Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Håndverkskveld med Agder vikinglag i kveld, akkurat nok tid til å hugge ut ei forstørret Åndfonnebue av en almekvarting. 20% større enn originalen og snaue 160 cm NTN. Gulvtillret og hatt på streng for å justere litt. Nå er den spent opp med litt motbøy og skal få tørke i stua noen dager. Planen er å bruke den på juleavslutninga med bueklubben til tirsdag. Alma ble felt 18. november og har ligget i garasjen til nå. Så til søndag er det fire uker siden og på tide å få prøveskutt den, tenker jeg :D

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Du er så j.... produktiv! Får prestasjonsangst og føler meg som en somlepave når jeg fortsatt holder på med buen som ble starta på buemakerseminaret. :mrgreen: :D (Godt jobba!)
Gleder meg til å se den fedig på kald kun jakt på tirsdag, tror det blir en kjapp liten sak. :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for gode ord, Lurz. Jeg tegnet jo opp profilen hjemme og hadde skarp øks så det burde jo gå relativt kjapt om man ikke er redd for å dælje laus :D
Jeg vet ikke hvordan supertørr alm er men å hugge og skrape halvfuktig alm er jo bare en lek - anbefales!
Jeg vil anta at om dette emnet hadde vært gjennomtørt så ville det krevd mer svette å fjerne alt som ikke er en bue og med større fare for å få sprekker inn i buen ved hard bruk av øks. Dette gikk sabla greit med superenkelt verktøy: øks, stor kniv, rasp og tollekniv. Jeg ser for meg at båndsag kunne være kjekt om emnet var gjennomtørt, og selvfølgelig kunne det vært brukt med fordel her også men jeg ville ha en manuell tilnærmelse til denne bua.
Jeg jukset litt i går og brukte sandpapir etter rasp og kniv på det jeg mener er et kritisk punkt - rundinga fra rygg til buk. Når emnet er litt tørrere skal jeg skrape på ny med kniv som finish på alle flater, kanskje dra over rundinga rygg/buk med en finkornet stein.
Det ene buebeinet har en liten kvist på kanten, det andre en hump med kvist midt i. Håper alt bøyer greit uten å gi etter.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

...føler meg som en liten gutt som ikke kan vente til julaften... Forberedt på kraftig pepper og en del strengefølge for å herje sånn med ferskt treverk men det er så gøy å leke litt!

Bilde
Skrapte rundinga på ny med kniv og føyk over med en stein

Bilde
Passelig røff overflate

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Superenkel forskning viser at det blir en del strengefølge på halvrå bue. Nå kommer det mer enkel forskning - bua har fått plass på ei rett list og en lett varmebehandling og så skal den få hvile/tørke litt i nærheten av ovnen
Dette grenser kanskje mer mot hærverk enn eksperimentell arkeologi?
Men sånn funksjonsmessig oppførte bua seg greit. Prøvde noen forskjellige piler og enkelte viste gode tendenser på 18 meter.


Bilde
...hunting high and low...

Bilde

Bilde
Ca 15 meter, knestående med raske skudd og korte trekk

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Marksman extraordinaire. :wink:
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det er å ta for hardt i, Oddbjørn. Jeg bommer og styrer men innimellom stemmer ting.
Prosjekt hard core NM-bue sammen med unge hr. Jensen er underveis. Forstørret Åndfonne-bue med råhudstreng. Har holdt noen piler på et par tommer fra fullt trekk.

Ikke uventet har bua fått en del strengefølge som resultat av min utålmodighet men det kommer heldigvis muligheter til å rette opp alle feila fra i går. Med blanke emner og skarpe kniver til...

BildeBilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Den ser bare så j.... skummel ut den kvisten! Utrolig hva som holder 8)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Enig, det ser slettes ikke bra ut! Men humpen foran den i treverket lurer øyet, bøyen er heldigvis bedre sånn teknisk sett. Selve tilleren er litt rar (noe mye bøy oppe) men foreløpig ser bua ut til å sende pilene rett nok til mitt bruk. Pilpasseringspunktet er midt på bua.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Ingis »

Artig liten sak. Mulig at det ligger et eller annet sted her på forumet, men finnes det noen tegninger med mål å beskue. Lengde, bredde og tykkelse f.eks. Har fått med meg at buen var i alm tror jeg. :)
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det ligger en god tegning på unimus/fotoportalen av Vegard Vike og likeledes en god del bilder. Er alm, ja.
Jeg legger en lenke til tegningen her.
Nå forstørret jeg målene på 20% på den siste og flyttet nokken litt ut så jeg havnet på 160,5 cm ntn og bua kan da brukes i Langbue-klassen i moderne bueskyting om jeg skulle føle for å prøve det.
Skjøt litt med den på bueklubben i dag, heilt grei å treffe med på 18 meter til tross for en relativt tung råhudstreng. Furupiler med knottnokk og tre 110 mm gåsefjør med lav profil.
Så må jeg berømme deg med fine artikler i Toxofil, Ingis. Bra innlegg om instinktiv skyting og oppløftende skriving om et voksende lokalt buemiljø. Det varmer :D :D
Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jeg sparer på de beste almeemnene og går for å bli kjent med materialet før godsakene skal til pers. Nå har jeg en topp som er delt i to, forhåpentligvis klarer jeg å lure ut ei krum Hedeby av den ene og en Tybrind vig tett opp til originalmålene av den andre.
Hedeby bue 1 er utgangspunkt for lengde og bredde til en Hedeby bue 7,tykkelse tilpasses almevirket og skuldrene. Som kjent er det funnet en komplett bue og fem delvise av barlind samt en 37,5 cm lang almetupp av øvre buebein med den karakteristiske jernnaglen.
Tybrind vig er en nesten komplett almebue fra steinalder, c-14 datering er romslig og kalibrert til 5480-3970 før vår tidsregning. Senmesolitikun/tidlig neolitikum.
Kilde for disse er den kjente og kjære Pfeil ung Bogen av Jürgen Junkmanns.


Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Norwegianwarbows »

Det er da ikke noe gæli med de emnene der :D
Tybrind? Den har jeg ikke fått med meg! Kunne du fortalt mer om den?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Nja, hadde en stamme som er bra, så delte den seg i to topper og det er vel ikke prima vare? De er litt vinglete, sees spesielt på margen. Men jøssda, jeg har spikka brukbare pinner av mer krokete virke.
Tybrind vig, her må jeg skyte inn at det er funnet intet mindre enn tolv buer, fra nærmest komplette til ender og fragmenter.
Det dreier seg om steinalderbosetning som etter hvert sank under havnivå. Finnes en del å lese om funnene å google, blant annet er det funnet tekstiler av plantemateriale som er satt sammen med noe som likner på nålebindingsteknikk. Interessant artikkel om funnene.
Litt om neolittiske buer fra Danmark i denne lenken.
Tegningene og målene her må nok betraktes som omtrentlige. Tybrind vig bue 1 har en karakteristisk tupp med to doble strenghakk, likeledes dobbelt strengehakk nede samt sidenokk litt oppenfor. Jeg tolker det som at de kan brukes til å holde strengen når buen er nedspent. Jeg skulle egentlig brukt et tynnere emne for få det så likt som mulig, nå må jeg runde ryggen. Men jeg ser det gjort på den måten på flere av de andre Tybrind-buene.

Jeg tillater meg et lite bilde fra boka til Junkmanns:
Bilde

Til noe helt annet: Møllegabet. Godeste Peter Svinkløv har laget tegninger av bue fra Horsens/Hjarnø. Om jeg ikke tar helt feil er dette samme buen og navnet/navnene klinger kanskje bedre i utlandet?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Hedebytuppene er kokt og bøyd.
Tybrind har kommet opp til 4,5'' strengehøyde. Følelsen er at det er god spjoing i den. Nå er stokken litt krokete så tilleren blir nok ikke veldig pen. Men nå er den på omtrent originalmål og jeg har bare jobbet den forsiktig opp, den måler nå 32#@15''. Med et kort, stivt grep og rimelig stive buebein vil jeg anta at den kan trekkes trygt til 22'' eller deromkring.
Bilder kommer seinere.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar