Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk, det er moro å prøve seg på forskjellige buer og teknikker. I den forbindelse må jeg komme med et skriftemål og bekjenne en nylig begått udåd. Forrige helg satt jeg og funderte over denne pilhylla som forherliges i det moderne miljøet. Jeg har aldri prøvd så jeg modifiserte en flatbue. Etter bildet ble tatt er det kommet selpels på hylla.
Traff som forventet en anelse til høyre men noen merkbar forbedring i presisjon syntes jeg uteble. Tok den med på trening og reaksjonen fra Lurz og Thor Kristian var tydelig: 'Har du ødelagt en velfungerende bue!?!'
Av og til må man ofre litt for vitenskapen og dette er mitt bidrag. Jeg prøvde med forskjellige pilkombinasjoner men kan ikke si det ga merkbar forbedring. Kanskje til blinkskyting på fast avstand og med gap-teknikk?
Jeg står for min uttalelse om at bua er kommet for å bli men pilhylle er en flopp :D

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Liten spikkedag med Olethearcher og Thor Kristian i dag. Fikk satt saga i et emne med lokal barlind som jeg fikk av en god mann her forleden. Det er 140 cm langt fra et tre som har knekt og fått to topper. Ca 110 cm til splitten holder i lange baner til fingerskjøtt bue. Kanskje jeg får en kort indianerbue og noe annet også ut av stokken.
Først ut er noe som kan bli en ok blinkbue med litt karakter. Skulle liksom lage en bildeserie av det hele men dette var alt jeg fikk knipset. Fikk limt, spent på hvordan det ser ut når ting skal spikkes ut av limsølet.
Takk for sabla trivelig samvær med mye kaffi og skravling. Bilde

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ganske tettvokst, rundt 20-25 ringer per centimeter. Om lag 8mm yteved. Jeg tenker å ikle redusere den.
Så var det å velge buefasong etter hvert. Jeg har tidligere tenkt på den Kviljo skrev om i Toxofil nr. 11 fra 2012, 'En Britisk sportsbue fra Bergen - den eldste bevarte i verden?'
Emnet mitt egner seg muligens tross skjøten men jeg tror jeg skal spare skuldrene for en så tung blinkbue (60 # pluss) . Det hadde ellers vært en fin bue til York Round og denslags.
Mulig å enten strekke lengden eller lage den tunnere, eventuelt gå for noe mer D-formet tverrsnitt. Eller Nydam, kanskje Hedeby? Vanskelig valg.
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Arig tanke, mulig jeg rapper den, må sjekke emnene mine opp mot Tox. :shock:
Ellers så hadde de vel lettere buer også den gangen.... :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Håper jeg tar feil, men etter bildet av endeveden på barlinden så ser den porøs/skadet ut.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jeg tror det skyldes at enden er kappet på litt sløv kappsag som går ut på pneumatisk stempel og 'hugger' av emnet. Men barlind er jeg ganske fersk på så jeg skal ha det in mente. Er det noen måte å sjekke det på?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Fikk formet noe på barlindemnet i dag. Prøvde å kappe en bit med kappsag, synes det ser hardt og tett ut i endeveden. Gjenskinn av taklyset i snittflata og et hint av blåved på de innerste ringene av yteveden.
Emnet har som nevnt noen buktninger, skal bli spennende å lage bue av dette. Mulig at det blir en fritolkning av mønsteret på fragmentene til Veiembuen fra folkevandringstid og Nydam, Illerup og Thorsbjerg som inspirasjon til buefasong.

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Oddbjørn »

Det ser fint ut nå, skarp sag gjorde susen og du får en interessant utfordring her.
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jo takk, den blir morsom. Heldigvis er emenene to sider av samme sak - rettere sagt sagskur - og derfor blir det en slags symmetri i det hele. Nå er barken fjernet og det ser rimelig sprekk- og kvistfritt ut så langt.
Med nesten jevnt avsmalnende profil fra midten mot endene ser jeg for meg en elliptisk tiller med litt bøy i grepet.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Den ser jo ut som en utfordring, rimlig krøllete! :)
Mye ytterved i enden nærmest?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ja, det blir mye ytterved i begge tuppene. Emnet er laaangt, jeg tenker nokkhakkene omtrent i ytterste krøllem og får da omtrent 73-74'' og har omtent 5'' til overs i hver ende så det skulle være nok å ta av til typiske tupper fra den perioden.

Sent fra min F3111 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Her om dagen fikk jeg gulvtillret den grovt, deretter tillret den opp til strengehøyde og så til 18'' før spikkekvelden med vikinglaget var over. Beklager dårlige bilder, må pusse linsa bedre eller kanskje vurdere ny telefon.
Bilde

Bilde

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lars Jensen »

Ohhh, nice and snakey, my friend :twisted: Jeg GLEDER meg til å se denne live på NM. Du, altså....
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av HEO »

Ser bra ut! :D
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takker, tar det som komplimenter fra to dyktige barlindbøyere :D
Gøy med litt bølger på pinnen. Har ikke kommet videre men resten av tillringen bør gå greit.
Sånn fingeren i været så tipper jeg den blir rundt 40#@28'' men jeg er langtfra sikker. Den bøyer noe i grepet og tåler nok å kortes ned om økt dravekt er ønskelig. Fingerkjøten er ikke den peneste men jeg tror den skal duge til mitt bruk.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar