Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Supert, har brukt litt tid på å prøve å lære meg og bruke de norske navnene fra lista :-)
Mangler den midtsurring/serving?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Are »

Oppdatert :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Nå går det nok ikke lang tid før jeg begynner så smått på bjørk/eikelaminatbua.
Emnet er som nevnt renhøvlet på 35,7 x 25 mm og er 2100+ langt.
Har kikket litt rundt, blant annet på manualen til langbuelaget. Blir det omtrent riktig med 28-30 mm bredde med den tykkelsen jeg har, rett i grepet og avsmalende til rundt Ø12 før hornnokken?
Lengde: egen høyde pluss en håndbredd - sånn 195-ish for å være på den sikre siden? Lykken står ikke alltid den bråkjekke bi...
Hvordan gjør de vise det - når en skal lage midlertidige hakk for strengen - omtrent der nokkhakket kommer i hornet eller lenger ut?
Og bare på hakk på sidene, selvsagt.
Vurderer flat rygg med god avrunding, litt lettere å få til enn buet og tåler mer da(?) med bjørk som rygglaminat.
Kan sidene være rette eller bør de skrå mot buken?
Litt mange spørsmål på en lørdagskveld men: If you want answers, ask the man who knows! :D
Flere følger nok etter hvert, blant annnet hvordan en skal få til hornnokker.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av nidrinr »

Ville ikke laga skrå sider.. hakk på sidene omtrent det nokkhakka kommer
funker. Med 35-36 x i grepet blir nok Ikke bua så tung

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for det, nidrinr.
Hadde tenkt å lande på rundt 40# for å spare skuldrene.
Får få noen runder angående bredda, prøve å smale av og se hvordan den oppfører seg på gulvtilleringa. Har en del erfaring med tre men bue er jeg fersk på.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Daniel har svart på det viktigste. Når det gjelder breddeprofil er det flere varianter, og det kommer litt an på hva en ønsker. Mange bruker en breddeprofil der den midtre tredjeparten har omtrent parallelle sider, derfra begynner sidene å smale av mot tuppene, i tillegg øker avsmalninga aggressivt de siste tjue centimeterne før nokkene. Det er vel verken bedre eller dårligere enn varianten i NL manualen, men gir en profil som minner om MR- buene (og antakeligvis buene i middelalderen). Hvordan dette er på viktorianske buer, for eksempel, veit jeg ikke.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av nidrinr »

35-36 x 25 skulle det sjølsagt stå. - uansett trur jeg du fint kan smale ner bredden til ca 30 på ei laminert bjørk/ eik som ikke ska bli tyngre enn 40#. Jeg bruker fort 36 bredde i grepet på buer som er 100# tyngre enn det..

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Man takker for svar, det blir muligens ei økt i kveld :-)
Jeg tror jeg smalner av littegrann, kanskje rundt 32 bredde.
Ellers følger jeg Allans råd og beholder en del bredde hele veien og ser det an etter hvert så jeg ikke går i tok-aaaaltfor-mye-for-tidlig-fella.

Vyrde helsninger frå ein fersk greinbøyar
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Måtte bare prøve bideopplastning fra Tapatalk. Litt grønn på æpper også...
Da kan det bli direkte oppdatering fra snekkerbua :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Så har man kommet i gang. Bua blir omtrent 77'' NTN og jeg har brukt målene i denne lenken som utgangspunkt.
EDIT: Har fulgt målene nøyaktig, bortsett fra at jeg ikke har opphøyning i grepet. Han nevner noe om at det kan bli 40-50# med laminert bambus/ipe. Jeg vet ikke hva bjørk og eik kommer tilsvarer, eika jeg valgte var tyngre enn den jeg vanligvis håndterer på jobb.
Nå må bua få litt mer fasong så kan man gå i gang med tillringen.
Spørsmål:
1) Kan man beholde et litt firkantet tverrsnitt for å ikke miste for mye futt eller bør buken rundes helt før tillring starter?
2) Når man begynner med slakk streng og videre - alltid trekke 30-30 ganger per hakk og alltid spenne ned før bruk av verktøy?
3) Senter tillerstokk = senter bue eller topp grep/pilpasseringspunkt?
4) Når må man begynne å tenke på hornnokkene?

Bilde
Markant brattere avsmaling mot tuppene

Bilde
Buken skåret

Bilde
Da emnet ble høvlet etter lamineringen var det litt spenninger i treet som ga nesten en halv tomme motbøy. Kjekt å ha
Sist redigert av Jæger den 05 sep 2016, 11:27, redigert 2 ganger totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av HEO »

Ser lovende ut det der. :D Blir nok ikke mye eik igjen hvis du skal ned på 40#( som bare er en gjetning fra min side). Liker forresten den tumleplassen(med verktøy) du har på verkstedet ditt!
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for det, HEO.
Prøvde meg litt med tillring med 6mm radie på rygg og buk, slakk streng.Øve buebein til høyre. Her mangler det omtrent 30 mm på et stuttspann/6-toms neve.
Og ja, jeg er heldig som jobber på en plass der alle oppfordres til å gjøre noe privat på kveldstid. Sånt kan det bli enda bedre snekkere av ;-)
Har vel anledning til å trene innendørs hvis jeg henger opp mitt nyervervede pilnett og skyter med moderat bue. Har lite lyst til å ødelegge inventar og/eller piler...
Bilde
Sist redigert av Jæger den 05 sep 2016, 10:01, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av HEO »

Nice!
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

1) buer kan godt være firkanta. De trenger ikke rundes i det hele tatt om du ikke ønsker det, og med lite kompresjonssterke treslag bør det unngås for mye av det.

2) Jeg gidder ikke 30, som regel 20ish. Ikke bruk lang streng så lenge, få på kort streng så fort du har nådd "strengehøgde" med den lange. Bruk av lang streng ljuger litt på tilleren og bør generelt unngås.

3) Jeg bruker geometriske senter og justerer helt til slutt ved at jeg trekker bua og ser speilbildet av den i et vindu- det er ikke realistisk å få satt bua asymmetrisk på tilleren og få det til å bli det samme som å skyte den for hand- så en kan like gjerne ha den på midten.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar