Nja, hadde en stamme som er bra, så delte den seg i to topper og det er vel ikke prima vare? De er litt vinglete, sees spesielt på margen. Men jøssda, jeg har spikka brukbare pinner av mer krokete virke.
Tybrind vig, her må jeg skyte inn at det er funnet intet mindre enn tolv buer, fra nærmest komplette til ender og fragmenter.
Det dreier seg om steinalderbosetning som etter hvert sank under havnivå. Finnes en del å lese om funnene å google, blant annet er det funnet tekstiler av plantemateriale som er satt sammen med noe som likner på nålebindingsteknikk.
Interessant artikkel om funnene.
Litt om neolittiske buer fra Danmark i
denne lenken.
Tegningene og målene her må nok betraktes som omtrentlige. Tybrind vig bue 1 har en karakteristisk tupp med to doble strenghakk, likeledes dobbelt strengehakk nede samt sidenokk litt oppenfor. Jeg tolker det som at de kan brukes til å holde strengen når buen er nedspent. Jeg skulle egentlig brukt et tynnere emne for få det så likt som mulig, nå må jeg runde ryggen. Men jeg ser det gjort på den måten på flere av de andre Tybrind-buene.
Jeg tillater meg et lite bilde fra boka til Junkmanns:
Til noe helt annet: Møllegabet. Godeste Peter Svinkløv har laget tegninger av bue fra Horsens/Hjarnø. Om jeg ikke tar helt feil er dette samme buen og navnet/navnene klinger kanskje bedre i utlandet?