Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Fikk prøvd blinkpilene med Ormen Lange 77'' i går. Av 18 piler har jeg 7 favoritter, 5 reserve og 6 tredjeklasses piler ;-)
Etter litt forsiktig innskyting er jeg nå på mitt normale trekk, ca. 25 1/2''. Skuldra synes det var vel tungt og jeg lurte litt på hvorfor. Målte jo buen med midlertidige nokker til snaue 42#@26''. Med de permanente på er det 77'' fra hakk til hakk (NTN?) og en kontrollveiing i dag viser 50,7#@26''. Hadde regnet med å miste en del på innskyting selv om jeg flyttet nokkpunktene ørlite grann inn fra midlertidig til permanent. Askebua er til sammenlikning 39#@26'' og føles veldig lett i forhold.
Uansett, hadde ikke regnet med at den ble så mye tyngre - eller tyngre i det hele tatt... En positiv overraskelse, nå gjelder det bare å få trent riktig og forsiktig så jeg kan bygge opp stabilibtet i skuldrene og mer muskelmasse i øvre kropp til stadig tyngre buer :-)
Hvis alt går greit kommer jeg til Ramnes førstkommende søndag men det er en del ting som må avklares først.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Are »

Innkortingen på buen gjør den ørlite granne sterkere. Det er et forholdstall jeg ikke husker på innkortning - økt styrke. I tillegg kan treverket ha tørket litt mer, og dermed gjort buen litt striere.

Vi kan jo ta en titt på skyteteknikken din. Hvis buen er så kraftig at du ender med feil teknikk, er det best å få endret på det raskest mulig.

Sender deg en PM angående søndagen.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av nidrinr »

..Eller endre teknikk..?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Teknikken er det nok mye som kan gjøres med. Hadde vært bra å få sett på den.
Allikevel; bruskleppa (labrum) som holder skulderkula til buearmen på plass er rimelig gåen. "Svært uryddige forhold i labrum" sier sist MR - som i undersøkelsen, ikke Mary Rose ;-)
Med litt sterke belastninger så kjenner jeg at ting begynner å skli ut, so to speak. Hvor langt jeg drar opp med høyrearmen virker å bety mindre. Det er den statiske belastningen på buearmen som er ille. Har prøvd å skyte links, det ble bare verre.

Angående innkortningen fra midlertidige til permanente strengehakk kan det dreie seg om 30-40 millimeter.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Etter en liten tur til Kviljo har man kommet hjem med ei blinkmatte og annet livsnødvendig utstyr. Kanskje viktigste av alt: Komplett serie av TBB :-) Betalt men gjenglemt i ståheien, greit å ha en unnskyldning for å ta seg en ny tur snart ;-)
Av skattene ellers kan jeg nevne en Hector Cole type 16 og - se opp - nå har den trege sørlending fått en liten bunt med raskt strengmateriale!
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Fikk skaffet litt fin men sabla tynn tråd her om dagen, svart med noe gullaktig tråd i. Tvinnet 2×2 som flamsk streng og surret grepet på Ormen Lange på nytt. Blinkbue ble blingbue :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Den tråden og håndtaket så veldig fint ut! Ser Viktoriansk ut.
Men hva slags dyr kommer det hornet på bildet over fra, fantasyenhjørning? :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Lurz :-)
Det ble litt snakk om hornet på instaface her om dagen. Det kan dreie seg om en krysning av bøffel, Norsk rødt fe og Belgian Blue; -)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk til alle som rådet meg til å gå til anskaffelse av TBB - forvirringen er nå total! Altfor mange fine ting å skulle velge mellom, dilemmaet er nå: Hvordan komme seg videre og velge noe å ta fatt på? :shock:
Har dog en liten plan fra før, vi får se om det kan la seg gjøre. Takk til Ivar for gode råd og vink i bua i går. Sånn service gror ikke på trær, like mye verdt som kvistfri barlind! Noen bøker, en del kunnskap og supert pilmateriell rikere føltes hjemveien kort til tross for to omkjøringer venting ved fire manuelle dirigeringer :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Are »

Til tross for omkjøringene så påstår jeg du er heldig som kan ta en kjapp tur innom Ivar for å handle. Mye hyggeligere enn å bestille på nett/telefon.

Når det gjelder TBB begynte jeg forfra, og hoppet over de kapitlene jeg anså som uinteressante. TBB4 kom mange år senere enn de tre første, og har en del oppdateringer i forhold til det som står i de tre første bøkene, og mye nytt.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Absolutt heldig som kan ta turen, ja. Bakdelen er jo at det er mye mer som frister...den butikken er full av godteri for øyet :-)
Trivelig å prate og høre på en som kan så mye om emnet. Fantastisk, og vel verdt en dobbelt så lang tur. Du må satse på en tur i løpet av vinteren, Are.
TBB ser veldig omfattende ut, som du sier er det nok lurt å lese seg opp på det som er aktuelt først og så utvide horisonten.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Hugget meg et par emner etter TBB-lesning i høst. Tydeligvis noe om medbøy og motbøy... Siden da har de stått i boden siden og i dag spente jeg de løs og fjernet det meste av barken. Einer og rogn, nå får de kjenne på litt tørrere luft og se om de liker det uten å krølle seg mer enn nødvendig. Blir å sikte litt og lese seg opp på buetråden med gode tips som ble til i fjor høst.
Kan det bli bue av dette? Tja...
Hva tenkte jeg egentlig på? Umulig å svare på ;-)

Skulle det la seg gjøre blir det noe mildt og rart. Får gi det en sjanse ihvertfall.

Bilde
Åjavel, ja...

Bilde
Barka ei stripe etter tips for å se om emnet vrir seg, akkurat nå ser det ikke så hakkanes galt ut. Nå har det jo vært surra fast på ei planke så det kan være det går heilt bananas snart.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Ser da spennende ut. Uten å ane mye om dimensjonene. Lykke til med tvillingene :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jo takk, det trenges nok! Eineren har litt dype 'revner' etter gamle skader/kvister og emnet er 45mm i rotenden og 35mm oppe. Rogna går fra 50 til snaue 40. Det kan være jeg har skaffet meg opptenningsved fremfor bueemner :oops:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Rogn tørker seint med barken på, men når du har tatt av ei stripe får du se hvordan det går.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar