Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Gooseman »

Kule og pene detaljer! Hva har du brukt? Kniv?
Ikke verst den tålte bruk rett etter varmebehandlinga. Men det kan være at det er strykejernet som tillater det. Ser for meg en varmluftpistol tørker ut treverket mer totalt, mens strykejernet får konsentrert varmen kun i buken..?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Bare brukte strekmål og kniv samt passer, ja. Krokete og rart emne og det gikk litt for fort i svingene, så å si. Som er kladd på ei ungoms-/lett blinkbue er det OK. Har bare prøvd strykejern et par ganger så kan ikke uttale meg om andre måter.
Når det kom til formingen av denne så er lengden NTN bare en favn pluss tre fingerbredder utenfor nokkhakkene. Det eneste jeg har brukt tommestokk til er å måle NTN etter de var filt samt geometrisk senter. All hugging, høvling og spikking på øyemål og etter hva som så greit ut. Emnet er litt slangeformet samt for langt, nå er nokkhakkene flyttet tre fingre inn på begge sider. Gikk fortsatt greit å trekke til 31''. Snudde bua på hodet, da ble den mer sentrert og slenger mindre med strengen. Får bare lære litt underveis her, man må ikke være redd for å leke litt. Tilleren ble ikke helt bra, skal en gjøre dette på noe som skal være bra lønner det seg nok å vente med pynt til bua er gd innskutt og justert.
Nå har jeg bedre emner på gang etter hvert, hvem vet hva det bli neste gang? En Thorsbjerg til,eller en Nydam, Oberflacht eller kanskje en Åndfonne-inspirert sak? Gøy med ny bok :mrgreen:

Bilde
Noe har blitt kortere...
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Har et par krokete hassel- og lønneemner som snart kan begynnes på men går først bananas med øksa på rogneemnet. Tenke prøve noe henimot en Oberflacht. Svak padleårefasong, opphøyet grep og flatere buk med trekantet snitt og smale men tykke tupper. Hvis emnet overlever så langt, vel å merke. Det er både bøyd, krokete og litt vridd. Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

...og så langt ser det ut til at rogna holder! Et par partier med litt lite å gå på da emnet ble grovhugget før tørking og har vridd seg mer enn ønskelig. Det var som tidligere nevnt et utfordrende emne for en som er fersk og det lille jeg har laget har stort sett vært av plank.
Naturlig motbøy i grepet og litt hjulpet medbøy i tuppene ved oppspenning under tørkingen kan gi en spenndene variant. Sikkert ikke kjapp eller noe men gøy å prøve. Tenker å gå for en røff bue som bare skal sikles/skrapes i stedet for sandpapir, kanskje prøvde med et polerbein/glattebein til slutt.
Har i dag grovformet ferdig, spikket med kniv og skrapt. Først plentillret til den kunne tillres med slakk, videre til halvstram så 5'' strengehøyde hvor jeg nå har kommet til 20'' på tillerstokken. Den veier ca. 20#@15'' og blir nok i grenseland for hva skuldra tåler.
Lengde: så langt som emnet var og målt til 78'', NTN 74,5''.
Blir nesten senterskutt hvis den ikke vrir seg særlig mer før den er ferdig.
Illustrerer med bilder:
Bilde
Emnet med slakk streng før tillring - bare gulvtillret før strengen kom på

Bilde
Uten skrapebenk bruker man det man har!

Bilde
Raspa er gull verdt når veden er litt vridd og knotete

Bilde
5'' strengehøyde

Bilde
Sett fra øvre mot nedre buebein, pilpassering til høyre i bildet

Bilde
Grovformet tupp

Bilde
5'' streng, tiller på 20''

Bilde
Emnet etter det har vært tillret til 20'' med 5'' strengehøyde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Gooseman »

Du har dreisen på mer enn pilmaking! :D Det her ser jo veldig bra ut. Jeg syns buer blir ekstra tøffe med litt refleks i grepet som denne har.
Ut fra bildene så ser det ikke ut som det er noen stor vridning på lemmene. Men viss vridninga har vært litt stor så har jeg brukt å feste den i ei skrustikke, varme med luftpistol og så vri med en stor skiftenøkkel. Jeg syns det har fungert brukbart. Men det er kanskje et triks du kjenner til :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takker, har lite erfaring med varmebøying så det var et kjekt tips. Nå er det litt vridd fortsatt da emnet var grovhugget før tørking og det er sabla vanskelig å legge på materiale igjen :oops:
Jeg tenker som så at nå har emnet 'vridd fra seg' og er så stabilt/ustabilt som det blir. Men jeg er ikke sikker, altså. Må nok prøve meg på vriteknikk etter hvert men trolig ikke på denne uten av det eventuelt skulle bli nødvendig.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Da var denne i mål, nå er det bare å være tålmodig og vente på at den skal bli skytbar.
Har bare tillret til 24'' før grilling av buken. Har lest en del her inne det siste året og kom til at jeg ville gå for et lag med tjære og kokeplate. Ble tålig fornøyd, nå gjenstår det å se om det blir bue eller ved av dette her.
Går som tidligere nevnt for en krokete bue med røff finish og spor etter verktøy. Det er bare siklet med tollekniv etter øks, sponhøvel og rasp. Har lekt meg med et glatt kuhorn som glatte-/polerbein.
BildeBildeBildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Har fått myknet opp Oberflachten forsiktig og nå er strengen på og den er jobbet opp til 20''.
I går fikk jeg prøve meg på barlind for første gang. Takk olethearcher for hyggelig kveld, flere kommer med sag og høvel. Jeg prøvde å skjære til noen skjøter, en W og en trippel-V. Den sistnevnte var prøvekluten og denne karen sender en stor takk til den eller de som oppfant epoxy som limer og fyller godt. W-skjøten ble ikke så halvgal. Nå er de limt og det er bare å vente på resultatet.
I mellomtiden spikker jeg litt på en Hedeby-ish sak av lønn med litt karakter som jeg felte i våres. Håper det 'lønner' seg før barlinda skal smake øks og sponhøvel ;-)BildeBildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lars Jensen »

Du e heilt sijnnsyk. Foill av beundring, æ no! Stå på!
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Du slette tid..! Du holder virkelig trøkket oppe! Det blir en fulltidsjobb å holde seg oppdatert og komme med gjennomtenkte kommentarer til alt du lager, men skal jeg prøve å si noe vettugt, så synes jeg det er spesielt morsomt at du har prøvd deg på bue av typen fra Oberflacht! Det er det - så vidt jeg kjenner til - ikke noen her på berget som har gjort før. Det er jo en lite kjent type, og ennå mindre kopiert, så jeg er spent på å høre hvordan den oppleves å skyte med.
Når det gjelder lønn: den lønna som vokser her omkring (reine ugraset) utprega opprett i veksten, så lønn med karakter høres spennende ut!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for innspill, godtfolk!

Det viktigste først: Ivar stilte på pletten med Smooth-On og vi møttes da han og Gabi var på vei til Midgard. Emnene kunne dermed limes allerede i dag. Jeg gikk for 2 deler A til 1 del B for ekstra styrke jfr. bruksanvisningen. Nå ligger limfugene og får litt moderat varme
Bilde

Så til dagens hurtigspikk: Lønn som fortjent ;-) Ikke veid enda. Totalt 70 1/4'' langs ryggen, 67 3/4'' NTN. Har litt emner å velge i, dette var dog det som var henimot tørt nok. Kan felle flere rette, har fått sondert terrenget litt bedre etter hvert. Nå har jeg vært borti noe lønn til trapper, stort sett amerikansk og den er spredtporet og ikke helt ulik bjørk i utseende, bare hardere og litt tyngre. Disse strenglene ser mer ut som ask i strukturen - altså ringporet. Er det den spisslønna som er så forskjellig eller endrer de karakter når de blir store trær?
Bilde
Emnet kunne vært nærmest kvistfritt men da hadde det blitt slangefasong. Nå er det rett sett forfra...

Bilde
...med sine kvister og kroker, medbø og motbøy sett fra siden.

Bilde
Ca. 15 cm strengehøyde og tillret til 21''. Her har jeg egentlig bare konsentrert med om strengen - at jeg prøver å få den til å følge draretningen langs tillerstokken uten å vandre til siden. Og så får jeg holde et øye med henglser og ellers forsøke å fordele bøyen.


Bilde
Stor og veldig løs marg, bare å fjerne eller bør jeg erstatte med å lime inn flis eller fylle med lim?

Bilde
Prøveskutt, jobbet opp til 20'' trekk. Fin snert, skal fortsette tillring i løpet av helga

Så til Oberflachten: Dette er som nevnt ikke en kopi, bare en blek etterlikning med et krokete rogneemne. Har hentet grunntanken fra buen - jeg tenker at to buer var ikke like - og det vises jo i boka hvor forskjellige de var - samtidig som de har likhetstrekk. Her er den på tillerstokken 10 dager etter varmebehandling. Ser ikke helt bra ut men strengen følger tillerstokken rimelig bra uten å vandre. Har prøveskutt i plenen, jobbet meg opp til 20'' trekk. Strengehøyde nesten 5''. Den virker litt 'tung og slapp' samt at strengen klasker fremover mot overgang underarm/hånd. Det vil nok hjelpe med en mer statisk streng og jeg regner med at farta øker godt med trekklengden. Den måler nå ca. 20#@18''
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Jeg oppfatta at det ikke dreier seg om en regelrett kopi, men en etterligning. "Pfeil und Bogen" viser tidvis ganske bra variasjoner mellom buer av samme kategori, og en del illustrasjoner viser detaljer som sier litt om emnenes beskaffenhet og hvilke vurdering buemakeren har gjort. Når du beskriver opplevelsen som du gjør, mistenker jeg at den vil ha litt større strengehøgde. Slag på håndleddet tyder på det, og under 5" er vel litt lite, og så spiller det en viss rolle hvordan strengen er. En av grunnene til at jeg liker lin så godt som strengemateriale (utover at jeg liker å være hysterisk korrekt) er at det er så rigid, og det føler jeg reduserer ubehagelig pisking. Videre kan det tenkes at Oberflachtdesignet ikke nødvendigvis passer rogn så veldig, det gjenstår å se. Originalene er jo av barlind som må sies å ha litt andre egenskaper enn rogn, men det er jo eksperimentering vi lærer noe av!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takker, jo jeg tror det kan hjelpe både med annet strengmateriale og høyere streng. Jeg har bare ikke turt å stramme den mer tidligere - i mitt hode blir det da enda større belastning på buebeina - spesielt med den setbacken i grepet. 6'' blir liksom mer 7'' og vel så det om buen hadde vært rett i grepet. Men jeg skal gjøre noen forsøk, tenkte først å myke opp buen til mine 27-8'' på tilleren og så litt mer nennsom innskyting.
Nå får jeg kanskje ta et av barlindemnene til en Oberflacht? Har mange spørsmål; blant annet om Oberflacht uttales med et hark før t'en eller er det -akt? Min tysk er like stiv som nakken min, så jeg bare lurer.

Men kanskje det som er viktigst nå angår selve skjøten:
Spørsmål 1) Altså emnene er jo litt bøyde og ikke helt jevne. I skjøten vil det nødvendigvis oppstå ujevnheter og det er vanskelig å få noe jevnt her uten å bryte årringer. Er det innafor så lenge man ikke roter seg ned i kjerneveden? En svak bue kan vel bøye i skjøten men Oberflacht er nok naturlig stiv i grepet. Legger ved et par bilder for å illustrere ujevnhetene etter litt forsiktig rens. Det måtte nesten bli sånn grunnet retningen alle veier. Kunne kappet av mer for å få noe bedre skjøt men da hadde det fort blitt litt snau lengde på det hele.

Spørsmål 2) Bør pilpasseringspunkt være i toppen av skjøten eller kan det være litt nedpå? Geometrisk senter nå er jo midt i skjøten. Med pilpassering over skjøten kan det hele skjules med en grepsvikling og nedre bein kortes ned noe for å kompensere.

Bilde
W-skjøten forfra...
Bilde
..og litt på skrå. De verste opp-og nedturene kommer jo helt i ytterkant av emnets ferdige bredde.

Bilde
Trippel-V var den første jeg skar og ganske på frihånd på bandsaga. Den ble veldig åpen noen plasser, spesielt på fremsiden som var ned mot bordet da jeg sagde. Jeg håper at limet binder dette greit sammen

Bilde
Denne er i det minste noe jevnere sånn retningsmessig
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Først av alt: ch er en frikativ på tysk, nærmest som et pust der lyden dannes langt bak i munnhulen, men "hark" er vel nær nok. Jeg skulle meine den nærmest beslekta lyden i norsk er kj (for oss som er så voksne at vi har lært den).
1) skal jeg overlate til andre å si noe om!
2) Det kan være at dette er en skjøt som tåler å bøyes litt, men det beror jo litt på hva slags bue det skal bli óg. Det kan være en akseptabel løsning å la sjølve grepet (og dermed skjøten) være stiv, med pilpassering rett over skjøten. Jeg ville ikke latt det bøye mye, men jeg er av det forsiktige slaget, så andre med mer erfaring med denslags burde kanskje svare på det óg.


Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takker for innspill, får vente på flere svar mens det kribler i spikkefingrene.
I dag har jeg hatt med meg gode folk på sjektetur, hadde med en liten almepinne som ble hurtigspikkbue til barn på 8 år. Tillret over kneet samtidig som vi nøt sommer, sol og sørland. Vedkommede fikk også hjelpe til med spikking og sikling ved hjelp av kniven samt surret sin egen streng av lintråd. Jeg hjalp bare med øyet, resten ble tvunnet av den unge bumekakerdebutant. Har dessverre ikke bilde da jeg var opptatt med å bare vært til stede og ellers nyte sommerdagen ;-)


Bilde
Imens lå de fingerskjøtte barlindemnene til videre varmeherding i solsteiken, man bruker det man har for hånden

Bilde
Ble ikke så ille som jeg hadde fryktet. Håper det kan bli greier buer av dette til slutt

Bilde
Oberflach jobbet opp til omtrent 27-8''. Beklager litt kleine bilder, det var begunt å bli litt skumt. Strengen strammet litt, det hjalp mye på "alt".

Bilde'
Samme med Hedby-ish kroklønn, skyter bedre enn den ser ut. Lurer fortsatt på hva jeg skal gjøre der margen mangler. Denne er bare govtillret i en fei og har bare fått kjenne rasp og sponhøvel i buken. Må får jevnet den ut litt før den kan brukes ordentlig. Begge skutt litt på 18 meter, stort sett treff i stubben
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar