Meare heath dimensjoner

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Meare heath dimensjoner

Legg inn av Hardwood »

Er det noen av dere som har laget en Meare heath etter tegningen til Hillary Greenland ? (Den som GreenMan som la ut i Varjagerns tråd)
Jeg har laget en, av alm. Men jeg er litt skeptisk til målene. Tross alt er det vel en modifisert kopi av originalen, siden den er mye kortere enn originalen. Jeg synes det bredeste punktet på buen er for langt ute, mye lenger ute enn på originalen, forholdsvis. Og siden denne tegningen er til en kortere bue, tror jeg tykkelsen ikke er redusert nok. Da jeg hadde kommet ned til 11 mm tykkelse på det tynneste mot tuppen (skal være 8 mm), og helt ned til rett tykkelse i de innerste delene, var buen alt for tung ! Kun tuppene bøyde litt. Så jeg har redusert tykkelsen lenger inne, men det skal mye til før den blir håndterbar.
Jeg tror forklaringen er 1) Meare heath buen var av barlind, som er mer elastisk enn alm, og tåler derfor større tykkelse. Lager man den i alm bør tykkelsen reduseres. 2) Siden denne buen er kortere ( 172 cm mot originalens 190,5 cm) må tykkelsen reduseres enda mer.
Hva tror dere ? Jeg vil lage en i full størrelse også, mulig jeg går for hassel.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Meare heath dimensjoner

Legg inn av Bowman »

Jeg har laget denne buen i hickory efter originalmål. Fungerte dårlig. Altfor lang og slaskete. Originalmål blir litt i tåka siden det bare eksisterer et lem. Det hadde vært morsomt å se hvordan denne buen hadde oppført seg i barlind. Målene til Hillarys forminskning tror jeg funker. Skriv til henne og spør. Hun har laget plenty av de. Hun er en meget hyggelig engelsk dame og meget dyktig buemaker. Jeg har både handlet med henne og chattet med henne.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Meare heath dimensjoner

Legg inn av Hardwood »

Ok, så du har ikke prøvd å lage akkurat denne, kun i full størrelse ? Hvor mange pund ble de, og fulgte du tykkelsesmålene nøyaktig ?
Jeg vet at mange er tilbakeholdne med å konkludere når det gjelder målene på buen siden ett lem mangler, men...hvor vanlig er det egentlig at de to lemmene er veldig forskjellige på buer ? Jeg vil nå tro at det andre lemmet må ha vært forholdsvis likt ? Det er en kraftig bue, og det ser ut til å være et whip tillered design. Bare 8,5 mm i ytterlemmer og hele 21 mm i innerlem ! Meget interessant med tanke på lengdeskyting med lette piler.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Meare heath dimensjoner

Legg inn av Bowman »

Jeg tror originalen er en del annerledes enn den Hillary har prøvd å lande på. Jeg har planer om å lage en Hillary utgave i alm, men altfor mange prosjekter gjør at den ligger på hylla. Noen mener at buen har vært sermoniell. Den jeg lagde landet på latterlige 30#. Blant de første buene jeg lagde. Mulig jeg blir fristet til å blåse liv i prosjektet. Jeg har langsiktige planer om å lage flere replikabuer i barlind så når det rette emnet dukker opp lager jeg en slik bue.'[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Svar