Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Jeg har flere buer der margkanalen er synlig i buken, og det har ikke hatt noen betydning for buas egenskaper. Jeg laga en gang ei bue på ca 70# i alm der margen er synlig i begge endene og ligger rett under overflaten i buken i store deler av lengden forøvrig. Der har buken fått en langsgående sprekk pga at veden veden over margen er svært tynn, men heller ikke dette er noe farlig skulle jeg meine.

Jeg har skrapt ut margen der kanalen blir brutt, men ikke fylt den med noe. Hvis en synes det er et større problem med estetikken kan det jo fylles med lim og sagstøv fra båndsag eller tilsvarende.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takker, da lar jeg det bare være. Det er som nevnt bare noe Hedebyakig med litt bakoverlent (noe medbøy og resten skråraspet) tupp på denne og da syntes jeg det kunne passe med en nagle til strengholder. Det nærmeste jeg hadde uten å måtte lage noe fra bunnen av var skobesparere. Lettere modifisert ved hjelp av det man har for hånden, i dette tilfellet skiftenøkkel, dor og hammer :-) Skjøt med den etterpå, ryggen holder enn så lenge!

På buefronten ellers har jeg begynt litt forsiktig tilhugging av barlindemnene.

Her kommer et bar bilder av hvordan min Hedeby-wannabe fikk strengholder:

Bilde
Keep it simple!

Bilde
Før og etter

Bilde
Så kan man bare la humla suse :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Gooseman »

Imponerende ståpåvilje om dagen Jæger og ikke minst tøffe prosjekter på gang. Spennende å følge! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for det, går nesten i ball med så mange baller i lufta ;-)
Under gårsdagens ettermiddagstur i sjekta ble en bunt lin til buestreng. Kommer i annen tråd men tar snart kvelden her. Har spikka litt i dag au men ikke på bue.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Lite slektstreff i dag. Hadde tenkt å hjelpe en ung knekt med å spikke ei bue som overraskelse, hadde et emne av krokete alm som var henimot tørt. Plutselig var det flere som ville ha og de hadde dagen før ryddet litt einer så det var jo bare gå og hente. Mye medbøy, motbøy, kvist og slangeform i skjønn forening. Her var poenget å få fire brukbare buer på et par timer så de fikk en del ansvar for å hugge, spikke og plentillre egne buer. Vi hadde bare lintau, piler, øks, kniver og en sponhøvel for hånden.

Bilde
Her ligger emnet med toppen mot høyre, ganske mye motbøy men det passet bra i forhold til kvist og sleng

Bilde
Sånn ble den etter litt hurtigspikk, øvre buebein mot høyre

Bilde
Den iherdige buemakerinnen var reist da bildet ble tatt, her er det bilde av tre trivelige tremenninger som har blitt buemakere :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Storveis Tor Bjarne. Ser jeg deg på Skurven? :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takker, Bowman :-)
Nå har Hedeby-wannabe'n ogen tylft piler fått et godt hjem hos en fetter og hans flokk. Delt glede er dobbel glede ;-)
Har nettopp kommet hjem fra et svartkruttstevne i østpå, bestekameraten med familie er på sørlandstur og mine egne to er hjemme. Ser ut som jeg blir på den blaude kyststriba ut uka. Men ingen vet hvor haren hopper - aller minst haren selv!
Hvis jeg får anledning til å ta turen så sender jeg i så fall melding og hører om det passer. Kos dere en heil haug på Skurven!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Da var man klar for de fleste eventualiteter under kommende NM med strenger av naturfiber. Øverst fra linfiber, de andre av hamp/linblandet og tjæret seglmakertråd.

Bilde

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av HEO »

:D Liker.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Bilde Right back at you, HEO!
Er i dårlig form men godt humør og tok frem laminatbua, foreløpig den eneste og den første bua med en passe fin tiller. Bakdelen viste seg å være at den er for tung for skuldrene samt litt lubben over det hele. Takk Per, Bjørnar med flere for gode råd. Tror foreløpig jeg lar grepet være og tar jevnt derfra. Satser på 35-40# på 28". Den var 50..ikke mye men uoppnåelig. Styrken i armer er der men ikke brusk til å holde skulderkula i sjakk Bilde
Glimt av første grove nedhøvling:
Bilde

Edit: Skrivefeil
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det ble spikking og tillring i en fei. Ikke optimalt men godt nok til å skyte tålig rett. Havna på 39,5#@28'' som ble 37# på mitt 27'' trekk. I grenseland skuldermessig men satser på å prøve den til helga, kanskje på langholdet :-)

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Ser jo pent ut :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk. Lurz. Prøvde å få noe stivhet i grep og tupper. Håper det blir en grei bue til York Round og denslags.

Så var det ei bue til Welsh class og Standard. Skrevet litt om den tidligere, bua jeg brukte under ute-NM i fjor. Ask med dårlig tiller, den ble justert og tillret på ny for en god stund siden. Hengslene er bedre fordelt, midten noe stiv men ville ikke miste mer futt.
75'' NTN og puslete 41#@31''. Fin bue å sikre seg sisteplassen med Bilde

Bilde

Det var ikke så ille som antatt å treffe med sånt trekk. Uvant men gøy.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Flott mann i de Kristiansandske urbane skoger med en bue som bøyer pent. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Mange takk, den ble bedre enn den var. Nå er den modifisert igjen- kappet endene fra 75,5 til 72" NTN for å få noen pund til. Var på 41#@31'' og nå blir den muligens henimot 50? Får se, satser på at den holder sammen uten å fjerne noe gods. Målet er bare å perse uten å ta knekken på skuldra, jeg er helt i grenseland etter kappingen tror jeg. Oppdatering følger.

Videre har jeg bestilt tyrker hos Kviljo til neste sesong. I mellomtiden skal jeg prøve å gjøre om den første bua jeg lagde til NM i fjor til en litt kortere og kjappere lengde- og blinkbue bare for å utnytte ressursene. Håper å bli kvitt mye av kylen den hadde. Får se, dette er midlertidig tiller på 24". Ca 73" NTN
BildeBilde

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar