Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Fikk lekt meg litt i skauen bak husene før regnet kom i dag. Noe kronografering også. Ikke superhastigheter men godt fornøyd. Tolkninger av Nydam, to inuitter og en indianer med på tur.

Bilde
Hendig liten tass, må absolutt vurderes til jaktsti

Bilde
Lønnebua med remmeselkabel oppe på drøye 26''

Bilde
Potawatomien likeså, ser ut til at knipset gikk akkurat samtidig med slippet. Bøkelista har fått litt strengefølge men ser ut til å holde fint.

Bilde
Ugh!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Lita økt i vinden i dag, den store vifta var jommen skrudd på frisk styrke. Bua med selkabel har fått gjennomgå mer og trukket mye lenger enn tanken var. Nedre nokk var veldig tynn da det var der knekket fra Hedebyprosjekt lå - og takket for seg samtidig som pila var på vei mot blinken. Prøver å fikse med å laske på en bit, får sjekke om det holder - har troa inntil det motsatte er bevist :D

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Tydelig god vind fra venstre. Blinken sto kanskje ikke helt i vinkel på skuddlinja men så skakt som dette var det absolutt ikke

Edit: Skrivefeil
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Reparasjonen holdt men bua ga seg på omtent 20''. Kanskje den fikk seg en smell da nokken røk. Da blir det tenneved men kabel og streng er klar for gjenbruk Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Thorsbjergmodus BildeBilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

I gang med en langbue av den tyngre sorten. Planen er å havne på rundt 60#@31, kanskje litt mer. Det er pinglebue for mange men skuldrene klager når jeg runder 50#. Uansett bedre enn å skyte krigspiler med blinkbue.
Foreløpig noe lav streng og noen ujevnheter. Emne fra askeplank, foreløpig 78'' ntn og rundt 30x27 mm på midten.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av olethearcher »

Blir nok grei å sende piler med denne! Du må kanskje få tjukkere blink nå :wink:
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det er sikkert, kjøpte ei tykk Eleven-matte av Kviljo i fjor som jeg får bruk for nå - forutsatt at bua blir ei bue og ikke ved-
Foresten et stilig prosjekt du holder på med, Ole. Kommer det litt bilder snart?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Ser jeg en (veldig liten) tendens til hengsel litt utafor midten på venstre side? Og så litt stivt derfra og inn til håndtaket? Og kanskje litt stiv fra håndtaket og rundt en tredjedel ut på lemmet på andre sida også? Eller er det noe med/motbøy i emnet? :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jeop, det er noe ta tak i der du nevner. Emnet har/hadde en jevnt fordelt motbøy på omtent en tomme. Jeg har laget noen buer av samme planka og det er flere som har fått hengsler på den ene siden så trolig er det noe med veden.

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det skal jobbes med langemann i ask fremover.
Rota litt i pinnehaugen og fant et noe krokete bjørkeemne fra naboen som tynna treet i hagen sin. Mulig brukanes til rygg på en Oberflach 3. Tenker profil etter mål men noe strukket i lengden. Har et par små bord av ganske tettvokst barlind kjerneved med vekslende fiberretning og litt knott. Skal se om de kan fingerskjøtes i grepet, med en lask over vil det muligens kunne bli bue av det. Langt, stivt grep på disse, omtrent 240 mm langt 23 bredt og 34 tykt.
Om det går så får jeg brukt opp rester, hvis ikke får jeg ihvertall brukt tid og kanskje lært noe Bilde
Når den tid kommer, SmoothOn eller trelim av god kaldflyt?
Bilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Bilde
Det ble ei økt i ettermiddag. Bjørka er krokete, bildet viser den før varmebøing. Fikk rettet den så strengen kommer midt i grepet. Så ble den redusert i tykkelse og er klar som rygglaminat. Barlingbitene var ikke brede nok til buk, vurderer å gi denne en buk av Hondurasmahogni for å prøve litt nytt. Tenker SmoothOn på denne.

Barlinda ble fingerskjøtt i en fei og fikk en 7 mm tykk rygg av rett bjørkeplank. Lagde en enkel limejigg og smalt det hele sammen med industilelt vannfast trelim.

Så fant jeg et potensielt bjørkeemne til en toved type A, har buklaminat kjøpt av Nes & Co. på ute-NM som er gjennomtørt forlengst.Har fått målene av Kviljo, så det er bare pågangsmot og onen detaljer som gjenstår før det blir noe av.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Du gjør det i allefall ikke lett for deg! :D :D :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Godt mulig, jeg prøver ihvertfall å bryne meg på noe nytt Bilde

Bilde
Bjørk og tre biter med barlind kjerneved. Tegn en strek fra prikk til prikk

Bilde
Krokete bjørk fra Hellemyr og god, gammel mahogni finner sammen



The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Dårlig bilde men tiltalende fasong. Har skåret emnet på tykkelse også, spennende å se hva det blir av dette prosjektet Bilde

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

:shock: :?: 8)
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar