recurve langbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Andy Archer
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 28 aug 2006, 18:22
Sted: tåsen,oslo

recurve langbue

Legg inn av Andy Archer »

hei!

har et hickory-langbue-emne liggende, og lurte på om det var mulig å lage en recurve av den?

Emnet er ca 2 meter langt... :D så den må kansje kuttes ned? :wink:
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Såvidt jeg har forstått er hickory litt vrient å dampe bøy i.

Fram med gryta og gjør en prøvedamping i den ene enden ;) om du har 2 meter å ta av, så kan du fint gjøre noen forsøk før den blir for kort.

Tror jeg ville satset på 66 tommer lengde. Maks 68. Ellers har ikke recurvene allverden å si. Det avhenger jo forsovidt også av hvor breit emnet er, hvor mye recurve du vil ha, og hvor brekk-sikker du vil ha den.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Hickory er lett å bøye med damp eller etter koking i vann.
Oddbjørn.
Brukeravatar
Andy Archer
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 28 aug 2006, 18:22
Sted: tåsen,oslo

Legg inn av Andy Archer »

emnet er bare 4 cm bredt, så jeg satser på ca 68 tommer. nå er buen på 178 cm. :lol:

bør jeg kutte mer på buen, eller blir buen kortere etter "rekurvering"?
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Hvis du skal ha en 68" lang bue (som er en god ide) er det ingen vits i å recurve den. Det er bare å plage seg selv og treverket unødig.
En 68" lang bue trenger ikke recurver, og dersom den har det må de ha en viss bredde for å la være å vri seg = en viss vekt og vis så er vinninga gått opp i spinninga.. Dampede recurver har en lei tendens til å ville vri seg hvis de ikke er BREDE..

Nå hvis du skal lage deg en bue på 60" eller under så kan det ha noe for seg. Og da får den gjerne være bred.

Hvis det er en av dine første buer, la den være rett og 68". Hvis du har begynt å få lyst til å eksperimentere - :D
Den blir litt kortere etter bøying, ja, men ikke noe å bry seg om
Vær nøye i bøyingen så du ikke trekker opp fliser på utsiden av svingen, eller lager en skjev bøy. Bøy gjerne noen tiloversplanker til samme bøy først, så du ikke knekker buen :(
Hikori er lett å bøye, men kan flise seg opp, kok minst 1/2 time på området som skal bøyes, øv på bøyinga så du kan bøye raskt eller spenn den opp og bøy litt etterhvert (anbefales)

Lykke til

K
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Denne ble bøyd ved å lage en form av ca 30 cm 2x6, spenne fast enden med en liten c-klemme (sammen med et sagblad utapå for å hindre flising, gammel sløv vanlig sag). Sagbladet var spent fast på på andre siden av bøyen to-be. og hele greia nedi kasserollen.
Og så dro jeg sakte til med en stor limklemme så buen la seg etter formen, bare trekke til litt med fingertuppene hvert 5. minutt kanskje. Trodde jeg hadde bilder av det, men nei.
Hickori, 62"ntn, ca50#@28"

Bilde

Bilde

Bilde

Denne kokte jeg i en times tid, og bøyde over kneet på øyemål(grytelapper!) Veldig unøyaktig metode, måtte bøye den ene litt mer senere..
Hassel , 66"ntn, ca50#@28"

Bilde

K
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Gromme buer KEn 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Strøkent arbeid, er de så raske som de ser ut?
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Det kommer vel an på øyet som ser.. De er ikke kronografert.

De fleste som har prøvd dem mener de er raske, særlig hikoribuen. Den er muligens opp mot de laminerte bambus-backede buene.

K
Svar