Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Hvis det er en ting jeg angrer på i år så var det beising av buken på Hedebyen. Altfor rød og bare noe vas, aldri igjen! Skrapt og pusset lett, det satt fortsatt litt igjen i ringene. Sauset inn med tjære og nå kan jeg leve med den.

Bilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Stor produksjon og fine buer, du må være en av the famous spikkers. :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Oddbjørn. Er sabla glad i å jobbe med tre men er ikke særlig berømt :wink:
Spikketur rett ved huset i dag, friskt men solrikt ute. Med meg hadde jeg litt mer enn det aller nødvendigste: To økser (jeg prøver å bruke holkøksa men foretrekker 'vanlig' øks), stor og liten kniv, rasp og den nærmest umistelige Stanley Surform. Det er ihvertfall viktig at verktøyet er skarpt om det skal være effektivt.

I dag skulle jeg prøve å få noe fornuftig ut av noe småtterier fra alma.
Det første var en kvarting som egentlig var ved, den måtte kappes i to grunnet en diger kvist. Den ene delen var på ca 44'' og ble en Holmegaardaktig barnebue med fin snert og trekklengde på 17-18'', kanskje.

Så var det en topp på 55'' som jeg tenkte skulle bli en liten Tybrind vig. Den knakk med et smell under tillring på nærmere 18''. Kanskje det var for liten diameter (25mm diameter midt på emnet) i forhold til tykkelsen? Bøyen så fin ut. Ingen kvister eller skader i ryggen. Tørr og fint virke.
Det er jo alltid kjekt å prøve å lage bue av mest mulig i stedet for å kappe det til ved med ei gang. Alt er potensielle bueemner til det motsatte er bevist. I dag fikk jeg mer enn nok ved til bålet :mrgreen:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Du holder liv i forumet Tor Bjarne. Veldig bra. Lite snø nede hos dere?


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Helt bart i bynære strøk, ihvertfall. Jeg har ikke vært på store utflukter så jeg kan ikke uttale meg om litt lenger opp og inn i landet. Greit spikkevær i det minste.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av HEO »

Fine bilder og bra produksjon TB! Skulle det bli barlind look-alike på Hedeby`n?
"For veik, for veik er kongens bue."
Norwegianwarbows
Master bowyer
Innlegg: 316
Registrert: 12 mar 2013, 16:55
Bosted: tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Norwegianwarbows »

Liker utespikkinga di Du burde så absolutt komme til Skurven iår! Du har masse å bidra med

Sent fra min F5321 via Tapatalk

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk, HEO.
Ja, hadde i mitt stille sinn sett for meg noe sånt men fargen ble helt feil. Som nevnt så er den ene Hedebytuppen av alm. Skal en lage noe som skal være henimot likt original på mål og treslag så er det jo bare en vei - å bruke ekte vare :)
Å behandle hele buer med tjære, olje, fett eller beis kommer jeg nok til å fortsette med.

Og takk for det, Norwegianwarbows. Har en skrott som ikke er så glad i campinglivets gleder. Jeg har lyst til å få det til ei gang :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Gjenbruksbue til små bueskyttere av et potensielt bueemne som begynner å sjeldnere å se i Norge - istykkerkjørt brøytestikke av bambus. Såpass oppfliset at det ble ikke noe grep, får kanskje surre på noe. Ca. 44'' ntn. Bilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk


The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av HEO »

Jeg skjønner ikke grunnen til at disse plastrørene skal brukes til brøytepinner. De knekker opp i mange biter, lett som bare det . Så føyer det seg bare inn i rekken av plast på avveie, på å vei til havet.
Har en del hele bambuspinner fra tidligere søppelplukkedugnader som skal bli kastepiler etterhvert.
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ja, det er noe herk med de plaststikkene. Heldigvis har det vært skriverier om det. Ja til brøytestikker av naturmateriale!(...og gjerne så tykke at om de knekker så kan det bli rygglaminater) :mrgreen:
Skal nok følge med på kastepilprosjekt, regner med du får det bra til. Jeg har bare prøvd litt men skuldrene gjør det vanskelig å få schwung på sakene.
Moro å pusle med ting og tang fra hine haarde dage.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Du er bare så alt for produktiv! Og godt er det, det er trøstende å se buer bli til i det fri i et snillere klima. Her er det mindre aktuelt å spikke bue om dagen, snø og is og tosifra antall kuldegrader har redusert min effektive aksjonsradus etter kontortid betraktelig. Synd med den knekken der, og litt pussig óg side du ikke kan finne noe svakhet i bruddområdet, men det er i alle fall tydelig at fibrene i ryggen har gått beint av på ett punkt.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det er deilig å kunne spikke ute, ja. Tosifra blå høres friskt ut, kanskje på tide med et skiprosjekt inspirert av Breheimfunnene?

Jeg sagde emnet rett over bruddstedet og tror det er rimelig å anta at tykkelse i forhold til bredde og samtidig liten radius på ryggen har gitt for mye strekkbelasting. 11'' over senter, 17'' fra nokken Den bøyde veldig fint til det gikk galt. Jeg var nok litt for grådig og ville ha mest mulig ompf, skulle sett at forholdet mellom tykkelse og bredde var over rødlinja.

Bilde

Denne artige krokkjeppen av ask som min bror gav meg i våres er nå tørr, skal se om jeg kan få spikka noe gøy ut av den snart :D

Bilde
Sist redigert av Jæger den 22 jan 2019, 00:21, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

A-ha! Du har ikke hatt solsida av treet i ryggen ser jeg!!

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ups, det var noe nytt, det må jeg prøve å ta hensyn til altså! Lærer noe nytt hver dag :D Jeg hadde bare ei side som var tålig kvistfri og som måtte bli rygg. Nå var dette også noen kvistete toppskudd så ikke helt optimalt, vil jeg anta.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar