Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Da er grovarbeidet unnagjort og krokkjeppen har fått slengt av gårde sine første piler på moderat trekklengde. Lang bue, tung tillerstreng og kort trekk ga et noe slapt og kyl-aktig inntrykk men har troa på at den oppfører seg bedre når ting er innkjørt. Litt dårlig bilde av barlinddonoren som prøver et skudd med bua.

Bilde





The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Morsomt med symmetri :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Naturen er full av vakre former og overraskelser :D
Den nærmer seg ferdig, nå måler den rundt 36#@26'' og er nærmere 77'' NTN. 31,5x27,5 i grepet og jevnt avsmalnende mot tuppene. Den går mer mot like tykk som bred utover. 12,5x14 rett før nokkhakkene. Så den er lang, slank og relativt slapp. Muligheter for å flytte nokkpunkt og få noe helt annet å skyte med men for skuldrene er dette mer enn nok hvis jeg skal skyte mer enn en tylft med piler.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Da er tryllestaven sånn omtrent ferdig. Fikk ei omgang med glattebeinet før linoljemassasje. BildeBildeBilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Endelig, bua ferdig og ny telefon uten riper på linsa. Har blitt ganske sløret effekt i det siste og telefonen var likevel moden for utskifting.
Kjeppen sender pilene pent når jeg bare gjør jobben. Tilleren ser jo ganske vill ut men strengen trekker jevnt uten å ville vandre opp eller ned. Bøyer ørlite mer oppe enn nede som skal være greit, ifølge litteraturen.
Har ikke trukket den til mer enn 27-28'' foreløpig. Her er et bilde på mitt blinktrekk på omtrent 27''.Bilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Ser fin ut den.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

En aldri så liten bue og søknad om medlemskap i Åndfonnebueklubben. Dette er fra noe kapp av den alma jeg felte for ti dager siden og min første erfaring med treslaget. Har etter bildet ble tatt fått en svak motbøy i tuppene og skal nå få tørke mer. Dette er utført etter man tager hvad man haver-prinsippet og føyer seg inn i rekken av kvikkspikkprosjekter fra undertegnede.
Bilde

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Funker nok den. Spent på hva som skjer når/hvis du varmer litt motbøy i tuppene :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Var bare en anelse motbøy den fikk. Har hengt i stuetaket og fått litt tørk og spenst. Den har en sleng fra en kvist nær den ene tuppen. Nå var denne siden stivest og ble brukt som nedre buebein, må justere tilleren før det blir skyting. Har lyst til å lage en større versjon etter hvert.
Bilde

Bilde

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Skrapte over nedre bein, på med tjære og streng så ut og prøve. Er vel på 21-22'' trekk. Litt skumring, prøvde tre piler mot ei grein på ca 8, 14 og 18 meter. Grei skuring så langt.
Bilde

Bilde

Bilde
8 meter

Bilde
14 meter

Bilde
18 meter




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Artig liten sak :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ja, den er ordentlig nusselig. Jeg vet ikke om noen har strukket designet men jeg vurderer å legge på målene litt og få en fortsatt kort og kjapp liten rakker til lenger trekk.
De lærde er vel ikke enige om det er en liten bue for voksne eller en barnebue. En barnebue for store gutter, kanskje? :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Ganske sikker på at Dag lagde en lengere variant, men finner den ikke nå.... :?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jeg prøver meg på en 20% større variant - alle mål ganget med 1,2. Fikk tak på råhud i dag så da blir det fin streng når den tid kommer :D
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Etter et par dager med regn lettet det i ettermiddag og jeg tok meg en kjapp tur i skauen for å simulere jakt fra bogestille. Stand-in for Rudolf var en furukvist. Satt på huk bak noen trær på 12 meters hold. Dukket opp, trakk og slapp i løpet av to sekunder. Jeg lot skjell- og skiferspisspiler bli hjemme. For å prøve litt av hvert ble det brukt lette og tunge piler. Den tyngste er voldsom fremtung og landet generelt for kort. Bua er nok ikke mer enn 25#@23'' men hvis det dreide seg om livberging med en romslig jaktetikk så hadde den fungert.
Det var dagens nerdeøkt :D

Bilde

Bilde
Fra venstre:
Tverrspiss av flint, skaft av vier og to fjær. Lengde 75 cm og vekt 19 gram.
Beinspiss, skaft av bjørk og tre fjær. Lengde 90 cm og vekt 40,5 gram.
Jernspiss, skaft av bjørk og tre fjær. Lengde 92 cm og vekt 57,5 gram.
Jernspiss, skaft av ask, fire fjær. Lengde 86 cm og vekt 36,5 gram.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar