Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Jæger »

Du kan finne mye godt verktøy på bruktbutikker rundtomkring. Godt stål til en relativt rimelig penge.
Gammelt verktøy har gjerne en god bruksform og en patina du ikke finner på nyproduserte saker ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av retr0 »

Jæger skrev:Du kan finne mye godt verktøy på bruktbutikker rundtomkring. Godt stål til en relativt rimelig penge.
Gammelt verktøy har gjerne en god bruksform og en patina du ikke finner på nyproduserte saker ;-)
Akkurat min tanke også! Tror jammen jeg skal slå til på en av de Witherby draknivene på Ebay :)
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av HEO »

Fine stokker. Burde kanskje kløyvd et par av dem. Rundstokk med barken på + lim i endene = veeeldig lang tørketid. (Stenger fuktigheten inne i veden).
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Are »

Kjøper du brukt verktøy på ebay må du i verste fall regne med å kjøpe katta i sekken. Du bør regne med en del restaureringsarbeid. Noen få ganger finner du flott brukt verktøy til anstendig pris. Men det er mye flott verktøy der ute som funker helt fint.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Lurz »

Jæger skrev:Du kan finne mye godt verktøy på bruktbutikker rundtomkring. Godt stål til en relativt rimelig penge.
Gammelt verktøy har gjerne en god bruksform og en patina du ikke finner på nyproduserte saker ;-)
Har pt tre små økser. En til en famtilapp fra bruktbutikken=dritgod, kjempestål. En laget til meg av en smed, også kjempegod, lett øks til finhogging.
En ny øks fra jernia= :( :( :(

Når du har såpass mange stokker ville jeg kløyva noen så jeg fikk 2-3-4 stk emner. De ville jeg tatt av barken på, beholdt limet i endene, og hogd dem ned så de var like tykke og like brede fra ende til ende, en cm eller to mer enn det du tenker som største dimensjon på den ferdige buen.
Det går sannsynligvis bra, og ligger de tørt og luftig så har du noe å begynne på i løpet av en god måned eller noe sånt. Bruk ev veiemetoden for å se om det er tørt nok.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Allan »

Jeg er enig med Jæger: gammel verktøy fra bruktbutikk eller loppemarked er sannsynligvis det beste kjøpet: det er ofte bra materiale og form, prisen er gjerne fornuftig (dyrt er nesten aldri så mye bedre at det rettferdiggjør prisen, imo) og en kan få tatt det i nærmere øyesyn før kjøp.
Jeg bruker ei lita øks og høvel, lite drakniv. Smak og behag.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Zeida »

Jeg kom over denne fyren: https://www.youtube.com/watch?v=IkGZCo-jOJg tilfeldig. Han påstår han startet med ingenting og har laget 6 buer nå, den siste en riktig fin barlindbue på 100 #. Vidoen over er hans "oppsummering" av hva han lærte og hans feil. Kanskje det er noe du vil se.

Et interessant poeng han nevner er å bruke halvfabrikatlaminater mens man venter på at stokkene man samlet tørker. Han linker hit: http://www.irondale-longbows.com/ og omtaler de som heter "DIY/laminated bowstaves", antageligvis med bambus, da han snakker om "trilaminate". Kanskje er det noe å tenke på? Det koster jo litt mer å få de til Norge, men om du er veldig ivrig kan det være noe. På den måten får man muligheten til å isolere tillering-arbeidet, og øve seg på det før man setter i gang med en heltrestokk.
retr0
Nybegynner
Innlegg: 25
Registrert: 15 okt 2016, 17:20
Bosted: Haugesund

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av retr0 »

Bruktmarked ja.. Hadde jeg bare hatt noe slikt i nærheten, hehe! Satser på det er rå å få tak i noe på ebay i første omgang. Men det skulle vise seg å være en vanskelig affære. Den ene amerikaneren stillte seg på bakbena og ville ikke sende ut av Amerika, den andre nektet å skrive "gave" på forsendelsen, da jeg spørte fint om han kunne det, siden det ble 30 kr over grensen for 25% moms, da det var imot "Ebay policies". Forbanna irriterrende å ha å gjøre med slike typer. Men gir meg ikke enda. Skal pokkern meg ha en frekk gammal drakniv kontra disse nye til flerfoldige hundre kroner, kan ikke fatte hvordan en drakniv kan koste hele 1900,- kr, men det er en annen sak.

Ellers er det noen merker jeg kan se etter når det gjelder god gammal/skarp øks? Litt vanskelig å søke på "gammel skarp øks/old sharp axe" vet liksom ikke helt hva som er brukendes da på det som dukker opp på nett. Ellers er jo som regel alltid Tysk industri og verktøy på topp innen det meste, så kanskje noe nytt tysk-lagd hadde vært saker. Har mye tysk kvalitet på andre ting, og det svikter aldri. Ta f.eks Knipex, Stahlwille, Wera ect.

Her f.eks:
https://www.feinewerkzeuge.de/
https://www.feinewerkzeuge.de/zug.html
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Jæger »

Du trenger ikke gå over bekken etter vann, søk for eksempel etter øks på finn.no.
Sånn som disse, 150,- kroner stykket. Kanksje den minste er midt i blinken?
Bilde

Edit: Angående drakniv/bandkniv: Jeg har ikke selv og som Allan så klarer jeg meg greit uten men så er jeg også helt fersk og har også andre hobbyer som krever sitt av kostnader og utstyr. Skulle jeg først hatt en til buemaking tror jeg den minste(SEK 470,-) her kunne vært noe å prøve:
Svensk nettbutikk med mye snadder, S. Djärv Hantverk AB - lenke til bandknivene.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Are »

Jeg har de to minste fra SD. Kjøpt fra Sløyddetaljer. Funker fint. Den minste er til småflikking, mens den større er langt kraftigere


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Film med buemaking, evt. instruksjoner?

Legg inn av Allan »

Her kommer det mange gode råd, og det er unødvendig å blakke seg på dyrt verktøy før en finner ut hva en liker å bruke. På en måte kommer buemakerens temperement til uttrykk gjennom valg av verktøy og metode. Det er mange veger til ferdig resultat, og ulike handverkere vurderer ulikt. Jeg foretrekker eldre verktøy blant annet på grunn av stålkvaliteten. Jeg opplever at mye nytt verktøy (også dyre merker) er av veldig hardt stål. Det holder eggen godt, men er arbeidsomt å slipe. Jeg finner at vedlikehold av eggverktøy er lettere med mjukere stål, og jeg opplever at jeg får bedre egg på det.


Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar