Opp fra asken

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Opp fra asken

Legg inn av Zeida »

Hei, lenge siden sist - jeg ser etter et søk på brukernavnet mitt at jeg ihvertfall er blitt savnet av Bowman (Bjørnar?) en gang i 2014. Etter at jeg pådro meg gulskrekk/blinkskrekk og ikke hadde tålmodigheten til å gjøre noe med det, mistet jeg interessen for bueskyting. Nå er jeg altså tilbake i eldre (og klokere?) drakt, de siste ukene som passiv leser av gamle forumposter. I mellomtiden har jeg frisket opp på teoretiske og praktiske kunnskaper, noe har endt i en riktig hyggelig liten bue av et lønneemne fra Hardwood (?) med en klatt teak i grepet for estetikken sin del.

Riktig morro å skyte, med et par hundre skudd bak seg. Et par bilder, med ny tillerstokk for anledningen.
Bilde
Bilde

16 kg ved 70 cm (35# ved 27"). Mulig jeg gjorde litt for mye ut av teorien om stivere lem oppe.

Buen bestemte seg likevel for å gi opp med et pang, og da jeg synes det er så uendelig trist å se bilder av knekte buer velger jeg å ikke gjøre det. Den var morro så lenge den orket, i tillegg til at jeg lærte om hvordan man IKKE skal gjøre overgangen mellom grep og lem. Ser frem til neste.

Til slutt vil jeg melde min interesse dersom noen har emner av ask, alm eller andre eksotiske treslag (les eksotisk for nordlendinger). Send meg gjerne en PM om du har noe jeg kan kjøpe av deg.

- Arild
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Opp fra asken

Legg inn av Allan »

Hei!! Det var lenge siden! Synd med bua som gikk i lufta, men så bra å se at du er i gang igjen!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Opp fra asken

Legg inn av Lurz »

Fint å se deg igjen ja!
Men husk at det er pilene som skal opp i lufta :D
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Opp fra asken

Legg inn av nidrinr »

Sendte deg pm om emner :)

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Opp fra asken

Legg inn av Zeida »

Litt skikkelig arbeid får også jeg gjort mellom retoriske analyser, politiske analyser, historiske analyser, religiøse analyser... Ja... det der...

Et morsomt prosjekt jeg gjorde fra et emne fra HEO, men som dessverre hadde sprekker så langt inn på begge sider at dette var det lengste emnet jeg fikk ut av det (den andre stokken ser ut til å ha tørket bedre):

Bilde
Bilde

Alm, 47,5" strenghakk til strenghakk, 38# ved 24" (høyre på bildet er opp). 1,3" breie lemmer. Det hele resulterte i at jeg fikk prøvd litt av hvert: Senedekke på ryggen (90 gram), lime grep i V-spleis med hudlim (samt en nervøs sene-surring rundt...), lange og stive tupper med kraftig reflex dampet inn. Lin-streng, 12 tråder. Spennende og lærerikt!

Bilde
Bilde

Alm, 80" strenghakk til strenghakk, 48# ved 28" (så langt jeg kan trekke den med vekt på, den er nok litt over 50# ved mitt fulle "langbuetrekk" på 30-31"). Emne fra Nidrinr. Streng av lin, 18 strenger i tre bunter). Som man kan se har høyresiden (opp) ganske markant motbøy. Det var derfor litt vansklig å tilre den for mitt utrente øye. Kanskje noen med et mer veltrent øye kan kommentere på det? Jeg har latt den være uten overflatebehandling slik at jeg kan justere den litt der det trengs.
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Opp fra asken

Legg inn av HEO »

Zeida skrev:Et morsomt prosjekt jeg gjorde fra et emne fra HEO, men som dessverre hadde sprekker så langt inn på begge sider at dette var det lengste emnet jeg fikk ut av det (den andre stokken ser ut til å ha tørket bedre)
Synd det ikke ble mer av det emnet. :( Godt det ble et morsomt prosjekt, da. :D
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Opp fra asken

Legg inn av Jæger »

Den øverste av de to likte jeg, må være en veldig hendig og rask bue vil jeg tro?
Synes du viser en enorm arbeidskraft og glede :-)
Nå er jeg helt fersk så jeg spør mer enn jeg kommer med råd om den andre buen: Kunne det gå an å avhjelpe tillringen ved å dampe inn medbøy på øvre bueben så det matcher nedre når buen er nedspent?
Edit: Ser ut som bildene av den er tatt litt ovenfra, ser kanskje bedre ut rett forfra?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Opp fra asken

Legg inn av Zeida »

Den er både rask og festlig.

Tillern ser rimelig feil ut når man ser på det bildet. Det ser noe bedre ut når du får det rett forfra. Det er likevel vanskelig å se. Damping ble vurdert, men jeg har ikke prøvd å dampe så lange områder enda... Mulig det kan være et prosjekt. Noen som har erfaring med tørrvarme på alm? Bør jeg få opp fuktighetsprosenten i det først kanskje? Blir en lang tørkeprosess etterpå uansett.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Opp fra asken

Legg inn av Bowman »

Hyggelig å ha deg tilbake. Du har tydeligvis lært deg å skrive siden sist. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Opp fra asken

Legg inn av Lurz »

Artig projekt den øverste da, ser jo veldig vellykka ut - nesten hornbue :D
Venstresida på bildet syns jeg ser ut til å bøye veldig fint, høyresida syns jeg er litt stiv til å begynne med ut fra håndtaket, for så å få et lite hengsel omtrent litt innafor høyrekant av lysbryteren :?

Langbuen ser jo utrolig forvirrende ut å tillre. Først en defleks i håndtaket som gjør at den først ser ut til å bøye alt for mye der. Så et bein til venstre med antydning til defleks, og så et høyrebein med refleks? Veldig vansklig å si noe om. Så utrolig merklig ut med en gang, men når jeg ser om igjen syns jeg ikke det ser galt ut. Mulig jeg ville gitt litt mer bøy i høyrebeinet?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Opp fra asken

Legg inn av Zeida »

Morsom disse lavere terskel-buene med sener, men uten horn. Innfødte i Nord-Amerika gjorde vel det lenge med stor suksess. Mye mindre tidsinvestering, og selv om de ikke gir fullt trekk, så er de veldig spenstige! Skulle likevel gjerne gått i lære hos deg, Lurz, eller hos Ivar for å se hvordan dere gjør deres hornbuer. Jeg forstår prinsippene, men er langt unna i erfaring.

Ja, den var mildt sagt meget forvirrende å tillre. Ser utrolig rart ut ved første høykast, men når man sammenligner med buen bare oppspent så er det ikke alt for ille. Enig i det du sier. Den bøyer litt for lite i selve grepet på høyre side. Jeg tror også jeg skal legge inn litt mer bøy ca. midtlems da lemmet er noe for mye stivere enn venstre. Må prøves.

@Bowman 3 år med strengt gymnasregime har en tendens til å gjøre sånt med folk. Nå har jeg forøvrig akkurat søkt på lingvistikkstudier i Storbritannia, så da blir det vel enda litt mer skikk på språket.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Opp fra asken

Legg inn av Zeida »

Ask fra HEO. 66"/167 cm lang. 4 cm bred på sitt bredeste. 18 mm brede tupper, 21 mm tykk og 21 cm lengde som ikke bøyer i hver tupp. Grep ca 23 cm ikke bøyende lengde, 16 mm bred og 23 mm høyt.

29# (13 kg) på 28" (71 cm), trukket til 30". Små kompresjonsmerker fra tiller på ene lemmet.
15 cm strenghøyde (målt fra grepets høyeste punkt, altså er det nærmere 17 cm strenghøyde målt fra lem).
2 cm strengfølge etter 200 skudd.
Liberton Finishing Oil, 3 strøk.

Streng: Lin, 14 tråder delt inn i to bunter.

Mykt trekk, nesten ikke håndsjokk på grunn av det lange, faste grepet, hærlig raskt slipp og piler som står rett i blinken. Dessverre har jeg ikke kronograf, men den virker rask og har rimelig flat pilbane sammenlignet med buens dravekt.

Nordnorsk høstvær med -2 grader C:

Bilde
Bilde
Bilde

Tusen takk til HEO for et godt aske-emne!
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Opp fra asken

Legg inn av Jæger »

Flott bygg :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Opp fra asken

Legg inn av Stefflus »

Du får stroppe sammen noen askestokker og whiskyfat fra Dùn Èideann og seile hjem på golfstrømmen, kanskje du deler så vi andre her i nord har noe å spikke på og sippe til mens vi diskuterer etymologien bak "tiller".
Svar