Simen engelske piler og buer

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Simen engelske piler og buer

Legg inn av Simen »

Da var tiden kommet for en post her igjen. 
Mye som har skjed i landet med mye regn og mange vegg til vegg tepper. 
Da jeg flyttet til England meldte jeg med inn i "craftsguild of Traditional bowyers and fletchers" og ble lærlingen til Ann Pole (mester pilmaker) og David Moss (mester buemaker). Lauget har presist pensum, masse å lære, og presisjon står på topp. Det dekker alt fra hvordan sette opp et verksted, lage piler og buer (primært fokusert rundt 1400 tallet og oppover), kundebehandling og helse og sikerhet. Jeg tenkte jeg oppretter en ny tråd med mine opplevelser og læring med pil og bue her i England.  Svarer med glede på spørsmål om noe er uklart.

Første besøk hos pilmakeren:
Jeg ble  godt tatt imot av Ann Pole som tokk meg in som sin pilmaker lærling. Ho bor drøye tre timer med tog unna, og vei bestemte promt at første møtet blir en arbeids helg i tillegg. Jeg ble vist inn i verkstedet der jeg kom til å tilbringe mesteparten av helgen. 

BildeBildeBilde
Tokk ikke lang tid før første oppgave var gitt og jeg satt i arbeid. Som del av pensum er det å sage opp et stykke tre, høvle det rundt og bruke dreiebenken for å slipe det ned til riktig tykkelse. Slingringsmonnet på skaftene er .0005 tommer, så pressisjon er viktig har jeg skjønt.

BildeBildeBilde

Når skaftene var laget var det å sette nocker på dem. I alt så er pensum på tre typer nocker: self nock, horn sliver insert og full horn insert. Neste oppgave var å se på self nokkene mine og forbedre disse. Noen timer senre med båndsag, sand papir og fil så klarte jeg 12 nocker, hvorav 5 var godkjent.

Bilde

Hjemme lekse, trene på nocker.

Det var det man hadde tid til denne helgen. Vi avsluttet med en titt på noen av pilene hun selv hadde laget, samtaler rundt fremdrift og litt om utstyr jeg trengte. 

Liten morsomhet, i lauget så måles vekten på pilene med mynter...

BildeBilde

Status hjemme lekser:
Mens jeg nå har vært hjemme har pilmaker tiden min gått med på å lage 20 blunt piler til den lokale reenactment gruppe. På den måte. Fått mye tid til å trene på å lage nocker. 

En annen hjemmelekse var å trene på å splitte og lag mine egene fjæringer. For den anledning fikk jeg ett sett med gåsefjær og litt fasan. Det var enklere enn jeg trudde, men man måtte holde fokus for å få det jevnt.

Bilde


Sammen med mine selvlagde shefter, ble det piler ut av dette også. 

BildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Jeg mener å huske at jeg kommenterte engelskmennenes forkjærlighet for vegg til vegg tepper. Hva skal en gjør da, når man ikke har verksted, men piler og buer som må lages? Jo man benytter seg av det eneste rommet i leiligheten uten tepper, badet.

BildeBilde

Dette førte til mye god latter også her i England og begrepet badebue ble en ting.

I forbindelse med at jeg skulle møte med David Moss, buemaker mesteren min, og at jeg har begynt med mere aktive reenactment combat, trengte jeg en ny bue.
Ett stykk lønneplanke ble anskaffet og avsted det bar. Resultat: en enkel nydam bue med stående årringer, #35@26" 190 cm n-n. Perfekt til å skyte bluntpiler i magen på folk som glemmer å holde skjoldet sitt forran seg.

BildeBildeBilde

Ny tur til pilmakeren:
Da var tiden kommet for en ny tur til Ann. Opprinnelig tenkt som en arbeidshelg da jeg fremdeles ikke har ett eget verksted, utviklet det seg fort til en travel undervisnings helg. 

Etter at jeg hadde røffet ut noen skaft, var det i gang med å lære hvordan lange horn innsett, alla standard pil. 

Første skritt var å skjære til horn skivene som skulle inni pilene. Disse kan fås kjøpt ferdig, men pensum sier, gjøre sjøl. Så etter noen offergaver til båndsaga og bønner om ikke å ta fingrene mine bar det av sted. Horn skivene skulle være mellom 0.055-0.080" tykke og lange og breie nokk til å fylle ett skaft. 


Båndsag bønnen fortsatte og nå var det skaftene som skulle til pers. Finn midten med årringene, krysse fingre, skjære og håpe at man er parallell med årringene, lite rom for feil margin. Pusse med fil og sandpapir, finne passende horn, klar for liming. 

Limingen ble unnagjort og skaftene klare til neste dag. Og det limes selvfølgelig med west system importert fra Norge ;p 


Dagen derpå så skjæring av nocker og mere høvling, sliping og og tillaging av horn insett.

BildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde


Sist på helgens agenda var å sette på spisser på piler. Høres jo egentlig ganske enkelt ut. Det tenkte jeg og. Legg til at det ikke bare er å sette de på, men at de skal felles inn slik at det ikke er noen glippe og at de går helt jevnt uten hump, i den ene eller andre retningen. Her hiver man seg utti og prøver, og finner at med riktig verktøy og en dreiebenk funker det meste. Og dermed gikk båndsag og dreiebenk på ønskelista til neste jul.

Bilde

Da var også denne helga omme og jeg tar turen hjem, med 4 dusin firkantpinner som skal bli pil skaft og mere hjemme lekser. Bonus: hvis jeg er flink får jeg lære å lage to-fotinger neste gang. 

 
Sist redigert av Simen den 29 jan 2016, 20:39, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Simen engelske piler og buer

Legg inn av GreenMan »

Hva har du bad uten vegg-til-veggteppe? Hva slags engelsk bolig er det du har da? Flott oppdatering. Kos deg.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Simen engelske piler og buer

Legg inn av Kviljo »

Kjekt å se at dette gikk i orden, og at du er igang :) Dette blir det kjekt å følge med på. Takk for at du deler!

Driver Ann og David med dette på fulltid?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Simen engelske piler og buer

Legg inn av Oddbjørn »

Dette ser interessant ut, fint at du holder oss oppdatert. Jeg er jo på en måte medlem av dette lauget, såkalt overseas associate. Oddbjørn
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Simen engelske piler og buer

Legg inn av HEO »

:D
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Simen engelske piler og buer

Legg inn av Allan »

Jeg er litt enig med Stian her, bad uten vegg- til- veggteppe høres vel kontinentalt ut:P Spøk til side, veldig interessant å følge dette! Det er tydelig at engelskmennene er opptatt av å holde kvaliteten på dette handverket på topp, skjønt presisjonsnivået gir litt tullete små marginer imo. Men det høres helt klart engelsk ut:) Egentlig synes jeg det er en forbilledlig holdning de viser her.
Kanskje det er noe for sånne "dette-er-bra-nok" og "drit-i-finishen" - buemakere som meg burde bli inspirert av...:oops:
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Simen engelske piler og buer

Legg inn av Simen »

Hyggelig å høre at dere er interessert i å følge. Skal holde dere oppdatert. Er i ferd med å begynne på en ny bue til David (buemakern). Oppgaven er å ta en planke ned til 1 ring og lage bue ut av det. Del oppgave, ikke bryte årringen på noe som helst sted, og ingen merker etter verktøy brukt.

Var heldig med badet ja. Tror det har med at jeg bor på universitet med mange internasjonale studenter. Har sett mange boliger med vegg til vegg teppe på badet... Merker jeg er glad det ikke er slik hos meg.

Ivar, hverken Ann eller David gjør dette på fulltid. Det er imidlertid endel som lever av å lage piler og buer. Det er bare at de ikke bor i nærheten av meg. Sånn sett så bor jeg i ødemarken. Både Ann og David er de nærmeste fra meg og begge er mellom 1.5-2 med tog unna. Har dessverre ikke møtt så mange andre fra lauget enda, en ser frem til å møte dem og lære av dem og.

Jeg er enig med deg i dette Allan. Syntes det er en flott holdning, selv om det til tider kan være frustrerende for en som driver å lærer. Mark Stretton overtok i september som warden av lauget, og han kunngjorde da at han ville fortsette og opprettholde standarden og at han ikke så noen grunn til å lempe på kravet sånn att alle besto. 3/4 mester stykker strøk på årets demonstrasjon. Så det gjelder å henge i å gjøre det som best mulig ;)


Sent from my iPad using Tapatalk
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Simen engelske piler og buer

Legg inn av Lurz »

Kjempespennende, fortsett å poste! :D
Hvordan funker dreibenk til piler, blir det ikke mye sleng? Blir det brukt noe slags flyttbar støtte?
"If it breaks you get to keep both parts"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Simen engelske piler og buer

Legg inn av MalaWolf »

Så kult! Jeg vil ha mer!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Simen engelske piler og buer

Legg inn av Bowman »

Veldig kult Simen. Hold oss videre oppdatert. Skuffende at badet ikke har teppe, men man kan jo ikke få alt. Snakkes vi før sommeren? :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen engelske piler og buer

Legg inn av Simen »

Da er det tid for en ny oppdatering, det er ikke store greia, men det er litt.

Har nå endelig fått somlet meg til å gjøre litt lekser og her er resultatet. Pilsheftene jeg lage hos Ann sist har nå endelig fått nokker og fjær.

BildeBildeBildeBildeBilde
Dette er da 3/8" parallelle shefter, horn innlegg, 7,5" kalkunfjær, binding 6@/", spiker til en 75-80# bue, ingen tupp enda (vet ikke hva jeg vil ha på enda).

Glemte å ta bildet av prosessen med å matche pilene på vekt og spine, noe som faktisk et en ganske interessant prosess. Legger dem ut neste gang. Skal også snart til David (buemaker) og lære å lage laminater. Skal fortsette å oppdatere som tiden går.
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen engelske piler og buer

Legg inn av Simen »

Det ene bildet ble vist ikke så bra... Her er nytt

Bilde
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Simen engelske piler og buer

Legg inn av Bowman »

Bra Simen. Hold oss oppdatert. Når får vi se deg tilbake i gamlelandet?

:-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Simen
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 04 jun 2015, 23:27
Bosted: Hamar

Re: Simen engelske piler og buer

Legg inn av Simen »

Det er planlagt en tur på vår parten, men den blir kort siden det er midt i studie tiden. Ellers er planen og få med seg skurven, muligens gudvangen, og NM ute. Også får vi se hva tiden bringer. Har fått tilbud om et doktorgrad stipend her, så kommer til å være basert ut av England i iallfall 3 år til... ;)


Sent from my iPad using Tapatalk
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Simen engelske piler og buer

Legg inn av Bowman »

Kult. Da kan vi besøke deg i England. Hvor på øya befinner du deg? Vi sees nok ikke før på uteNM. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar