Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Jeg skal passe meg for å gi råd om skytestilling o.l, for jeg har heller ikke lært av noen som kan det. Og ikke er jeg blant våre fremste i presisjonsskyting heller. Men om fullt trekk kan jeg si et par ting. På bildene over der du oppgir at du har dratt buene helt opp synes jeg du holder albuen litt høgt. En hører ofte råd om at underarmen skal flukt med pila (eller noe i den dur).
Hva er et fullt trekk? Hvis du ankrer i munnviken, og naturlig trekker til ansiktet, og det er 25 1/2", vel da er det ditt fulle trekk med den stilen. Skulle jeg trekke på samme måte ville jeg hatt et trekk på 27-28" men siden jeg trekker til øret er mitt fulle trekk 31", men altså med en annen teknikk/ stil.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Om jeg følger deg så er det den høyre albuen min som er høy? Der har jeg noe å tygge på, skal se på det. Det kan være kameravinkelen som gjør noe også, satte mobilen på en stein i bakkehøyde og på bildet bakfra hang jeg den i en lav busk. Takk for tips!
Når du trekker som du gjør (på profilbildet?) så snakker vi om hele tiden -langt, tungt og på blink? Et godt argument for å bruke kveif for å beskytte ørene :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Jæger skrev:Om jeg følger deg så er det den høyre albuen min som er høy? Der har jeg noe å tygge på, skal se på det. Det kan være kameravinkelen som gjør noe også, satte mobilen på en stein i bakkehøyde og på bildet bakfra hang jeg den i en lav busk. Takk for tips!
Når du trekker som du gjør (på profilbildet?) så snakker vi om hele tiden -langt, tungt og på blink? Et godt argument for å bruke kveif for å beskytte ørene :mrgreen:
Jeg er enig i at det kan være kameravinkelen, men uansett har du noe å se etter.
Jeg trekker alltid så langt som det ja, uansett hva jeg skyter med og på. Tidligere i dag hadde jeg fått sola med meg et par piler på 30" som jeg lagde for et par år sia, men da ble det bare tull fordi pila ble så kort. Øret lever for såvidt trygt, men det hender jeg får meg en fik mellom tinningen og kinnbeinet en plass, muligens fordi jeg skakker en anelse på hue inn i bua.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Høy albue - spot on :oops:
Prøvde flatbua på noen eplekart på plenen og så på speilbildet i stuevinduet, albuen 10-15 cm for høyt i forhold til pila. Jeg mistenker at det skyldes skuldra - at den har bedre stabilitet når jeg løfter albuen. Skal prøve å være bevisst på dette her, takk for godt råd!

Apropos piler og trekklengde: Sånn du trekker er en egen teknikk/skytestil? Må passe tålig greit til godt trekk på standardpil, skulle jeg mene.
Tenkte jeg skulle prøve å lage noen stykker. Hvor tykke kan de være før det blir latterlig tykt? Høvla ut et skaft på 12mm, føltes som kosteskaft i forhold til de andre pilene jeg har kjøpt til askebuene. I artikkelen The Standard Arrow kan jeg egentlig bare se at det er oppgitt en minimunstykkelse ved skuldra. Tenkte å prøve med med noe tettvokst oregonpine, den er ganske så rett og dau i spenninga og veier (veid like store stykker tre) bare 9-10% mindre enn aska jeg lagde buene av. Et 12mm skaft på 1m veide 77,4 gram, altså 0,7 gram pr. cm. Et skaft som ikke er avsmalet vil da veie rundt 57 gram mellom nokk og skulder. Så kommer spiss, hornfostrekning og fjærer. Jeg er ute og sykler på ukjent landevei her så alle innspill verdsettes i et forsøk på å lage et par piler som holder kravet med god margin. Ikke at jeg trenger dem til noe, i 45-punderen blir det vel å sammenlikne kulestøt...
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

For mer om skyteteknikk og denslags finnes det flere gode tråder her om en blar og leiter litt. For meg er det historisk gjenskapende aspektet det viktigste, så jeg har vendt meg til en teknikk som passer de lange pilene som middelalderens militære bueskyttere brukte. Jeg prøver å trekke på samme måte når jeg skyter på blink med 50# bue som når jeg skyter krigsbue.
Når det gjelder standardpil kan den være helt parallel 3/8" hvis en bare oppnår minimumsvekta. Når en tar med vekta av spissen vil 1/2" pilskaft av treet du nevner bli veldig tungt, men en kan sikkert redusere den noe ved å høvle ned mot 3/8" mot skulderen og nokken (tønneforma skaft).
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for gode råd. Jeg får prøve å lage et par forskjellige og sammenlikne litt. Liten vits å lage en tylft som ikke kan brukes til annet enn opptenningsved eller hesjestaur. Får skaffe til veie litt spisser, hornskiver og lange fjær og ta det som det kommer.
Og så må jeg kanskje prøve å venne meg til brøktommer. Er veldig inngrodd i det metriske gjennom jobb, ellers en del hele og desimale tommer fra jobb og en annen hobby jeg tusler med. Brøk får det virkelig til å knake som en gammel trébuchet i topplokket.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av dagsunde »

Allan's trekk er vel nærmest det vi kaller et krigsbue trekk. Så langt jeg vet bruker han det også under blinkskyting, for konsistensens skyld.

For jakt/blink vil det nok være mer optimalt å finne et ankerpunkt litt lenger frem i ansiktet.

Jeg selv hekter ytterste tommelledd bak kjevebeinet. Noen trekker så pekefingeren berører munnviken...

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Mange takk for oppklarende svar, dagsunde. Jeg fortsetter som jeg har begynt og setter fokus på å få ned albuen.
Jeg trekker 25 1/2 '' med tommelknoken til rett bak kjeven, da er også strengen i munnviken. Har spikket meg en tommelring som skal prøves til lengdeskyting. Da måler jeg en trekklengde på ca. 27 1/2 '' når jeg ankrer tommelknoken bak kjeven/under øreflippen og sikter høyt. Har prøvd å lage ei pil på 29'' samt kortet ned den jeg lagde under besøk på Kviljo. Kanskje en test senere i dag, litt ustabilt sommervær enda. Må kjøre et godt stykke til egnet plass, kjedelig med bomtur. Eventuell feltrapport følger.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Altså - det vil være feil å kalle det bomtur men jeg er bare litt mettet på å utføre allslags hobby i regnvær ;-) Begynner å bli litt bedagelig anlagt... Det ble en liten økt bak huset istedenfor. Prøvde å holde forkus på albuen, det gikk ikke så galt med flatbuen men med langbuen klarer jeg ikke å få den helt ned på fullt drag. Det blir kanskje bedre med litt øvelse.
Illustrert med bilder:

Bilde
Sånn jeg trekker til vanlig, ganske høy albue

Bilde
Med litt fokus hjelper det selv om det er langt fra optimalt. Pila er forøvrig tapet opp til 55 gram, bare for å føle litt på tyngden av ei standardpil i en 30# bue. Klarte å treffe stubben på 24 meter med litt god elevasjon ;-)

Bilde
Med 45-punderen må jeg opp med albuen for å klare trekket. Har litt ustabile skulderledd og med lav albue og mye strekk er det rett og slett smertefullt

Bilde
Buene mine er nå merket :-)

Så har jeg fundert litt på lengdepiler og prøvd meg på ei i oregonpine samt kortet ned den andre som nevnt i forrige innlegg. Prøvde også med fjærene lenger bak for bedre stabilitet. Til tommelringtrekk tror jeg det kan gå. Referanse på inspirasjon her og her. Der går fjærene helt ut på nokken, det ble vanskelig med den fjærmaskinen jeg låner av en kamerat. Men de kan kanskje limes på frihånd? Nå er de bildene under bare for å illustrere, det er slakk streng så jeg vet ikke om jeg klarer å holde sånn med vekt på strengen. Men dere skjønner hva jeg tenker?

Bilde
Fjær foran...

Bilde
...kontra fjær bak

Bilde
De to under ei vanlig blinkpil. Beklager dårlig kvalitet flere av bildene
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Syns da ikke bildene var så gale...
Morsomt at flere prøver seg på tommeltrekk, men det ser ut som du skyter fingre på de andre bildene. Bytter du på? Hvordan virker det? Jeg traff 1,5-2m til høyre de første gangene jeg prøvde. Og så tror jeg jeg må få noen til å se på min egen skulder også.........
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Hei der, Lurz :-)
Jeg tenkte å prøve tommelring til eventuell lengdeskyting for å få et par tommer ekstra - og likt - trekk. Har bare prøvd ringen på et par piler, OK til lengde men skitvanskelig å treffe i nærheten av stubben med. Vil selvfølgelig kunne trenes opp men foreøpig er det altså kun en tanke for lengdepiler. Når jeg har prøvd å skyte litt langt med vanlige piler er det fingertrekk som gjelder.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Fikk somla meg til ei lita økt med skaft til standardpil i går. I mangel av horn ble det hardved; ref. "preferrably made of horn" og nidrinr sin erfaring med at hardved var blitt godkjent til konkurranse i England. Fant i rotehaugen en bit Wengé (tror jeg) og brukte litt av den. Grovformet til Ø12 veier skaftene som er ca. 95 cm lange jevnt over 72-73 gram så her må det nok tønneformes, ja! Har en tylvt skaft til som jeg vurderer å lage Ø10 omtrent, tror det vil være tilstrekkelig tyngde.
Et par kjedelige bilder av planke, saging og det foreløpige resultat:

Bilde
Oregonpine fra rundt 1960 kommer frem fra glemselen

Bilde
Ganske rett og pent treverk

Bilde
Og sånn ble de grovformet

Bilde
Litt smal nokk forhåndsskåret på bandsaga som jeg håper gjør etterarbeidet lettere

Bilde
Til slutt noe helt annet: En kamerat hadde kjøpt ei veldig kul brosje, i mangel av penger og tid før NM måtte jeg prøve å lage en fattigmannsversjon av tynn einer ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Ser ut som fine piler, skikkelig serieoduksjon!
Og tæff brosje også :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Lurz :-)

Nå må denne karen komme med noen spørsmål angående standardpila, bær over med meg for mitt vitebegjær:
Alternativer til spisser som Ivar har på lager:
a) Kan man bruke 11/32'' history point som slipes firkantet?
b) Smidde spisser, vel verdt prisen men jeg er litt på økonomiklasse for tiden
c) Vurderer ellers noen fine 1/2'' spisser fra Ivar til en rimeligere penge som kan slipes firkantet. Fordelen er å slippe å lage tønneformet skaft, bakdelen er at pilene vil veie rundt 80 gram, noe mindre med avsmaling mot nokken. Drøy vekt men det er jo bare for gøy ;-)

Tegningene som refereres til standardpila på nett er små, er det noen som har en mer utførlig forklaring på detaljer og/eller lenker til hvor man får kjøpt spisser med mere? Gjerne 3/8'' eller Ø10 noe sånt.

Til sist: Skytes det 2x6 piler på NM i både standardpil og "fri" lengde? Og kan man skyte begge klassene, er det åpnet for evt. å skyte to klasser med flightpil og ikke standardpil?

Setter stor pris på oppklaring før jeg setter i gang.

Prøvde meg på et tønneformat skaft uten forsterkning bare for å se litt på hvordan det ble. Dette er min første pil fra bunn av bortsett fra to lengdepiler. Noen kjedelige produktfakta:
12mm skaft av oregonpine, omtrent 3/8'' i begge ender
820 mm skulder til nokk
Hadde bare fjær som ble 5'', lot de gå ut til 25mm for å gi litt mer motstand. Fattig forsøk på surring med bomullstråd.
125 grains 11/32'' skruspiss i mangel av noe annet
Vekt 56 gram

Bilde

Bilde

Bilde
Note to self: Shellac følger med stor letthet tråden opp i fjæra - til tross for at jeg nettopp har lest om å være forsiktig med akkurat dette :oops:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Tradbow.no har 3/8" bodkin som egner seg til spisser på standardpil. Pila må være minimum 3/8" ved skulderen, noe som ikke oppnås med en 11/32" spiss. Mine standardpil er er ca 10 mm parallelle skaft. Det funker fint.
Man er ikke nødt til å skyte std.pil på NM i det hele tatt. Det skytes i tillegg til fri#/max 50# osv
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Svar