Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Tenkte å prøve å delta litt her. Har ikke mye å fare med men desto mer å lære.
Kjapt om meg selv: Født rett før mennesket var oppe og labba en tur på månen, generelt interessert i alt som er like gammelt eller eldre enn meg selv.
Jobber til daglig som snekker i familiedrevet trevarefabrikk. Mest vant til rette planker men har noen buede vinduer på samvittigheten ;-) Har spikket og knukket et par buer men ikke vært i nærheten av å lage noe som kan kalles ordentlig brukbart. Kanskje det blir noe av det nå.
Har skutt som barn flest har gjort, spikka ei bue i min ungdom og litt sammen med barna for noen år siden. I våres prøvde jeg med på ei flatbue, mer kommer etter hvert. Takk til forumets medlemmer for inspirerende tråder! Har også vært så heldig å få besøke Kviljo og henta mer inspirasjon. De to der borte har virkelig the bow mojo :-)
Her er noen bilder fra 2009. Etter en tur i østerled svingte vi innom Borre og ungene fikk prøve en bue som var bedre enn det de hadde hjemme. Det ble spikking av rå einer da vi kom hjem og et par nabounger ville også være med. Det ble selvfølgelig ikke optimalt men vi har hatt mye glede av både arbeidet og bruken etterpå. Det er denne buen jeg har skutt litt med (20# på 28'') men har måttet legge bort både bue, børse og kajakk et par år grunnet kranglete skuldre. Har fått kyndig veiledning og nå er alt mye bedre, så jeg kan prøve meg på litt kraftigere saker.

Bilde

Bilde

Bilde
Sist redigert av Jæger den 12 sep 2017, 22:11, redigert 2 ganger totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Hyggelige bilder! Sjøl er jeg bare såvidt "kommet meg" etter årets opphold på buemakercampen på Helgøya, og der snakka vi litt om dette forumet litt seint ei natt. Da var vi enige om at forumet er på sitt beste når det kommer nye brukere som har spørsmål, siden de fleste her er glade for å være til hjelp. Så oppfordringen blir da: sett i gang med ei bue eller flere, og legg ut noen bilder her når du lurer på noe (eller bare for å vise hvordan det går)!
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for det, jeg skal huske å spørre/gnåle.
Apropos, Allan; de blinkene dere brukte i april i "Hva gjorde du i dag"-tråden - er det sammenrullede liggeunderlag i strimler? Så bra ut :-)
Som de sier: If you want answers, ask the man who knows...
Er ellers ikke redd for å stille dumme spørsmål, har vannvittig mye å lære. Dere får bare vise overbærenehet om jeg blander ord og uttrykk eller bruker dem helt feil. Kom med korreksjoner så jeg kan lære ;-)

Her i våres fikk jeg en bunt kinapiler av bruttern som bursdagspresang. Uka før hadde Lurz pratet oss lune på bueskytingens gleder etter den lokale håndverker-/arkeologikafeen i regi av Fylkeskonservatoren.
Så da pilene kom og skuldra var bedre enn på årevis måtte einerbuen fra bildet over frem igjen. Det ble litt forsiktig tilnærming og litt etter litt fant jeg ut av tingene. Kjøpte en halv tylft piler av Ivar under Vikingmarkedet på Bronseplassen i fjor og merket snart at disse gikk en god del bedre når holdet ble lengre. Og jeg merket at jeg kunne tålt en litt sterkere bue.

En vakker dag i mai var vi noen stykker som hadde med buene på skytebanen. Prøvde oss litt helt til den ene takket for seg med et brak. Da dro vi sporenstreks til der jeg jobber og satte tennene i ei askeplanke som hadde potensiale. Nå er det vel sånn at buemakeren kan lage korte buer som holder mens klabbetasser som jeg må legge på i begge ender for å være sikker. De to andre ville laminere, jeg prøvde på heltre og fulgte bare en årring så godt det lot seg gjøre. Malen vi brukte var etter faren til en kamerat, det ble spikket tre flatbuer den kvelden som ble ferdig dagen etter. Jeg smalt sammen fire tillere i en fart så nå er det en som fikk den siste som er i gang med sin bue :-)
Nå er jeg rimelig grønn på buebygging men brukte bare huet og tror det ble brukanes tillere og OK buer ut av det til slutt. Buemalen var 2 meter, jeg la på 10 cm for å være sikker. Målt hos Ivar var den ca. 31# på 28'' såvidt jeg husker. Vekslet med einerbuen for å spare skuldrene, etter hvert funket den greit og var en del bedre å skyte med.

Var litt ivrige så det ble så som så med fotografering under seansen men noen få ble det:
Bilde
Geir pusser litt

Bilde
Frode jobber med grepet...

Bilde
...og lager noen fine nokker :-)

Bilde
Et forsøk på tillerstokk

Bilde
Litt igjen men det kommer seg

Bilde
Etter to lange kvelder så var vi nesten i mål
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Blinkene du nevner er liggeunderlag ja. Billig og lettvint og holder bra.
Du skriver at den erfarne kan få til korte buer, men jeg vil vel si at buas lengde avgjøres av hvor lang pil som skal trekkes. Jeg trekker normalt 30- 31 tommer (av stilmessige årsaker, jeg er ikke over gjennomsnittet lang). Da liker jeg å lage buene 190 cm eller litt mer mellom nokkene, men det er i grunnen helheten i buemakeriet som avgjør. Tynnere tre kan bøye mer (som i flatbue), men langbuer som er forholdsvis tjukke (og smale) trenger litt mer lengde å.fordele bøyen på.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for utfyllende svar. Hadde planer om en laminert bue og etter tips fra Kviljo etter hva jeg hadde for hånden så blir backingen norsk bjørk mens buken er japansk eik. Berserk møter banzai ;-) Tar gjerne imot innspill på utforming, her planer om litt viktoriansk stil på fattigmannsvis eller noe sånt. Rygglaminatet er høvlet ned til 6mm, noe Ivar mente er grei fordeling for en nybegynner. Emnet er drøye ca. 215 cm langt.
Laminatbuen får stå til seinere. Snubla over ei planke oregonpine fra 60-tallet også, tenkte å prøve å lage noen pilskaft av denne etter hvert.

Uansett, mens limet skulle tørke heiv jeg meg rundt og begynte på noe langbueaktig og la en hånd på egen høyde og bue ble da rundt 195 cm lang. Frode og Geir begynte også på langbuer, Frode sin ligger an til å bli rundt 60-ish på 28''. Når dere skriver ntn/nokk til nokk; er det lengden mellom tuppene eller strengenokkene/hakkene? Og alltid tommer, eller?
Det ble litt enkel streking på askeplanka, la den litt på siden av kjernen så fikk vi tynt tilsammen seks buer av den. Mulig der er ei til i kappet. Endte opp med en som er tykkest alle veier på midten, så tynnere utover buebeina. Ble å følge en årring sånn ca. her også og den hadde en snau tomme natulig motspenn men har fulgt strengen og er nå en tomme andre veien.
På et fin dag forrige uke med besøk på Kviljo fikk jeg målt den, takk til Ivar for super service! Den klokka inn på 45# på 28''. Så langt hadde jeg ikke dradd den før så det var med hjertet i halsen. Ivar mente den skulle tåle det greit og det gjorde den jaggu. Synes tillringen var oK helt til den kom opp mot ellipsen til Ivar :-) Fikk skutt litt rett bak bua, en fin avsluting på dagen! Våkna opp etter ei god natts søvn med svidd kort, en god del pinner og verdens største vedsekk i stua. Endelig pilnett i hus, det vil spare mange knekte piler og timer med leiting. Ullteppet jeg hadde funker greit til einerbuen men 45-punderen hjelper det fint lite på. Det bremser riktignok pilene godt...om jeg ikke bommer da. Og det gjør jeg ;-)

Nå har buene gått noen piler og foreløpig er det ikke tegn til skader på rygg eller buk.
Mer kommer. Geir mener bestemt at jeg er offiseilt hekta...vanskelig å benekte den påstanden!

Et lite spørsmål på tampen; er det greit å samle "alt" i egen tråd eller bør jeg skrive om piler, strenger , kogger og sånt i de respektive underfora? Tenkte at det ble litt mange piler i luften på en gang for en halvgammel knekt men jeg tar imot anbefalinger.

Litt bilder, er veldig glad i illustrasjoner:

Bilde
Det får bære eller briste...

Bilde
Kong Kviljo og Farao Tut

Bilde
Ivar og Geir skyter på blink

Bilde
Tom Erik i fint driv med sin Nydam(?) fra Kviljo

Bilde
Fra eldst til yngst, beklager kleint bilde

Bilde
Samme rekkefølge

Bilde
Og grepet/buken
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av GreenMan »

Admin/moderator synes det er helt greit at du tar alt i samme tråd ;)
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk skal du ha, GreenMan :-)

Da kan jeg skrive litt mer om siste besøk på Kviljo. Jeg synes det ser moro ut med lengdeskyting men både tid og plass setter natulige begrensninger. Og hva skal til for å skyte halvlangt for en novise? Ei duganes pil, tenkte jeg. Og da vi sto der til knes i buer og piler så spurte jeg om vi kunne få veiledning til å høvle ei lengdepil mot betaling for skusling med tid og materialer. Det var bare å pelle seg ned i verkstedet og sette i gang, sa Ivar. Som sagt så gjort. Det var veldig moro meg og naboen å få prøve dette. Mye å hente på riktig fasong og vekt. Ved testskyting skjøt Tom Erik ca. 20 meter lenger med den nye pila kontra vanlige piler, for meg ble det motsatt. Pila jeinte voldsomt, det hjalp på flukten med tommelgrep men lengdeforholdet mellom vanlige piler og den nye ble ikke mye bedre. Styrefjærene var nok optimistisk små. Skal prøve med litt tyngde foran og eventuelt nye fjær. Tom Erik hadde laget mer fornuftige styrefjær og hans pil forsvant som en strek i lufta. Ivar nevnte siden noe om tørrslipps-et-eller-annet. At den var for lett, lite eller mye stiv, eller kanskje var det buas krav til pilvekt? Takker for kyndig undervisning og mye moro.
PS! Alle bilder i tråden er godtatt av de involverte. Det blir ingen avslørende detaljer av buemakerens hemmeligheter. Ta heller turen utom på besøk :-)

Bilde
Fikk prøve oss med Lie-Nielsen. Good shit, altså!

Bilde
Blomstereng i solnedgang

Bilde
Mer blomstereng med Tom Erik og Kviljo buemakerverksted i bakgrunnen

Bilde
En fantastisk flott dag, buene nyter litt hvile i de siste solstrålene

Etter noen dager fikk jeg prøvd pila igjen, nå med rundt 30 grain foran. Balansepunktet ble da endret fra 2 cm bak senter til 3 cm foran. Det gjorde mye, pila gikk i snitt 25 meter lenger enn de andre.
Dette var med flatbuen, myra jeg skjøt over var aaaakurat lang nok så den kvassere buen får vente til en annen gang.

Bilde
Enkelt forsøk med mer tyngde; en 55 grains helmantel fra en 5,6x50R borret ut og limt på.

Bilde
Det hjalp betraktelig i forhold til de andre, rundt 25 meter lengre
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Hardwood »

Herlige bilder ! Veldig hyggelig å se at det kommer nye buemakere og bueskyttere inn i miljøet !
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Hardwood!
Har skummet gjennom flere byggetråder og ser at du har laget og bidratt med mangt og meget her inne.

Buemaker og -skytter kan jeg nok ikke kalles men lettere angrepet av basillen er jeg nok.
Siden GreenMan sa det var greit å ta flere ting i samme tråd så blir det litt rot og mye bilder her.

Funderte litt på et lett gjenkjennelig merke til pilene mine og kludret og funderte litt på det bumerket jeg har brukt siden ungdomstiden på redskap og verktøy. Det er så enkelt som initialene mine TBJ i strekform.
Bilde

Prøvde meg litt og speilvdendte heile greia og strakk ut Jen, synes det ble greit til bruk mellom fjærene på ei pil.
Bilde

Grepet av akutt maur i raua og drittvær noen dager senere så gjorde jeg et forsøk på å file ut noe liknende i en bit kobber og prøvde dette til brennmerking. Ikke akkurat noen kløpper i metallsløyd, litt ujevnt men tålig fornøyd med resultatet. Det kan brukes på buene også, tenker jeg. Passelig merke å bruke på pilpasseringspunktet samtidig som det instruerer hvilken vei pila skal peke (ref. noen artige bilder fra Skurven).
Her fra en test på selvspikket armbeskytter. Ser dette OK ut?
Bilde
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Kviljo »

Tøft!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Ja dette der må være bra! Jeg pleier å merke buene jeg lager med merke rett over der jeg tenker pilpassering skal være, men jeg lager merket med kolrosing, så det ville kunne slites vekk av pila etter noen tid. Det vil jo ikke skje med dette som er svidd inn.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for det, godtfolk :-)
Da gjenstår bare å lage en ordentlig bue eller to. Har som tidligere nevnt et laminert emne liggende, bjørkebacking og japansk eik i buken. Skal komme tilbake med eksakte mål på emnet, det ligger på jobb. Etter husken er det 215 cm langt, 32-35 mm bredt og 25-ish mm tykt ferdig rettet, rygglaminatet 6mm tykkelse. Emnet er rettlimt. Her var tanken å prøve seg på noe inspirert av ELB (hvis det er det det heter) og/eller victoriansk bue. Etter de siste dagers lesing om Balinderry er det kansje en fin inspirasjon til form selv om det vil bli en slankere og meget svakere etterlikning. Tanken var å få en lett bue med litt snert. Under en skyteøkt på Kviljo skjøt Gabi(?) med en viktoriansk bue på 28# som var vesentlig kjappere i kastet enn min flatbue i ask på 30#. Fikk også lov til å prøve den, virkelig en flott og rask bue.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Velkommen på forumet. Takk for fine bilder. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Bowman.
Bare hyggelig å kunne dele. Tekst er selvfølgelig viktig men liker å følge opp med bilder :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Kolrosing høres ut som en liten kunstart, Allan. Samme som vi kjenner fra krutthorn et cetera? Sånn som jeg har forstått det på Bowmans gjenskaping av en MR-bue så lagde han tre sparrer ved å stanse/farge som på originalfunnet?
Uansett, i dag fikk jeg tatt ei lita økt i skauen bak her. En del bebyggelse på alle kanter så jeg får ikke mer enn oppmot 22-3 meter med trygg bakgrunn. Nå som jeg har kjøpt pilnett kan jeg bruke en fjellskrent som bakgrunn og få henimot 30 meter. Det må i så fall kvistes litt og underskogen få ei omgang med ljåen. Prøvde å ta et par bilder på fullt trekk men ser nå at både lys, skarphet og ikke minst bakgrunn burde vært valgt med omhu for å vise buen bedre.
Prøvde den nyeste buen begge veier, synes den går omtrent likt men er noe bedre å holde den ene veien. Får sette bumerket mitt der og venne meg til den.

Bilde
Flatbuen i ask (30# 28'')på fullt trekk

Bilde
Langbuen i ask (45# 28'')trekkes opp, fortsatt noe tung for mine skuldre

Bilde
Her fra 18 meter

Bilde
Halvparten hver vei på buen, gikk omtrent like godt/dårlig

Bilde
Med "godsiden" valgt prøvde jeg ei omgang på ca. 22 meter og avsluttet økta med det meste av skuldra i behold. Som nybegynner er jeg superfornøyd men er dette brukanes til noe som helst presisjonsmessig? Tror jeg har litt å hente på konsentrasjon og å lage et nokkpunkt på strengen. Nå strenger jeg bare pila etter øyemål.
Edit: Og kanskje mye å hente på skytestilling? Trekkbildene er ellers litt oppstilt, kostet nok å få trykket på selvutløseren og komme seg på plass og holde buen spent :-) Tar gjerne imot innspill på hva jeg gjør som kan virke helt på trynet. Har ikke lært dette av noen så det kan være greit å få luke bort feil før de blir for innarbeidet.
Edit2: Heter det forresten fullt trekk/drag når jeg står sånn, eller er det når man trekker som de brave mænd på Skurven? Eller 28''? Selv har jeg et normaltrekk på ca. 25,5'' målt av Hr. Malde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar