Bøyging, damping, rogn

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Hans-Ragnar
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 25 mar 2016, 20:48
Bosted: Sunnfjord

Bøyging, damping, rogn

Legg inn av Hans-Ragnar »

Hei,
Nybyrjar med to rogneemne. Lurer på kva som er neste steg då det kan sjå ut til at eg må retta dei ut noko. Lurer på korleis eg går fram for å få til dette. Flott om nokon kan gje meg tips.
- Skal stokken fuktast over 10 sek., 5 min eller 1 dag?
- Skal eg ha på litt vatn og tørke det vekk, eller skal eg leggje den i dusjen?
- Er det her snakk om varmt vatn eller damping?
- Skal eg fukta berre den delen som skal bøygast eller heile emnet?

Har lagt ved nokre bilete.
Bilete 1: Dårleg bilete, men staven er vridd ikring sin eigen akse ca 30 grader, i den eine enden.
http://imagehost.nordei.de/pics/8077254 ... c02755.jpg

Bilete 2: Staven er meir skeiv enn vridd. Lurer på om dette bør rettast opp på noko vis.
http://imagehost.nordei.de/pics/e9f0b79 ... 3d61a6.jpg

Bilete 3: Same stav som på bilete 2, men formen er ulik frå venstre til høgre side. Eg lurer på om dette er eit problem, og om eg må bøyge dei slik at det er likt. Skal eg så i fall bøyge venstre sida som på høgre eller omvendt?
http://imagehost.nordei.de/pics/3f3731b ... 537ae9.jpg

Håpar nokon kan hjelpa.

Mvh
Hans-Ragnar
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Bøyging, damping, rogn

Legg inn av Allan »

Hei og vælkømmin! Det første først: hvis du skal rette ut en bøy eller krok som skaper problemer må treet bli temmelig varmt. Hvis behovet for retting er stort er det best å dampe den delen av emnet en times tid over ei stor gryte med kokende vatn, dekket så tett som mulig med aluminiumsfolie eller lignende. Når treet er skikkelig gjennomvarma tas det RASKT av gryta og tvinges fast mot et langt bord e.l og delen som er bøyd rettes ut mens den er fleksibel og tvinges fast i den stilling en ønsker at den skal ha, eller helst litt forbi da den vil gå litt tilbake seinere. Jeg lar så emnet ligge fastspent noen dager før jeg tar det laus. Jer har et par 2+meters lengder av 2×4" til dette formålet.

Til bildene: vridning (propell ) er et utbredt problem med rogn. Der er ikke noe å gjøre med, men er det ikke være enn 30° er det bare å fortsette med bua. Bare ignorer hele vridningen. Jeg har opplevd at forsøk på å tørke rogn fort gjør at treet vrir seg mye, så det kan være noe å tenke på til en annen gang, men altså, 30° er ikke mye imo.

Bilde 2: bruk ei snor eller noe og hold så du ser den rette linja fra tupp til tupp. Der vil strengen gå. Den må passere innenfor grepet, jo nærmere senter jo bedre, men I alle fall innafor. Gjør den det er det bare å gå videre. Gjør den ikke må du finne ut hvilke kroker som kan rettes ut for å fikse problemet, jf damping (over).

Bilde 3: dette er vel sideprofilen. Det er ikke nødvendig å rette ut dette. Du må bare huske at om bua er asymmetrisk nå, så vil den fortsatt være det når den spennes og trekkes. Skal du uansett koke og dampe for å rette opp sidevegs, kan du jo rette sideprofilen med det samme.

Jeg håper alt dette ga meining, og lykke til videre.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Hans-Ragnar
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 25 mar 2016, 20:48
Bosted: Sunnfjord

Re: Bøyging, damping, rogn

Legg inn av Hans-Ragnar »

Kjempebra!

Eg skal få meg eit apparatur som gjer retting og bøyging lettare. Reknar med 2 x 4 er ok, samt skireimer eller noko anna eg kan spenne dei saman med. Gler meg til å prøva. Takk og takk.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Bøyging, damping, rogn

Legg inn av Allan »

Jeg bruker som sagt en 2×4", liggende på flasken med ei lekt skrudd på sida. Det gir meg veldig god fleksibilitet når emner skal festes med klemmer og tvinger. Det er lurt å ha mange av dem.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Bøyging, damping, rogn

Legg inn av nidrinr »

Etter at du har dampa og retta ut, og bua fortsatt står surra fast i spenn er det lurt å bruke litt tørrvarme før du knyter den løs. Rekkefølga blir: Damp, spenn fast i ønsket form, la tørke i 3-5 dager, bruk tørrvarme mens bua er spent fast, la den stå i 3-5 dager. Etter dette vil den ikke være like ivrig etter å krype tilbake til gammal form.
Svar