt tre med til oppvarmet garasje og påføre trelim på endene og la ligge i 1 mnds. Tid
1 mnd gått:
4. Skrelle av barken med slik kniv med håndtak i begge ende, og passe på å ikke kutte i ytterste årring
5. Grovforme en firkant med øks og kniv ect.
6. Tegne på bueform på de glatte sidene
7. Grovforme til litt utenfor strekene med øks
8. Ta inn og la tørke i ca. 2 mnd til vekten på emnet ikke går ned lenger
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Allan »

Det er ikke helt klare fasitsvar å gi - men oppsummeringa di er grei. Jeg ville valgt litt annerledes på enkelte områder: jeg liker ikke å ta nye emner inn i varmen så tidlig, det er å be om oppsprekking sjøl med barken på og lim på endeveden. Uoppvarma uthus først, ville jeg sagt, hvertfall til du har fått redusert emnet til nær de dimensjonene du ønsker. Det kan du for såvidt gjøre dag én om du vil.

Mye er enklere hvis du ikke trenger å kløyve. Ta for eksempel dette treet:Bilde

Ask er ofte ganske parallell i veksten, derfor kan trær med ganske liten diameter ved rota ofte være nok: Bilde

Samme tre inne: Bilde
(Dette er for mye kvist og kroker til at jeg gidder å lage bue av det trur jeg, men det funker som et eksempel)

Bilde

Midt på (eller ca én meter fra der jeg ville satt nokkene) er det mer enn nok masse til 30- 35mm bredde i grepet. Her kunne det altså skjule seg ei blinkbue eller t.o.m ei lita krigsbue.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av retr0 »

Fint eksempel! Det blir så mye lettere å forstå med bilder, hehe :)
Ja men da satser jeg bare på å få det inn i garasjen, har et lukket rom påbyggt garasjen, som er isolert, men uten varme der det er mørkt og ikke tilgang på lys. Så får det tørke der en mnds tid, til grovforming. Når det er grovformet er det ok om jeg tar det med til denne varme garasjen jeg har tilgang på, som holder røflig 10 grader nå i vinter?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Jæger »

Velkommen, retr0.
Er selv fersk og følger tråden. Mange gode råd her og eksempelet som Allan viser er gull for de av oss som setter pris på forklarende tekst som er rikt illustrert med bilder.
Håper du kommer i gang med litt byggeri etter hvert, hva med en flatbue fra planke mens du venter på at emnene tørker? Ellers er det aldri feil å lage litt piler, utstyr eller bekledning :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av retr0 »

Jæger skrev:Velkommen, retr0.
Håper du kommer i gang med litt byggeri etter hvert, hva med en flatbue fra planke mens du venter på at emnene tørker? Ellers er det aldri feil å lage litt piler, utstyr eller bekledning :-)
Takk for det! Jo jeg tenkte jeg skulle prøve å få laget litt tilleggsutstyr imens jeg venter på tørking. Men hvordan er det med piler? Ser at både gran og bjørk er gode å lage piler av. Dette har jeg som sikkert de fleste andre veldig god tilgang på. Er det splitting fra stokker til mindre "pinner" for så å runde de som gjelder? Eller kjøper de fleste ferdige rette emner og bare limer på fjær og spiss? Hadde vært tøft å fått til dette selv også, fra bunnen av, men som sagt, ingen kunnskap eller vet hvor jeg skal starte. Jeg skulle nok klart å fått noe skytbart, men kan være greit å gjøre det på enklest måte.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Allan »

Hvordan piler blir til er en smakssak. Jeg har kløyvd og høvla en del pilskaft til krigspiler, aldri blinkpiler. Prinsipielt liker jeg best å gjøre alt sjøl fra botnen av, men akkurat piler er ikke min favorittsyssel, så da foretrekker jeg å montere komponenter jeg kjøper. Ivar (Kviljo) selger finfine pilskaft og andre deler. Jeg sverger til det. Ikke minst fordi piler er forbruksvare: de blir borte eller knekker.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar