Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Når.jeg ser på bildene dine synes jeg ikke det ser så halvgalt ut. Og etter som jeg skjønner mer hva du tenker om å få prøvd deg på hornnokker er det bare å gå laus på dem nå!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jo takk, en må jo prøve :-)
Nå har jeg slipt til et bor men hornene jeg hadde var for stutte og hule. Har en bit knallhardt tre, kan minne om ibenholt i hardhet men lukter mandel ved bearbeiding. Kan gjøre et forsøk med det, kanskje?

Buen på midlertidige strengehakk og strengehøyde en sekstorms neve. Jeg trekker om lag 25 1/2''. På 26'' viser vekta 19kg/41,9# og det må jeg si meg godt fornøyd med. Et bilde av buen i tilleren på 26'':
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ivar spurte om den fulgte strengen jevnt tidligere i dag, og jeg synes det. Bortsett fra tuppene som virker litt rette. Men det skulle visst være gode greier. Har skutt noen piler på 17-18'' trekk nå. Det som før tillringen var en drøy centimeter motbøy er nå 1'' medbøy. Jeg håper å ikke miste mer enn 5-6# før den er ferdig. Da kan det bli en fin blinkbue.
Får man velur i en velassortert stoffbutikk?

Bilde
Medbøy, geometrisk midt ved lommekniven

Bilde
Lissomnokker

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Are »

Velour finner du kanskje også i restekassa til en møbeltapetserer. Tror i alle fall jeg har noe i min. Men farge og struktur er vel litt tilfeldig. Velour pleier å få presskader ved lagring, så det er mulig det har gått i søpla.

Treverket ser veldig ibenholt ut med den fargen på kjerneved og yteved. Egenvekt?


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for tips, skal sjekke ut hos en møbeltapetserer :-)
Har ikke helt oversikt men biten på bildet under veier 45 gram. Virker tyngre enn pukkenholt, synes jeg.
Prøvde meg på en spisser også. Ikke at en trenger å kaste bort tida på tant og fjas men det er litt gøy å vri knotten. Tuppene må selvfølgelig finjusteres før liming -som forøvrig skjer om ikke så altfor lenge ;-)

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Med bildet rotert og bearbeidet i Paint ser det ikke så hakkanes galt ut før nokkene kommer på.
26'', med markert hvor jeg synes det ser litt stivt ut. Får prøve å finjustere etter nokkene er ferdig :-)

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

...og den skal være blå!
Bilde

Veldig hyggelig prat med en lokal møbeltapetserer i dag, han klippet en fin bit av rullen og betaling kom ikke på tale :-) En del arbeid før den skal på men hva skal velouren limes med? Og før eller eller overflatebehandling? Så må en surre med noe.
Men først skal en bit horn felles ned og nokker formes.

I dag har en arbeidskollega hevet seg med og starter på en langbue av ask. Planlegger en liten tomme motbøy. Vurderer å prøve med på en lengdebue med bjørkebacking av det som er igjen av aska. Kan det funke?

Bilde
Fersk buemaker (da er vi to) :-)

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Syns det ser ut til å stemme bra med markeringene av stivhet.
Med tanke på å backe ask med bjerk er jeg litt mer i tvil. Svakheten til ask er vel i kompresjon, da tror jeg vel kanskje bjerkebacking er litt unødvendig siden aska allerede er god i strekk? Ville vel heller prøve å finne noe kompresjonsterkt tre til buk, og så backe med askebiten.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Får vente litt og finne egnede materialer, takk for tips Lurz :-) Har noen barlindbord men de var ikke så pene som navnet sitt, tror ikke det blir noe bue å få ut av de.
Der ble en ikke fullt så effektiv økt i kveld, hjalp til med den nye buebygger og en annen kamerat med noe bjørkekasser. Men litt ble det tid til, og skal forme litt på nokkene nå.
Bilde
Sist redigert av Jæger den 08 sep 2016, 02:05, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Ser bra ut dette her. Du trenger ikke å lime på grepet. Mål med målebånd, sy det på vranga og vreng det etterpå. Blir det litt stort, så legg på litt maskeringstape under grepet helt til det sitter som en dong. Så kan du legge på noe fint på kantene.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Buen bøyer fint den, husk dette er ikke hjernekirurgi. :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for gode ord, Oddbjørn :-)
Og det var et godt triks for grepet, Mr. Bowman. Surre med tynn lintråd?
Siden dette er debuten på nokker så tenkte jeg å leke meg litt. Bare synd at det ser bedre ut i hodet enn når man begynner å forme...
Nedre nokk med et begynnende forsøk på ei eikenøtt i avslutningen. På den øvre blir det noe annet, får se hva hode og hender får til ;-)
En del arbeid igjen her, hva gjør folket for å få fin og glatt overflate - pusse og polere med noe roterende?

Et fattig forsøk, en kan kanskje ane konturene av ei nødd.

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av GreenMan »

Jeg har fått fint resultat på horn ved å bare pusse med sandpapir ned til fra 120 via 240 til 600. Bøffelhorn og ibenholt kan godt få ett tynt lag med olje for å bli skikkelig pent og svart.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takker, skal gå den manuelle veien :-)
Ble/blir ibenholt brukt som nokker, forresten? Altså av ordentlige buemakere, ikke klabbetasser som meg selv.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

På Jarlsberg Hovedgård tidligere grevskap i Tønsberg henger en Lemonwood langbue med svart tre til nocker. Buen ble laget av Bjelland, en buemaker fra Vestlandet som opererte på 1930 tallet. Så det kan fint brukes og Ibenholt er flott. :D
Jeg fant slektninger av han for noen år siden for å spørre om det var tatt vare på noe Lemonwood, men dessverre ikke.
Wedel Jarlsberg som bestilte buen var i slekt med den danske greven Ahlefeldt Bille som skrev bok om buelaging og var på buejakt i Afrika på 1930 tallet. Det finnes en interessant bok om hans tur til Afrika som heter Impala, finnes fortsatt å kjøpe på antikvarisk net. Bare litt historie.
Svar