Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Ingis »

Du er en meget kreativ kar du. Inspirasjonskilde for alle oss andre. :D
"Back to nature!"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Gleder meg til å se den! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for gode ord, Ingis.
Du får prøve den til tirsdag, Lurz. Den er som nevnt svak men ok presisjon på 8-9 meter.

Bilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Hadde det litt moro i snøen i ettermiddag, prøvde å ta etter Nansens bilde av Uglen. Med dattera som knipser og en fuglehund som var veldig interessert i selskinnsbuksa Bilde

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Ingis
Mester
Innlegg: 676
Registrert: 05 jul 2006, 00:09
Bosted: 3340
Sted: Åmot,Buskerud

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Ingis »

Hva benyttet du som kabel på "eskimobuen". Er den tvinnet? Hvordan?
"Back to nature!"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Hei, det er bare en strimmel med råhud av sel som er satt på med lav strengehøyde motsatt vei, om det kan forklares sånn. Så tvunget ned og surret fast til buken. Har ei litt lenger på gang av ei askelist, her tenker jeg å prøve med lintau som kabel. Det er nummer to ovenfra.
Over den ligger et barlindprosjekt med skjøt - krøllete som bare rakkeren - påbegynt i fjor og rettet ganske bra med varme i dag. Under en indianer fra ettermiddagens økt, fant ei bøkelist som skulle bli flis til fyren. Kanskje et umulig prosjekt.
Så kommer den lille kabeltassen Bilde

Bilde

Edit: Skrivefeil
Sist redigert av Jæger den 19 jan 2018, 20:30, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Du holder tempoet oppe! Som sagt, skal bli spennende å se kabelprosjektene.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det er avtale, tar de med til tirsdag hvis de lever så lenge Bilde
Mye våt snø og drypp i skogen i dag så det ble ei økt foran huset.
Fritolkninger av kabelbuer og en Potawatomi ble prøvd. Typiske 12-metersserier:
Bilde
Lønn, kabel av råhud fra storkobbe. 48'' ntn, trekker ca. 20''

Bilde
Ask, veldig tynn list med kabel av lintau. 55'' ntn, trekker den omtrent 26''

Bilde
Bøk, 60'' ntn, trekker den foreløpig til 22''

Bilde
Sånn ligger råhuden, Ingis. La under noen biter råhud for å få litt mer spenn.



The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Fikk spikka ferdig en kabelbue til i dag. Barlind vrakbit som jeg tenkte kunne nmi en kort indianer med senebacking. Istedet ble det en røff kabelsak. Kun øks , rasp og kniv samt litt varme fra en 'bueføner'. Kabel av B50 etter tips funnet på nett. Hver halvdel av kabelen snurres mot hverandre og låses
med en pinne e.l. når ønsket spenning er nådd. Lett å etterstramme.
Barlind med kabel av 10 runder B50, 50'' ntn, trekkes foreløpig rundt 22''


Bilde
Utgangspunktet med mye medbøy og noen til delst store kvister

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Ca. 10 meter
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av olethearcher »

Barlind vrakbit
eyy, det må faktisk være det første skytbare som er laget av barlindhauen :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ja, det stemmer nok hvis du ikke har fått bøyd ferdig noe enda :-)
Dette var med den 'glatte' barken. Jeg vet ikke om det er den japanske eller den andre?

Jeg holder på å jobbe litt med den fingerskjøtte med samme bark, synes at materialet virker seigt men mykt - lite ompf i fohold til andre buer jeg har laget men har ikke erfaring med ekte barlind for sammenllikning.
Langbueprosjektet mister litt lengde i den ene enden grunnet et par skumle kvister. På den andre siden gjør det av skjøten kommer akkurat i grepet, det er jo greit tror jeg. Grunnet lite følt futt prøver jeg å gå for en så tykk profil i forhold til bredden som mulig. Det blir nok blinkbue av denne. Den har en del motbøy og noen skumle partier, har hatt den oppe på lav strengehøyde men den har tendens til å vri seg noe. Skal varmerette beina før videre arbeid. Fungerer ikke dette får jeg bare gjøre den flatere.
PS! Her mottas tips, råd, refs og kjerringråd med stor takk!

Bilde

Bilde
Øvre buebein til høyre
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Den fingerskjøtte barlindua er i gang med forsiktig innskyting og en foreløpig tiller. Veldig myke disse barlindemnene, som nenvt. Og en del kvist og kroker gjør at tilleren blir merkelig. Skyter rett men er fryktelig svak og har mye kyl. Hadde tenkt det skulle bli en fin bue til Walisisk klasse da jeg aaaakruat fikk til 72'' ntn. Den ser ut som 50# - minst - men er nok nærmere 25. Men man lærer av å spikke, får en tro. Får vurdere å senebacke den til en blinkbue, kanskje.
Bilde

Bilde
Noen gliper her og der...

Barlind-inuitten har fått litt mer fasong og ny kabel, nå av kunstig sene. Midlertidig streng av lintau. Ca. 30#@24''. Nå har jeg den snart oppe i 26'' trekk, kan bli fin til jaktstien, kanskje prøves med lengdepiler også? Så langt er det den beste bua jeg har laget av et emne som var lagt til sides med en potensiell fremtid som tenneved.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Prøveskutt i dag, butter en del når jeg nærmer meg 25'' men foreløpig ingen ulyder
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Bra redningsaksjon det der! Bøyen ser jo bere ut på trekk enn oppstrenga :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Jæger skrev: 19 jan 2018, 19:16 Hei, det er bare en strimmel med råhud av sel som er satt på med lav strengehøyde motsatt vei, om det kan forklares sånn. Så tvunget ned og surret fast til buken. Har ei litt lenger på gang av ei askelist, her tenker jeg å prøve med lintau som kabel. Det er nummer to ovenfra.
Over den ligger et barlindprosjekt med skjøt - krøllete som bare rakkeren - påbegynt i fjor og rettet ganske bra med varme i dag. Under en indianer fra ettermiddagens økt, fant ei bøkelist som skulle bli flis til fyren. Kanskje et umulig prosjekt.
Så kommer den lille kabeltassen Bilde

Bilde

Edit: Skrivefeil
Her var det mye kult Tor Bjarne. Gleder meg til å se deg igjen i Moss. Tar du med buene? :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for det, tar nok med meg en bunt med staver :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar