Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Tror jeg får lage meg et 10mm skaft og se hvordan det blir. Google er ikke min venn i dag; finner ikke henvisning til bodkin, 3/8'' eller 10 mm hos tradbow.no. Mener du de som kalles Middelalderspiss 1, 4 etc. Allan? Synes ikke de så veldig brynjebryter-aktige ut.
Tanken var å ha noen piler klare i tilfelle man fikk lyst til å skyte og skyve alle andre oppover på resultatlista ;-)
Hovedmålet med NM er å treffe nye folk, ha det gøy og kanskje unngå sisteplassen.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av HEO »

Vet ikke om jeg kan bidra med noe her, men jeg handler stort sett bodkins her: http://www.longbowandarrow.co.uk/. Har også kjøpt lignende bodkins(t.v. i bildet) av Kviljo.
Spissene til høyre er maskinsmidde og godkjente etter EWBS standarder til standardpil og har grei pris. Med askeskaft kommer man greit ut i forhold til vektkravet på standardpil.
Spissen til venstre er en lang "type 10". Begge Passer på 10mm skaft med litt pussing av skaftet.
Bilde
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takker så meget, HEO :-)
Som jeg forstår det så er det den til venstre som Kviljo har på lager. Et godt stykke dyrere en maskinspisser men vel verdt prisen, vil jeg tro.
Var inne og kikket på lenken, de hadde kun 3 maskinbodkins igjen. Nå har jeg ingen planer om større produksjon men et halvt dusin piler som er av tålig lik beskaffenhet har jeg et mål om å få til.
1/2'' war bodkins kan være et alternativ til 12mm skaft, eller?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av HEO »

De er greie de. Bruker de til 1/2" taperte til 3/8" pilskaft som jeg trener med.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Jeg har sjekka tradbow.no nå: det ser ikke ut som de har inne 3/8" bodkin lenger.
Det går sjølsagt an å få godkjent ei std.pil med 1/2" spiss: den er jo over minstekravet, men jeg vil jo anbefale å lage ei som er så nær krava som mulig. Om du anser at det ikke er så nøye nå, kan det være at du vil ønske deg piler som går lenger i framtida.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Noe som både ser bra ut og går godt er ikke å forakte. Skytes det (inntil) seks piler i to omganger i alle lengdedisiplinene?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av GreenMan »

Jæger skrev:Noe som både ser bra ut og går godt er ikke å forakte. Skytes det (inntil) seks piler i to omganger i alle lengdedisiplinene?
Ja - men du kan bare delta i en klasse pluss standardpil. Altså du kan ikke delta i både opptil 35, opptil 50 og fri vektklasse.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk, den er grei!
Full av spørsmål men tror jeg klarer å suge til meg litt kunnskap fra deres gode svar :-)

I dag har jeg ferdigstilt en lengdepil til, nå har jeg tre forskjellige å teste. Den siste med paraboliske fjær plassert omtrent så langt bak som på pilene jeg lenket til tidligere i tråden. Håper alle går tålig beint og lenger enn ordinære blinkpiler.
Og så ble det en test på butt pil med dreid knott av alm(?) fra Kviljo. Kjekk til hagebruk på et ullteppe.
Legger ved litt bilder:
Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Du refererer til min MR bue tidligere i tråden din Jæger. Jeg stanset inn med et selvlaget jern, tre sparrer og farget de med køl. Det står beskrevet i "weapons of warre"
Fine lengdepiler du har laget. Skal bli hyggelig å stå ved siden av deg på lengdeskytingen på Tingvatn.


:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for gode ord, Bowman. Ser frem til å treffes :-)
Pilene ser fine ut, det kan virke som den jeg lagde under Ivars kyndige tilsyn er designet å satse på etter en liten test i dag. Og skytteren trenger definitivt litt erfaring for å få noen meter ut av dette. Hadde hyggelig besøk av KEn og junior på myra. Note to self: Finn et lengre jorde før KEn får prøve godpila :mrgreen: Heldigvis er sønnen oppsatt med falkeblikk og fant den uskadd et godt stykke oppi lia mens de store stutene trampa rundt til piler og skogsmaurs store fortvilelse. Det var vel en gode 200-ish med en 42-punder, KEn?
Selv håper jeg på en god dag å klare rundt 150 med flatbuen på ca 30#.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

I serien "Sørlendingens sære spørsmål" kommer i dag:
Opplever at pila av og til spjoinger av strengen når jeg står og skal fikle den på og ligger som regel en meter eller to foran meg i sikker retning. Under et stevne, vil det regnes som løsnet pil?
Bør uansett skjerpe rutinene og passe på at nokkhakkene er uniforme og midtsurringa er passelig. Det kan virke som trange nokkhakk/tykk midtsurring er en utløsende faktor.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Sånn som jeg forstår problemet høres det ut som du bør gjøre nokkene rommere, evt lage surringa på strengen tynnere. Av sikkerhetshensyn bør ingen pol forlate bua uten ved kontrollert slipp, og på skytelinja i en konkurransesituasjon kan en jo heller ikke gå fram for å hente den. Om skyteleder vil betrakte pila som skutt eller mista veit jeg ikke, men jeg til gode å oppleve lignende på noe stemne. Jeg vil kanskje tru at en fikk lov å skyte pila, men jeg vi fortsatt anbefale deg å prøve å eliminere problemet.
Kanskje du skulle prøve å holde pila annerledes når du setter den på strengen, teknikken kan spille inn. Hvis du for eksempel prøver å holde pila i nokken mellom tommel og pekefinger, så kan du gripe strengen med langefinger og ringfinger med det samme nokken er på strengen. Da trenger du ikke slippe pil og streng for å ta nytt tak for å trekke pua til skudd.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for godt svar. Har gått over alle nokkene og prøver å innarbeide rutine med å holde pila mellom venstre pekefinger og buen, har tidligere bare lagt pila på buen og da er det fort at den glipper av/tipper ned. Skal se på grepet om streng og nokk også :-)
Edit: Altså inntreffer spjoinget eller pilfallet uten særlig kraft annet enn den som er idet nokket skal på strengen. Og det skjer ikke ofte men skal få eliminert problemet.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Spjoinger? = spretter eller faller?
Jeg ville vel tro at hvis pila lett faller av så er nokken for rom. Om den spretter er det kanskje motsatt? (Se sig-linje under)
Såvidt jeg kan huske er tommelfingerreglen at hvis du setter pila på stenga, og lar den henge rett ned under den, så skal den bli hengende. Men hvis du knipser lett på strenga så skal den falle av. (Ikke at veldig mange av mine pileroppfyller dette :? )

Angående omskyting av pil sier NBF at en pil som havner innenfor 3 meter fra skytelinja kan skytes om igjen. Tror ikke vi har egne regler om det. Mener å huske (farlig :shock: ) at hvis du kan karre til deg pila med buen fra skytelinja så kan den skytes om igjen.
http://bueskyting.no/index.php/regler/l ... ikke-skutt
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for svar, Lurz.
Driver litt med skyterier med andre greier og vil aldri finne på å strekke en kroppsdel foran standplass/linja.
Tenker det skal gå veldig greit under NM. Med strenging av piler, altså...resultatmessig får det bli som det vil ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar