Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

:shock: :shock: :shock: Wow, krokemne!
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det kan du si! Eieren på 8 år har gitt gode tilbakemeldinger og bua lever fortsatt.

I dag har jeg fått testa de seneste Nydambuene fra samme askeplanke. Omtalt tidligere, en på 73'' ntn og rundt 40#@31'' til trening på krigsbuetrekk og storebror på 77'' ntn og rundt 60#@31'' til standardpiler. Helt i grenseland for skulderdislokasjon men det føltes greit å prøve i dag. Litt vingling på 18 meter men de når stort sett frem til blinken. Fin lyd fra firefjærs Nydaminspirerte blinkpiler når de får litt fart :D
Bilde

Bilde
5 standardpiler, 12 blinkpiler hvorav 6 med 65 grains spiss og 6 med 100 grains. Flere knukket og kortet inn noe. Jeg mener at en ikke trenger være for opphengt i pinlig nøyaktighet for å ha det gøy - Q.E.D.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Fikk dette bildet fra min bror som holder på å rydde på tomta si i Sverige. Ask med artig fasong. Muligens i tynneste laget, har bare hansken som målestokk men må prøve å få ei bue ut av den pinnen. Kanskje en egyptiskinspirert helvedbue? Eller er det Orkebuen til Lurz som blir inspirasjon til denne? Bilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Heltre ork - fabelaktig :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Jæger skrev: 28 apr 2018, 23:29 Det kan du si! Eieren på 8 år har gitt gode tilbakemeldinger og bua lever fortsatt.

I dag har jeg fått testa de seneste Nydambuene fra samme askeplanke. Omtalt tidligere, en på 73'' ntn og rundt 40#@31'' til trening på krigsbuetrekk og storebror på 77'' ntn og rundt 60#@31'' til standardpiler. Helt i grenseland for skulderdislokasjon men det føltes greit å prøve i dag. Litt vingling på 18 meter men de når stort sett frem til blinken. Fin lyd fra firefjærs Nydaminspirerte blinkpiler når de får litt fart :D
Bilde

Bilde
5 standardpiler, 12 blinkpiler hvorav 6 med 65 grains spiss og 6 med 100 grains. Flere knukket og kortet inn noe. Jeg mener at en ikke trenger være for opphengt i pinlig nøyaktighet for å ha det gøy - Q.E.D.

Bilde
Fine Nydambuer. VGleder meg til å se den seneste.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jau takk, den skal drasses med på tur Bilde

Kvikkspikk Haithabu-aktig kjepp. Den er av ei almegrein og den første pinnebua mi av alm som er noe å ha. Hadde begynt å skjære den som noe Nydamish på nedre lem men så hadde den en naturlig sving oppe så det ble en bastard. Det vil si, jeg hadde egentlig gitt opp emnet i fjor høst grunmet kroker og skjevheter i rygg men det det frem fra under sofaen og tenkte at det får få en sjans før det blir ved. Ble whip-tillered og om lag min høyde ntn. Tipper 30-ish på 26''. Forsiktig innskutt i går kveld, testet i skauen i kveld. Bøyer merkelig men sender pilene rett nok for mitt bruk. Med en streng av noe annet enn lintau kan det bli ei ok blinkbue.

BildeBildeBilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Har en kamerat som vet jeg er interessert i alm. Han kan skaffe ca. 15 cm diameter relativt rette og pene greiner fra digert tre som skal beskjæres men jeg har betenkeligheter med tanke på trykk-/strekkved. Noen med erfaring?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av nidrinr »

Tørk greina hel. Marker hva som er opp og hva som er nerover mot bakken. Bruk oppover sida som heltrebue, og varmebehandle buken når bua er ferdig. Den bakkevendte sida varmebehandler du før liming og bruker til buklaminat.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takker for svar, kjekt å få råd av de som har erfaring med å bøye pinner.


Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av nidrinr »

Altfor få greinbuer.. ofte mer spennende ved i ei grein enn i stammen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Da får man prøve å gjøre noe med det! Har ei ussel barlindgrein(tynn pinne) som jeg må prøve å få noe utav, mye reaksjonsved/tennar og kraftig motbøy. Skal se om den lar seg bøye uten å ville vrenge seg :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

En liten tur i skauen i dag i et strålende vær. Kortermet i oktober er luksus. Fikk prøvd ut litt pil og buekombinasjoner samt noen forsøk på krigsbuetrekk med pinglebue i Nydamstil.
Bilde
Barlindbua i Thorsbergstil fra i vinter er fortsatt favoritten til blinkskyting

Bilde
Hnnnnngh!

Bilde
20 meter med 30'' trekk. Et par utenfor blinkmatta.



The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av HEO »

Fine bilder. Pusher Nydammen til bristepunktet, ser jeg. Er det 32" piler?
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ja, det er blinkpiler som er 32 1/2'' fra nokkhakk til spiss - som i tuppen, ikke falen.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av HEO »

Har en tomme igjen før falen :D, men pent trekk med "lillebror", der!
"For veik, for veik er kongens bue."
Svar