Nimrods hjørne Spm om senebacking..

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Nimrod
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 13 jun 2014, 14:17
Bosted: royken

Nimrods hjørne Spm om senebacking..

Legg inn av Nimrod »

Hei, «ny» bruker her. Skriver «ny» for jeg har fulgt med på forumet en stund uten å selv skrive noe, og har lært veldig mye av dere. Takk!

Har vært interessert i buer lenge, men har ikke fått gjort noe skikkelig av det. Husker at jeg fikk tak i en barlindstokk og ble sjokkert da jeg i en dansk bok om buejakt leste at den helst burde tørke i 7 år. Hvordan skulle jeg klare å vente såå lenge? Nå har stokken tørka i 16-17 år og jeg har ikke turt å prøve meg på den enda. Har faktisk ikke laget mange buer, men noen barnebuer i Ask har det blitt, uten at jeg ble helt imponert av det. Nå prøver jeg meg på noen i Einer med senebacking. Barnebuen jeg lagde slik ble veldig bra synes jeg, selv om den ble laget med vanlig snekkerlim.

Nå står voksenbue i Einer med senebacking på planen, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg ikke har klart å søke meg til et svar på her inne. Legger man på flere lag hudlim? Eller legger man sene og hudlim på med en gang, hvordan vet jeg hvor mye sene jeg skal legge på? OG legger man på sene før ferdigstilling av resten av buen, eller legger man på sene når tillering er bra og buen ellers er som ferdig?

Neste blir nok Alm, usikker på identifisering uten blader, men er vel best å sanke Alm på vinteren også, eller går det greit om sommeren?

Igjen, takk for et flott forum og for all info og inspirasjon som er her!
Jeger og fisker som forsøker å bli kniv og buemaker.

"when your hungry, you eat.
When your tired, you go to sleep"

Make a Small Loan, Make a Big Difference - Check out Kiva.org to Learn How!
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Nimrods hjørne Spm om senebacking..

Legg inn av Lurz »

Jeg ville ha tillra buen til å bøye jevnt og likt på begge sider, men på litt under fullt trekk for ikke å overbelaste den.

Del opp ferdig opptrevla sener i passlige bunter.
Smør inn ryggen på buen med noen lag varmt hudlim. Tynt, nesten som vann først så det trekker godt inn i treet, så litt tykkere lim. 3-4 lag kanskje. Tørke imellom.

Dypp en bunt sener i hudlim, la den bli helt gjennomtrukket av lim, og klem ut overskuddet. Legg bunten på buen og jevn den utover. Begynn på midten og arbeid mot tuppene. Legg på en ny bunt. Pass på at buntene overlapper hverandre i endene så du får et jevnt lag (både i lengde og bredde) Ca 1mm tykt kan være greit. På en heltrebue tror jeg det er nok, hvis du får det til å bli jevnt, og overlappe greit. Legger du et lag til så pass på at den nye bunten dekker skjøten mellom senene i laget under. (som murstein i en vegg)

Når senene er tørre, (for hurnbuer er det anbefalt min 3 månder) for et tynt lag på en heltrebue holder det kanskje med en måneds tid.
Så tillrer du buen ferdig. Tror det er et lurt trekk å senebacke en einerbue, Har sett flere ubacka einerbuer som har knukket. Og de indianerbuene jeg har lest om i einer har alltid vært backa.

"Traditional Bowyers Bible" bind 1, og "The Ottoman Turkish Bow" av Adam Karpowicz har kapitler om senebacking (den siste boka er om hornbuer)

Lykke til!
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Nimrods hjørne Spm om senebacking..

Legg inn av nidrinr »

-Og det er definitivt lurest å hente emner seinhøstes eller tidlig vinter ja.. I alle fall for løvtrær er dette en stor fordel. De har ikke like lett for å få sopp/ råte, de får ikke like fort sprekker, og de har en sterkere ytre årring så du slipper å jobbe deg ner til en god ring. For å identifisere alm uten blader, så bare gå mange turer i skogen i sommer. Se på barken på de ulike trærne, og etter en stund er det lett å identifisere trær ut fra bark. Se litt på hvor de ulike typene trær liker å vokse, og litt på jordsmonnet de liker i tillegg, så er det ikke vanskelig i det hele tatt.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Nimrods hjørne Spm om senebacking..

Legg inn av Oddbjørn »

Side 31 om senebacking ellers mye god info.
http://ny.norsklangbuelag.no/tox/NL-manual.pdf
Nimrod
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 13 jun 2014, 14:17
Bosted: royken

Re: Nimrods hjørne Spm om senebacking..

Legg inn av Nimrod »

Takk for gode svar! den manualen var jo gull!

Da blir det helge"jobb" på meg;)
BildeJPG


Tenkte forsøke å lage håndgrep av nordens slange/beverhale.
Jeger og fisker som forsøker å bli kniv og buemaker.

"when your hungry, you eat.
When your tired, you go to sleep"

Make a Small Loan, Make a Big Difference - Check out Kiva.org to Learn How!
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Nimrods hjørne Spm om senebacking..

Legg inn av HEO »

Kult. Blir spennende å se fortsettelsen på denne.
"For veik, for veik er kongens bue."
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Nimrods hjørne Spm om senebacking..

Legg inn av MalaWolf »

Kult prosjekt! Har aldri testa senebacking sjøl, så dette blir stas å følge med på videre. Lykke til :D
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Nimrods hjørne Spm om senebacking..

Legg inn av HEO »

Videosnuttene som Tom Mills har laget om senebakcing av einer kan være verdt å se:
http://www.youtube.com/watch?v=cS20cMEueds
"For veik, for veik er kongens bue."
Nimrod
Nybegynner
Innlegg: 5
Registrert: 13 jun 2014, 14:17
Bosted: royken

Re: Nimrods hjørne Spm om senebacking..

Legg inn av Nimrod »

Takk for gode tips og film!

det har nok spart meg for mye, for jeg startet litt ifarta mellom andre ting, først med for kaldt lim, som ikke satt, så fikk jeg pussa med sandpapir, og startet som jeg har gjort før med å legge på en og en tråd med sene.. ( trebarnsfar som ikke egentlig har nok tid til alle hobbyene han vil ha..)

bunter gjør det hele lettere. har lagt på et lag nå, men bare en stripe, da jeg ikke hadde nok til hele buens bredde.
banker mer sener og ser ann om jeg skal legge på mere når buen har tørket.

neste er barnebue i hassel, kanskje blir det sene der og..

nytt spm; leser at bartrær har best egenskaper når det er saktevokst (forressten noen som har laget bue av understender gran?) mens løvtre er best når det har vokst fort, gjelder dette alle løvtrær, ikke bare ringporede(eik ask lm)? Har i min leten etter Alm sagd ned en lang og tynn saktevokst rogn, og noen lønn, og noe må jeg jo bruke den til?

God spikkehelg!
Jeger og fisker som forsøker å bli kniv og buemaker.

"when your hungry, you eat.
When your tired, you go to sleep"

Make a Small Loan, Make a Big Difference - Check out Kiva.org to Learn How!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Nimrods hjørne Spm om senebacking..

Legg inn av Allan »

At lauvtre er best når det har vaske fort er en forenkling. Det du ønsker er 1) en solid ytre årring i ryggen på bua, og 2) et gunstig sommerved/ vårved ratio. Det siste er i all enkelhet at en ønsker mye solid sommerved og tynne vårvedringer.
Rogn vokser generelt seint, har jeg inntrykk av, og er jo et litt middels godt buetre óg, men ikke legg for mye I hvordan årringene ser ut på den. Det er bare å kjøre på, går det galt er det bare å prøve på nytt.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Nimrods hjørne Spm om senebacking..

Legg inn av nidrinr »

Rogn er diffus-porøst, så det skal ikke ha så mye å si åssen årringa er. Min erfaring med rogn er at den som er litt saktevokst er best. Ellers er det tøft med myrvokst rogn. Den får farge som kokesjokolade i kjerneveden :)
Svar