Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Målene på Oberflacht 3 avslørde en deilig fasong, penere enn tegninga i boka. Har strukket den noen centimeter i lengden og tuppene er for lange på emnet, skal av 5-6 cm i hver ende. Den krokete blir muligens en Oberflacht 2-tolkning.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av olethearcher »

Godt du har mange jern i ilden :wink: blir artig å se! Tror jeg må skaffe meg den tyske bueboka du har :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Anbefaler boka på det aller varmeste. For en som hadde fransk på skolen er det en fin måte å lære seg litt tysk på Bilde

Det skaves i vei på mahognien. Den er som kjent vekselfibrig og kan være utfordrende å spikke eller høvle. Til gjengjeld lukter det nydelig, som nystekte pepperkaker. På et tidlig stadium i gulvtillringen så jeg at dette kunne bli en kvass bue, har redusert tykkelsen litt med håp om at det blir noe jeg kan bruke. I tillegg kjenner jeg ikke egenskapene til mahogni som buk, bjørk i rygg skal være ok jfr. tovedbuene og en victoriansk jeg har laget i bjørk og eik.
Bilde





The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Oberflacht overload BildeBilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Spenstig! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Mange spennende prosjekter her. Mahogni kan være så mangt, men i et slikt smalt design bør du ikke bli overrasket om du får kompresjonsprekker, med mindre buen er veldig lang. Vi krysser fingrene. :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Moro å tusle på ukjente stier. Har jobbet den til 21'' så langt. 'Blinktrekket' mitt er bare 26'' så det er ennå håp i hengende snøre/buestreng.
Den lange i bjørk/barlind er grovtillret på 25'', tenker den er klar for lett innskyting. Den er som nevnt strukket en del i lengden og er likevel tung nok til at jeg sliter litt. Når jeg får opp teknikk og styrke kan jeg vurdere å korte den noe.
Jobber litt med askebua også, er oppe på 22'' med en halvgrei tiller. Planen er 31'' trekk på denne.
Vekta mi har tatt kvelden så jeg har bare ei fiskevekt som går til 22#.
Bjørk/mahogni Oberflacht 2-tolning 22#@15'', har tro på at denne blir rask.
Bjrøk/barlind langstrakt Oberflacht 3 22#@16''.
Ask laaaangbue 22#@12''.

Så er det noen småprosjekter i vedhaugen som kan tas etter hvert ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jeg gikk en tur i skogen... Bilde
Forsiktig innskyting, lovende tendenser Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Så langt lever og leverer begge på mitt drøye 26'' blinktrekk. Skal prøve å få liv i vekta men jeg tipper den lange er på rundt 40# og den andre noe mer. Begge er jo strukket litt men mest på den med barlind. Jeg lar de være sånn inntil videre.
Kronograferte i hagen. B50 15 og 16 tråder strenger, god margin. Kviljos blinkpiler i full lengde, gjennomsnitt av 15 piler.
Bjørk/barlind 127 fps
Bjørk/mahogni 137 fpsBildeBilde



The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Fine buer! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk, tar de med i morgen.
Har hatt med en ny bue på hver trening, klarer nok ikke å holde oppe det tempoet 8)

Hvis slaktevekta fungerer etter en tur i bakken under veiing - hvoretter nåla måtte festes på ny - så har jeg noen foreløpige og omtrentlige målinger. Bjørk/mahogni 44#@26''. Bjørk/barlind 39#@26'' og 44#@28''.
Begge hadde en liten tomme jevn motbøy fra lamineringa, nå har de en svak medbøy.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Lagde for litt siden en hurtigspikka fritolkning av en Potowatomibue. Det var et kapp av bøk, resten ble et emne til Ole og ei tynn list til undertegnede. Kappa den ned en scallop i hver ende og tenker det skl bli en meget fri tolkning av Senecabuen beskrevet i TBB.
Strengen på motsatt vei, varme og tilført kaffi fra koppen underveis så blir det en liten motbøy i tuppene.

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Spikket i går kveld og ei intens økt i ettermiddag Bilde Skal testes i kveld.
Har lekt meg og lagt på en kabel av kunstig sene. Bilde



The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Alle buer kom fra det uten knirk eller knekk.
Oberflachtene er litt tunge for meg men med litt trening skal det bli bra. Når jeg klarer å trekke med ryggmusklene og slippet er bra så viser de begge gode tendenser.
Senecaen er som nevnt en fritolkning, lengden som den korte (51'')men i tillegg malt som den lange i tbb. Bøkelista var tynn så jeg la på en kabel som økte dravekten til ca 25#@22''. Scalloppene på pilsida og fjærene festet i kabelsurringene på motsatt side. Må kanskje prøve med på en liknende i ask av de som Nes og sønn har i denne tråden.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Artig å se buene "live"! Oberflachtene er merklige, klarer ikke helt å skjønne tanken bak designet. Lang lang bue som oppfører seg som en kort? Eller omvendt? Har jo hørt en teori en gang om at en langbue skal være mer å stabil å skyte med enn en kort. En slags stabilisatoreffekt? Jeg skyter jo mest ganske korte buer sjøl, men har aldri merka at lange buer er mer stabile når jeg har prøvd. :shock: Kabelbacking er snedig :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar