Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

HEO skrev: 23 mar 2019, 12:00 Jeg har nok sagt at en bred og smal profil er bra for alm og ask. På barlind starter jeg på 1:1.
Jepp, det stemmer at du nevnte dette med alm. Jeg tenkte på at originalene er brede og litt flate. Så gikk det litt fort i svingene da vi var i god driv med spikking og fulle av vårens liv og sevje under tilsaging. Samtidig tenkte jeg vel på at lang, smal og tynn var lurt med tanke på krogene med kvist i emnet.
Emnet er 32 bredt og 23 tykt i grepet og ganske parallelt i bredde om lag en alen hver vei fra midten. Så nesten rett tapert til 18bx15t før nokkene.
Snaue 73'' ntn så den kan kortes en del, smalnes i tuppene og allikevel få en liten trompet. Nå er trompetene nesten 7mm bredere enn nokkpunktet som er 18mm .

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av HEO »

Pent. Med de målene i ville jeg fortsatt varmet inn en såvidt synlig setback i grepet med tørrvarme med varmepistol, hvis du vil få opp pundstyrken, og beholde lengden.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for tips, HEO. Den blir nok noe lang og slapp, prøvde meg litt frem ved å surre tillerstrengen inntil buken og så var det bare å redusere lengden til 68 1/2'' for å få litt mer snert.
Tenker å smale inn litt mer ved de nye nokkene og derved klare å få en liten trompet. Ellers blir det enda en i en lang rekke Nydambuer 8) Bilde

Så ble det litt deling av goder. Almeemnet fra HEO og en stubb av klissblaut barlind fra sankingen her forleden. Halvparten av hver til Oddemann, alma hans er allerede på god vei til å bli en Nydam. Jeg begynte å hugge rå barlind til en slags indianerinspirert bue på rundt 55''. Naturlig rekurvert tupp i den ene enden, bøyd og satt i press på den andre. Så får vi se hvordan den setter seg med tørk.
Må prøve meg på Møllegabet eller Hjarnø/Horsens etter hvert, kanskje med alm fra HEO eller av egen hugst.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det ble en flat Nydam av barlinda fra Oddbjørn til slutt.
Noen kroker og hengsler i kvistområder, en stiv motbøy i topplemmet. Tilleren ser forferdelig ut men bua går beint.
Jeg målte den til 42# på 28'' (eller kan det ha vært 26?). Friskt kast, skal se om jeg kan få kronografert en del buer en vakker dag.

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

42 :shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jeg tror jeg har blitt smittet av deg, Lurz...

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Se det ja. På fullt trekk bøyer underste lemmet helt perfekt. På det øverste ca 20 cm over hånda ser det ut til å være en liten hengsel. Hvis du skraper litt på en 20-30 cm seksjon over det punktet tenker jeg du har den.Ser ut til å være litt stiv der, bare for å være pirkete. Hvis du ikke trekker lenger enn 26 tommer så holder det med 68 tommer mellom strenghakkene. Alt i alt så ble den da fin.
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Norwegianwarbows »

Vis bua har en naturlig medbøy og tuppen har lutt motbøy i øvre lemm så ser det fint ut

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Norwegianwarbows »

Rettelse! naturlig hengsel... Det skal litt til før barlinda får det.

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Okay, bare for å flisespikke litt. En IPad er et utmerket hjelpemiddel til å se hvordan en bue bøyer. Hvis man har et bilde av en bøyd bue så legg IPaden flatt i øyehøyde og kikk så veldig skrått, nesten flatt og drei iPaden. Da vil man veldig lett se bøyen( disse gamle øynene trenger all den hjelp de kan få)
Hvis man ser på det tidligere bildet du postet av den rette staven ser det ut som det er de siste ca 20-25 cm som har motbøy.
Kall det gjerne naturlig hengsel, ikke uvanlig med Barlind, men fra det punktet og utover i ca 20-25 cm lengde ville jeg justert litt før jeg tok buen i bruk.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Regnet med litt kommentarer om jeg la ut bilder, bra med innspill.
Jeg er i utgangspunktet fornøyd utfra emnets beskaffenhet og rariteter.
Strenget bue har mer luft mellom streng og treverk over grepet mot hengslet, for det er en liten naturlig motbøy opp dit - så en slags medbøy i hengslet og så går emnet egentlig i en motbøy igjen fra hengslet. Hvis jeg skulle justert (snakker jeg om uten å bruke varme/bøying) øvre lem til å bøye fint på fullt trekk ville strenget bue se enda verre ut og jeg måtte redusert nedre bein kraftig - eller? Jeg har vurdert å sette en ny nokk lenger ned på øvre lem for å få bedre balanse i regnskapet men da havner jeg kjapt nede på 66''. Det føles greit å ha den på drøye 68 med de småkvistklasene den har men det hadde kanskje gått greit.
Som det er nå så trekkes toppnokken ørlite lenger bak en den nedre på fullt trekk. Litt kyl men den føles presis, stille og rask.

Edit: Ser det kom et innlegg til fra Oddbjørn. Jeg tør påstå at snekkerøyet mitt er nogenlunde og jeg ved sabla godt at denne bua ikke ser pen ut, likevel føler jeg at belastningen er tålig godt fordelt. Som jeg nevnte over at for å få en pen bøy oppe så må jeg nok redusere kraftig nede og miste ompf.
Akkurat sånt synes jeg er lettere å forklare i levende live enn med EDB :)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

He he, nå angrer jeg faktisk på at jeg blanda meg bort i dette i det hele tatt. Som jeg sa i mitt første svar så ble bua i det hele fin den.
Så bare glem han gamle flisespikkern, skyt og vær glad. :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ingenting å angre på, Oddbjørn!
Det er nok jeg som må beklage for å spørre om råd for så ikke å følge dem :lol:
Det er sabla moro å lage buer av emner med karakter men kanskje ikke alltid helt enkelt. Jeg har forhåpninger til at alma jeg har fra HEO og egen hugst samt noe av den kommende barlinda fra tidligere i våres kan gi noen symmetrisk tillrede buer.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

HEO er voldsomt god til å dokumentere mål på buene sine.
Her kommer litt tørre fakta om den ovenfor omtalte barlindkjeppen:
68 1/2'' ntn noe flat Nydam med 72'' totallengde, 31,5x22,5 mm i grepet.
Vekt med streng (9-tråds FF) 430 gram.
Drøye 41#@26'' og rett under 45#@28''.
En test på 26'' trekk og 10 grains per pund pil gav 148 fps i snitt på ti piler. (147-147-148-149-147-151-148-147-152-145).

Edit: La til noen mål
Sist redigert av Jæger den 08 apr 2019, 08:33, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Fritt etter diverse korte flatbuer - ca 55'' løsvokst barlind fra det som TKH, Geir og undertegnede fikk i vinter. Rundt 3'' diameter i tykkenden, kløyvet på bandsag for to uker siden, barket, grovformet og tørket i bod, gang og så i stue. Til slutt solsteiken i vinduet. Hadde en naturlig motbøy de nederste tommene i rotenden, la inn noe liknende i toppen. Mye yteved, har bare latt den være grunnet en kvistkrok, en del småkvist og jeg lurer på om det kan stå et hagl eller liknende innkapslet rett over midten på innsiden. Det kan også være en knukket kvist eller annen skade, synes bare jeg kjenner igjen skaden fra jobb hvor jeg har funnet mange kuler og hagl i furu.
Det blir nok en røff finish på denne, det går i øks, rasp og litt grov skraping med kniv og sikling.
Den kan kanskje dras til 22'' eller mer?
Den ligger an til å bli en bøs rakker, ihvertfall sammenliknet med hva jeg pleier å spikke. Har bare grovtillret og med 4'' strengehøyde er den 45#@16''.

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar