Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av olethearcher »

Kult med råhud! og flott pil :)
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Bowman »

Feiendes flott pil og kult med råhudstreng. Det har jeg ennå ikke prøvd ut, men det kommer nok en vakker dag. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk, det er moro å prøve noe nytt. Eller hauggammelt, for å sette det på (pil)spissen ;-)
Den blir nok mest til pynt og linstreng til hverdagsbruk. Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på en inuit-inspirert kabelbue og har mer storkobberemmer som jeg lurer på om kan brukes som kabel. Er det noen som har tustet en del med dette og har anbefalinger om materialer? Ser for meg trebue. Allerhelst skulle en nok brukt flere deler bein/gevir men ikke i overskuelig fremtid.

Av inspirerende kilder er det en heil haug men jeg synes denne filmen fra National Film Board (of Canada) - Group hunting on the spring ice: part 1 er fin. Den har vel versert rundt i forumet og andre plasser en stund. Rundt 16 minutter uti ser det ut som streng og kabel tvinnes og flettes, ikke snurres som vi gjør med strengene. Legger også merke til hvor kort den ene delen er før det skjøtes inn en ny sene. Mulig jeg får tvinne opp den strengen jeg har begynt på tidligere og prøve dette.

Jeg snubler stadig over fine bilder, som dette fra digitaltmuseum.no og er tatt av Nansen & co:
Bilde

Har ellers litt arktisk litteratur, sjekk ryggsenene fra narhval - det kunne vært noe å ha!
Bilde
Bilde lånt fra Hvalernes fjord av Ivars Silis
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Rosebua, 50'' 30#@23'', her på 22''. Det er så langt som jeg trekker den nå, den tåler kanskje litt mer etter hvert som den skytes inn men den har litt tykt tverrsnitt for å beholde dravekt og jeg kjenner ikke begrensningene til rose - enda. Følger strengen jevnt og foreløpig ganske lite. Morsom bue med god snert til sitt bruk som utprøving av tidligere tiders jaktpiler. Øvre buebein til høyre, pilpasseringspunkt i geometrisk senter. Nedre del ser litt lenger ut men det skyldes nok vinkelen på bildet.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Ser fin ut :)
Som du sier så tåler den nok litt mer trekk. (Men se sig-linja :D )
Er den litt stiv fra litt utenfor midten, ut til ca 10-15 cm fra tuppen, på lemmet tv på bildet? Eller er det noe med vinkel?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Den har en liten motbøy i tuppene som kanskje gjør litt. Bøyer ellers litt mye i grepet og stiv og rar tiller med noe stive bein men tror jeg har fått en tålig brukbar bue enn så lenge. Det som var av motbøy har blitt en ganske jevn medbøy men ikke mye (enda).
Den er bare gulvtillret og så over knærne når strengen kom på, prøvde å tilnærme meg dette som om jeg var satt tilbake i tid og gjorde alt uten bruk av tillestokk. Videre ville jeg få mest mulig ompf ut av emnet jeg hadde.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Da var årets første kvikk-spikk i boks. Har hatt mye glede av den Nydam-aktige askebuen jeg lagde i fjor. Selv etter et par reparasjoner funker den tålig men har mistet litt futt. Nå som jeg vil prøve å hamle opp med de lokale heltene lagde jeg en til på samme vis. Litt lengre men omtrent samme dravekt, drøye 30#@28''. 69'' ntn av askeplank. Spikket i går kveld, testet i dag. Med foreløpig streng uten nokkmerke på 18 meter i ettermiddaglyset er jeg foreløpig godt fornøyd.
Emnet hadde fin motbøy, har et til på lur. Nå er det litt motbøy på midten og en tanke strengefølge i tuppene.
BildeBilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av olethearcher »

Flotte greier! Du har dreisen på både bygging og skyting nå :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk, siste serie var jeg heldig med, sikkert en del planeter på rekke og så videre...
Jeg må ellers si at jeg har fått sans for designet, må kanskje prøves med andre treslag. Er det noen som har prøvd hegg til buer som er relativt tykke i forhold til bredden? Altså om strekk/kompresjon kan sammenliknes med ask?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

En fin dag på snekkeriet med gode folk samlet i går. Fikk grovsagd noen emner og spikka ei lett, smal Thorsbjergaktig bue av villkirsebær. Så hadde jeg el lønneemne som jeg tenkte kunne bli ei Hedebytolkning. Mye medbøy på nedre buebein så det var litt snål fasonh. Uansett, under tillring i dag tenkte jeg at 'Nå er det på tide å si ifra til dattera i sofaen at det kan si knekk'. Men før tanken ble til ord sa det PANG Bilde

Nå har jeg opptenningsved til i kveld.
Så har jeg et almeemne med kraftig motbøy (litt over 4'') og litt kroker. 74'' langt, skal gi det et forsøk men er redd det blir enda mer ved.

Bilde
Thorsbjerglettisen med litt motbøy i tuppene, 73'' ntn og om lag 30#@26''
Under den siste Nydamlettisen omtalt litt lenger opp i tråden

Bilde

Bilde
Øverst alma med kraftig motbøy, under Hedebyknekken i lønn.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Are »

Hva med å dedikere almeemnet til en lettvekts lengdebue? Med så mye potensiell snert vil den kunne gjøre det bra i 35#~klassen.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Jo, det er en god plan. Et par utfordringer, det ene er at emnet er smalt, det er fra ei grein og har vokst med det som nå er ryggen opp og bør i teorien klare strekk bra. Videre er det et par hengsler omtrent en fot inn fra hver tupp og i den ene er det en kvist p skrå som kom frem. Nå har jeg fått jobbet den opp til strengehøyde, det var med mye mild og til dels rå makt og en del snurringer underveis. Den må nok tas en god del mere på midten og nedover venstre(nedre) buebein, nå har den nesten en yumi-aktig fasong. Jeg har bevisst spart ekstra materiale i kvisthengsla, likevel bøyer den mye.
Ryggprofilen er en mellomting mellom ELB og Viktoriansk men den vil måtte bli ganske mye under 5/8-regelen på tykkelsen - ihvertfall med lønneknekken friskt i minne :shock:
Bilde

Bilde

Bilde
Med 5,5'' strengehøyde og trukket til 16''
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Kom hjem fra buetrening og tenkte lønneknekken skulle bli tenneved. Kom på selremmen fra Grønland og så ble det gjenbruk av emnet og en fritolkning av kabelbue, kort tass på 48''
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av GreenMan »

cool
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk, og det frister å lage flere!
Den har en snodig fasong da jeg bare brukte emnet som det var, det beste hade vært å bøyd til emnet symmetrisk. Nå har det motbøy i den ene enden og medbøy i den andre. Den er ikke tung men føles rask. Skal få testet litt på blink etter hvert. Noen bilder av klabbverket følger her:

Bilde

Bilde

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar