Snickerboa hopp fallera...

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Er ikke sikkert at langbue blir mindre kvikk - jeg har mye å lære når det kommer til å være tøff nok når det kommer til lengde(les: korthet) og å tynne ned endene nok. Det er en del karakter ja og jeg er redd det blir en skikkelig knekkepinne ;-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Gooseman »

Den kan være du. Og så har du kanskje lurt inn litt ekstra snert siden den er tørka i refleks. Tuppene kan du nok tyne ganske langt på en så lett bue vil jeg tro.
Knekk er det vel alltids en fare for, men jeg har dessverre ingen erfaring med rogn, så jeg vet ikke (buene jeg lagde av fersk rogn som 10åring er nok lite relevant).. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Rogn kan bli bra det! Jeg har ikke laga så mange rognebuer, men noen er det da blitt. Jeg lager aldri flatbuer, så jeg holder meg til å kommentere det som er noenlunde allment. Det er lurt å følge midten av emnet (tegne senterlinje). Forhåpentligvis kommer strengen bak grepet, ellers kan det hende du må varme og rette ut noe.
Ei langbue som er såpass lett kan, som du skriver, være veldig rask, men da må den ikke være unødvendig lang, og tuppene må være skikkelig lette. Da kan de gå riktig bra med ei bra lett pil.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Med tråd fra ende til ende er den sånn omtrent midt bak grepet, kanskje en tanke nærmere pilsida.
Har prøvd å lese på forumet de siste månedene og synes Horsens/Hjarnø ser spennende ut men finner fint lite da noen av lenkene er foreldede eller krever abonnement.
Men kanskje en noe flat utgave av en Nydamvariant kan bli greit? kan jeg prøve meg på rundt 71'' totallengde eller blir det litt heftig? Trenger vel ikke gå for lang tupp med spiss men kunne vært artig. Da får en vel 67 ntn omtrent?
Det er vel litt av problemet - at absolutt alt kunne vært moro å prøve :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Stram snor fra ende til ende gir svaret. Er det innafor går det bra, det er ikke nødvendig å ha den i "dead center".
For en variant av eldre jernalder er det standard langbuegreier som gjelder (ca 2,5× dralengde - som du nevner tidligere). Tuppene bør være 5- 6 cm utafor nokkene for å få den rette looken. Bare la avsmalinga fra både bredde og tjukkelse løpe rett etter nokken og spiss pent av de siste par cm (her hadde det gjort seg med et bilde, men Nydam er mye omtalt på forumet).

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takker for godt innspill, Allan.
Må si at jeg er grønn på krokbuer og ser absolutt at det er en artig utfordring å ta fatt i. Håper at det ikke blir peisved av denne - er det der vi har uttrykket å gå peisveien fra, forresten? :wink:
Skal lese meg litt opp på dette med tuppene men de hadde vel både jern- og beintupp? Nå er det ikke min intensjon å stikke eller skytepå noen men kanskje gøy å leke seg litt med horn her.
Gode lenker med bilder mottas med stor takk og iver. Har lest litt rundt på forumet men det er dessverre mange bilder som ikke finnes lengre og lenker som er døde.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Her er det litt: Jeg tror du vil like denne tavlen på Pinterest … http://pin.it/kLgKzN-

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Lurz »

Hvis du skal på arkeologikafe på torsdag kan jeg prøve å huske å ta med ei bok....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takk for lenke :-)
Er ikke helt inne i Pinterest selv om jeg har hatt konto i et halvt års tid. Er det bare meg som ikke skjønner greia eller er de fleste bildene av fryktelig lav oppløsning?
Angående Nydam så leser en om at de får fra D til oval til rund. Nå trodde jeg det var på samme buen fra midt til tuppene men det er mer å forstå som at buene finnes i mange fasonger/tverrsnitt i grepet?
Det blir uansett ikke noen replika eller kopi så det er ikke så farlig men kjekt å vite uansett. Har som tidligere nevnt søkt her og på den store veven men min google-fu angående målsatte tegninger av Nydam har fått seg en knekk.

Edit: Har et lønnlig håp om det, Lurz. Skal gi melding om det går :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Det er dårlig med tegninger med mål å oppdrive der ute, men noe er det vel å lese seg til. I "Pfeil und Bogen" står det å lese at to buer fra Vimose (4. århundre) er totalt 178,5 og 169 cm lange. Den største er 32,5 × 25 mm i grepet, den minste 27 × 25 mm.

Fra Nydam- Engmose er det mange buer, men eksempler på 180, 185 og 195 cm er nevnt.

Eksempler på ulike tverrsnitt fra funnet:
Bilde

Ellers er det vel å merke seg at forholdet mellom tjukkelse og bredde er lite i tuppene og grepet, men større i breddens favør midt på beina, men det er da typisk for de fleste langbuer.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Mange takk, Allan - midt i den berømte blinken!
Det ser ut som de gir en indikasjon på forholdet mellom kjerne- og yteved og at den mest runde er laget at ganske tynne emner.
Jeg skal se hva emnet kan gi, ellers går det an å prøve på nytt med noe askeplank jeg har på lur. Nå var vel disse helst i andre materialer som alm og hassel?
Jeg har funnet et biøde av 1800-talls tegningen av buer og piler i tålig god oppløsning, der var der jeg begynte å ane at profilene varierte.
Takk igjen for god og inspirerende informasjon :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Jeg trur alle disse buene er av barlind. Jeg har lest at det var enkelte av noe annet (alm?) men det kommer fra en sekundær kilde, og nevnes så vidt jeg husker ikke i Pfeil und Bogen. Illustrasjonen viser, som du sier, forholdet mellom yteved og kjerneved. Ett av emnene har vært så lite at kjerneveden ikke er synlig i grepet overhodet. Hvordan det har fungert med barlind lurer jeg litt på, men med løvtrær går det jo bra. Jeg har laga et par buer der ytre årringer er hel hele vegen rundt i grepet. Det er veldig arbeidsbesparende å bruke så små emner!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Ok, takk. Mye å lese seg opp på men tysk er jeg aldeles klein i. Men Pfeil und bogen ser da bra ut sånn illustrasjonsmessig.
Skal kikke litt på emnet og tenke litt til. En skulle tro at dess flatere buebein dess mer stabil trass krokete emne. Lurte på om det var fort å 'vrenge' noe i tillerprosessen.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Allan »

Mnja, særlig med motbøy kan det vrenge seg rundt inntil en får streng på. Det kan være en ugreie affære, men hvis en har litt oval/flat profil opplever jeg at det hjelper litt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Snickerboa hopp fallera...

Legg inn av Jæger »

Takker for innspill. Jeg har ikke falt ned på noe bestemt enda men vurderer en flat profil for denne.
Nå har jeg fått låne Pfeil und Bogen av Lurz, mange takk - for nå er forvirringen total :-)
Veldig flott bok med god info - selv for en som ikke behersker tysk så er den meget informativ.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar