Spörsmål!

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Lego
Bueskytter
Innlegg: 90
Registrert: 14 des 2010, 22:58
Bosted: Karlstad

Spörsmål!

Legg inn av Lego »

Hei!

Undrar om någon kan/vill dela med sig lite mått. Ska göra en klassisk långbåge (engelsk), laminat med bamburygg och ipé i buken. 70-72" NTN och ca: 40-45# Tar tacksamt emot tips på mått och profil.

Takk på förhand//

Leo
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Spörsmål!

Legg inn av Lars Jensen »

Hei. Fikk du noe respons på denne? Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men noen her inne MÅ vel ha noen mål eller linker til sider der du kan få hjelp.
Hadde jeg vært lengre i gamet, skulle jeg gladelig delt.
Dag? Bjørnar? Allan? Ivar? Are? Oddbjørn? Hvor er dere??? :(
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Spörsmål!

Legg inn av Bowman »

Heisan. Det er ofte litt vanskelig å svare generelt på noe slikt, da ulike tresorter har ulike egenskaper. Jeg har ingen erfaring med Ipe, men har laget noen buer i hviteik, med bambus og ask i rygg. Jeg holder for øvrig på med en bue som har osage som buklaminat og planlegger et par med alm som buklaminat. Jeg tror de blir ganske forskjellig alle sammen. Jeg har også et barlindprosjekt på gang med bambus i rygg. Men hvis vi sier at du starter med et mål i senter på ca 28 mm, lager et 12 cm langt grep og lar det avsmale jevnt utover mot12 mm tupper så har du et godt utgangspunkt. Jeg forutsetter at du lager en moderat langbue og ikke noe veeeeeeeeldig tungt. Ønsker du å lage krigsbue må du tenke litt annerledes. Norwegian warbows har en fin tabell som er basert på Mary Rose buene.
Med mitt utgangspunkt så har du et grunnmål, og så er det å ta det derfra med redusering av buk, avrunding og tilbøying. Bruk eggverktøy på laminater. Det er lurest. Jeg vet ikke hvordan Ipe er å høvle, men det er det muligens andre som kan noe om. Lykke til.

Jeg ser at du oppgir 40-45 som ønsket pundstyrke. Da er jo krigsbue uaktuelt. Prøv deg frem og mål buen jevnlig under tilbøyingen.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Lego
Bueskytter
Innlegg: 90
Registrert: 14 des 2010, 22:58
Bosted: Karlstad

Re: Spörsmål!

Legg inn av Lego »

Takk Lars och Bowman!

28 i både bredde å tykkelse jevnt smalnande till 12 ved nock?
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Spörsmål!

Legg inn av Bowman »

Jepp. Men det er et utgangspunkt. Det kan hende du kan gå ned til 25mm x 25mm i senter. Engelske 1800 talls trilam buer og senere hadde ofte et slikt tverrsnitt. Tverrsnittet bør ha en D form eller ligne på en båt. Hvis du kjøper boken til Hillary Greenland så finner du også en del info. Ipe er muligens et krevende materiale å bøye. Vet ikke. Reduser staven i lange fine drag med en liten høvel. Skavhøvel er fint og la den ta lite av gangen. Tell antall drag på hver side og mål jevnlig. Tuppene tåler fint 10 mm. Regner med at du setter på hornnokker. Da blir det fint. :D
Hvis du til slutt bygger opp grepet med kork eller stivt lær (lim det på med kontaktlim eller epoxy og beskjær kantene slik at du får en fin overgang) og surrer noe fint på utsiden, enten et tynt lærbånd eller velour så blir det ekstra fint. Det var elb du ville lage, ikke sant?

http://www.sylvanarchery.co.uk/

Lykke til.
Sist redigert av Bowman den 25 apr 2016, 12:26, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Spörsmål!

Legg inn av Are »

Per O har laget et par langbuer med ipe i buken. Ipe er et fantastisk bukmaterialr, men problemet med ipe er at det er tungt. Lemmene på en ipebue med moderat styrke er at den har lett for å bli tunge med resultat at buen slår i hånda under skyting. Det er viktig å ra av i bredden på en slik bue, så mye den tåler. Personlig ville jeg spart ipeemnet til en kraftigere bue.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Spörsmål!

Legg inn av Lars Jensen »

Hei. Kan det kalles "krigsbue" hvis buen er av laminat (trelaminat, selvfølgelig) og over 70 pund? Eller er dette begrepet begrenset til heltrebuer?
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Spörsmål!

Legg inn av Bowman »

Neida. Jeg lager krigsbuer i bambus og hviteik og er frekk nok til å kalle alt fra 80-90 # for krigsbue, men så er jo jeg ganske frekk da. Frekkkkære en tåge spørr u mei. :mrgreen: De som har greie på det karrakterrriserer Krigsbue som noe som begynner på 80#. eller deromkring eller noe sånt. De letteste MR buene starter nok der et sted.
Det er lette krigsbuer, moderate krigsbuer, tunge krigsbuer og monsterbuer. Noe for enhver smak. Men for noen er nok en bue på 150# lett. jøje meg. :shock:
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Spörsmål!

Legg inn av Oddbjørn »

Jeg synes krigsbue uttrykket er litt rart, men okay. Buer på 40 pund har da også vært brukt til å skyte tobeinte. :shock:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Spörsmål!

Legg inn av Bowman »

Helt enig. Engelsk krigsbue relatert til middelalder og Tudor er et presist begrep. Krigsbue alene blir et upresist begrep samtidig som de fleste buer definitivt hadde gjort seg i en eller annen krig. Engelsk fredsbue kommer for fullt nå. :shock: :?
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Spörsmål!

Legg inn av Lurz »

Kom ikke de Engelske fredsbuene allerde på 17-1800 tallet engang? :?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Spörsmål!

Legg inn av Bowman »

Jo, men de har fått en rennessanse nå i disse dager. Litt retroaktig. Fredsbuer er ikke noe nytt. Jeg håper ikke slengbuksa kommer tilbake for fullt. Jeg husker vi hadde skikkelig sleng i 1975. :shock:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: RE: Re: Spörsmål!

Legg inn av Allan »

Lurz skrev:Kom ikke de Engelske fredsbuene allerde på 17-1800 tallet engang? :?
De reindyrka rekreasjonslangbuene kjenner vi I alle fall fra 1700- tallet. Dette blir bare spekulasjoner, men det er vel ikke utenkelig at de dukka opp ennå tidligere. Roger Ascham skriver som kjent om sporten bueskyting midt på 1500-tallet. Det er den mest omfattende og tilgjengelige skriftlige kilden til bueskyting i England (og Europa ) og såpass kort (relativt sett ) etter middelalderen. Det har gjort sitt til at krigsbuemiljøet gjerne bruker Ascham som guide. Det jeg tenker på er at han ikke skriver om militær bruk av bue, men sivil. Ascham var rekreasjonsskytter, ikke soldat. Skøt han og andre med samme interesse 100+# buer? Kanskje ikke. Kanskje dukker den lettere bua til idrettsbruk opp når bueskyting også blir idrett?
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Spörsmål!

Legg inn av Hardwood »

Jeg har laget en ganske nøyaktig maken til den du skal lage. Jeg endte opp med 25 mm bredde og ca 18mm tykkelse i senter. Og ja, tuppene bør være smale. Trolig ned i 8 mm kanskje, og de bør bøye godt nesten helt ut. Flott kombinasjon, og gode materialer til en slik bue. Lykke til !
Svar