Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Så du rødt nå, Are? ;-)
Håper ting er mindre plagsomt for øynene i dag. Høvlet til flisa så den smalnet av mot endene. Omtrent 5 mm på midten og et par i endene for å la grepet ta litt bøy siden bua er så kort. Surret over og nå er bua nesten som ny igken. Har begynt litt forsiktig innskyting med lav strengehøyde.

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Gooseman »

Får tro det der holder :)
Flisa var betydelig lysere. Hva har du brukt for å få den mørkere fargen på buen/aska


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Det er nok flere faktorer som spiller inn her.
Bua er smurt inn med rå linolje og deretter varmebehandlet i buken. Så kommer skitt fra bearbeing/håndtering og sverting fra tjærebåndet samt bruk etterpå.
Videre er flisa helt nypussa og fin. Om du ser bildet av flisa som skal limes på så er ryggen pusset forsiktig og ikke så ulik i farge.
Har skutt den inn litt på nytt i kveld, drøye hundre piler og noen få på normaltrekk uten uhell. Krysser fingrene

Edit: Skrivefeil
Sist redigert av Jæger den 25 apr 2017, 08:00, redigert 2 ganger totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Gooseman »

Skjønner:)
Ikke værst. Virker lovende det!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Tok du av det fine røde håndtaket? :shock:
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Hadde meg en linstrengen hvor den hvite tråden var av ukjent kvalitet. Den tok kvelden på fullt trekk for et par uker siden - og det tålte bua dårlig.
Det ble fikset, limt og benslet etter beste evne og holdt greit sammen i Tønsberg sist helg. Tenkte at jeg skulle gi naturstreng et nytt forsøk og kom på at jeg hadde noe tjæret taklegarn i hamp/lin. Flere har pratet om at de har lest at folk tvinner opp og plukker ut de lengste fibrene. Jeg er ikke riktig det enda. Tråden har 5 kordeller som hver ryker på 15-20# når de er tvinnet ut. Tråden ryker på 150# Bilde
Lagde strengen til Nydamen av tre tråder, tvunnet opp i endene og lagt i forsterkning. Hadde nok vært best å tvinne opp alt men formen er klein og jeg vil prøve strengen på Hamar. Noen bilder av brudd, reparasjon og ny streng. Var dessverre tom for rød tape ;-) Selv etter et par reparasjoner så er det den beste bua jeg har. Der sier kanskje mer om hvor dårlige de andre er enn hvor god denne var...
Prøveskutt i går, ser ut til å holde!

BildeBildeBildeBildeBildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Lykke til på Hamar! :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk, det kan trenges!
Mangler bekreftelse på påmelding til lørdagens runde men håper å stå på lista :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Gooseman »

Alltid kjipt når en bue ryker. Får håpe den holder sammen i helga!
Men du snekrer vel fort sammen en ny bue. Men tanke på arbeidskapasiteten din på piler, spisser osv :)
Hadde ikke du noe einer og rogn liggende i spenn?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Bua holder sammen, ser det ut til. Knirker bare litt mot grepsklossen og har jo fått en kraftigere medbøy i bruddområdet enn ellers. Vil nok være god bue tl husbruk en stund til :-)
Einerbua slo krøll på seg og ble grep på skjoldet, rogneemnet står på vent. Nå begynner de tynneste hasselstrenglene å bli tørre nok til grovforming, virker det som. Kunne tenkt meg å prøve på en Nydam-aktig en til av hassel.
Men nå må jeg også få en båt på vann og sånt men stresser ikke. Kommer litt mer i diverse tråder etter helgas ablegøyer i Hamar :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Hadde med meg en barnebue til den yngste niesa der jeg fikk bo under helga i Hamar. Bare en kjapp sammenrasket bit til konfirmasjonen her for litt siden. Hun hadde hatt den med da de var og vurderte medlemskap i en lokal bueklubb her om tirsdag. Det hadde kommet bort en kar som skulle viste hvordan man skulle skyte bue - tatt buen fra jenta og dro til så bua knakk og hjertet brast. Da trør onkel til med litt speedsnekring, allerede i morgen skal noen andre inn på besøk i Mjøstraktene med ny bue i bagasjen :-)

Historien om et krokete hasselskudd med hengsel som ble prinsessebue med bling: 52 1/2'' NTN, 10#@23'' (før varmebehandling).
Dette måtte gå unna, fant et hasselskudd som var bortimot tørt nok til å bli bue og 64 minutter senere ble den testskutt. Hassel var utrolig behagelig å jobbe i, ser frem til å leke meg mer med det materialet. Fikk ei omgang med olje og strykejern etter testskyting, sendes opp surret til en pinne for å holde litt på fasongen. Mulig den vrir seg litt etter behandlinga men nå har jeg ikke anledning til å tillre mer. De får ta det litt pent under innskyting.

Bilde
Hage, høvel og hassel

Bilde
Kveldskos i hagen, brukte bare lommekniv, høvel, rasp og sandpapir

Bilde
Turte ikke trekke den lengre enn til 23'', det bør være passe margin for å unngå overtrekk av overivrige smågutter

Bilde
9 Nydampiler, altfor lange og tunge men ok tendenser på 6 meter.

Bilde
Ser ganske rar ut men fungerer

Bilde
Ikke fornøyd med benslinga men det gikk altfor fort i svingene, så å si ;-)

Bilde
Pakket og klar med instruks om å vente ei uke med skyting
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Hasselemnene fra samme henting som bua over virker tørr i klangen, utrolig lette greier. Klarer ikke å styre meg etter boka Pfeil und Bogen kom i hus i går og begynte i kveld på en Thorsbjerg inspirert blinkbue. Eller Nydam, hvis jeg ikke orker å risse ;-)
Kan man anta at Thorsbjerg hadde omtrent samme tupper som Nydam og andre fra samtiden- lange og tynne utenfor sidenokkene?

20:43 Holkøksa snudd, blir ikke fortrolig med å bruke tverrøks over natta. Den store er nydelig å telje med etter min mening.

21:28 Bua med 4'' strengehøyde kommet til 21'', mye gjenstår. Et stivt parti rundt en bøy i emnet på øvre bein(til høyre). Får se om tuppene kanskje blir litt kraftigere enn nødvendig, emnet er tynt og jeg har lyst til å ikke kommer noe særlig under 25#@28". Nå er det ca 185 cm ntn, kan eventuelt korte ned her men ønsker litt å gå på hvis jeg vil trekke 31''.BildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Gooseman »

Det der blir fint. Hassel er meget sprettent :)
Ja ser for meg ei teksle er vanskelig å vere presis med


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Gooseman »

Det der blir fint. Hassel er meget sprettent :)
Ja ser for meg ei teksle er vanskelig å vere presis med


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ja, det krever nok sin mann og en del øvelse å bli god og trygg med tverrøks.
Ble et må å se å bli ferdig med bua i dag, har ført effektive timer etter beste evne. Nå ble det en slags Thorsbjerg-kladd med litt kvikke løsninger. Varmet inn litt motbøy i tuppene. Den er nok i lengste laget i forhold til emnet som bare er 22-23 mm i grepet. Får nok vurdere stekt å flytte nokkhakkene inn 2'' i hver ende. Kaster tålig rett men dirrer en del.
Det var også litt for å se om den tålte bruk med en rask innskyting bare en time etter varmebehandlinga. Smurte på med rå linolje før og under strykejern prosessen. Jeg tenker at teoretisk sett så bør ikke et tørt emne kunne bli stort tørrere med den type varmebehandling. Men jeg har tatt feil før ;-)
Den måler nå ca 22#@26'', jeg er i skauen nå og har trukket den til 31'' uten ulyder.
Legger ved litt bilder:

BildeBildeBildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar