En liten intro

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

En liten intro

Legg inn av kjellhar »

Hei alle sammen,
jeg har allerede postet litt her, men tenkte kanskje jeg skulle presentere meg.

Jeg er en småbarnspappa bosatt på Ellingsrud i Oslo som til daglig jobber med elektronikk. Jeg pådro meg en Lego-skade i ung alder, og har siden det hatt en intens trang til å lage ting. Buemakeri hadde ikke falt meg inn før jeg oppdaget muligheten for noen måneder siden. Det er magi hvordan man med enkle midler kan forvandle et kjipt stykke treverk til et elegant våpen, så dette fenger. Dessuten er det fin aktivitet å dra med ungene på ettersom de gror til.

Jeg legget merke til at det er ganske mange vikinger på forumet her. Det blir nok en stund til noen kommer til å se meg i ríngbrynje og lærunderbukser, men jeg regner med at det er greit å diskutere håndtverk likevel.

Foreløpig har jeg kun forsøkt meg på planker. Jeg har laget en eikebue som truer med å knekke når som hest (skal bli ved), en ask-bue som splintret, og et par ask-buer som ble konvertert direkte til ved før de ble ferdige. Så har jeg laget en liten bue til husets 6 åring som ble ganske vellykket.

Til slutt har jeg nettopp blitt ferdig med en eikebue som jeg tror kommer til å klare seg. Planken var bortimot perfekt, og resultatet er jeg ganske fornøyd med.

Bilde
Bilde
Bilde

Den er 68" mellom nokkene, og trekker 36# @ 28". Tror nok egentlig jeg kan dra noe tyngre, men siden jeg aldri har skutt før, så er det greit å ikke overdrive. Det er jo bare å lage en til når jeg trenger noe tyngre.

Mvh
Kjell
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: En liten intro

Legg inn av Allan »

Hei og vælkømmin! Det ligger en gammal introdiksjonstråd under "diverse" et sted, men de siste nykommerne på forumet har vel presentert seg på annen måte. Uansett er det moro med folk og aktivitet på forumet, legg ut det du jobber med, så har vi litt å diskutere.
Eikebua du viser på fullt trekk ser ut til å bøye jamt og fint den- men jeg trur at det hadde vært snillere mot materialet om den hadde jobba litt mer nærmere grepet, eller med andre ord: den stive midtseksjonen kunne antakeligvis vært litt kortere. Med litt mer ved til å gjøre jobben blir bua litt tryggere (ikke at jeg har noe grunn til å tru at det skal gå galt sånn som den er,altså).
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: En liten intro

Legg inn av kjellhar »

Det at den var litt i stiveste laget på midten så jeg av en eller annen grunn ikke før jeg tittet på bildet etter å ha lest kommentaren din. Veldig rart, men en lærdom kan vel være at før man får nok rutine kan det være lurt å knipse et bilde for å sjekke om den bøyer seg riktig. Jeg synes fremdeles ikke det er så veldig tydelig når jeg ser på den "live". Vel, regner med at man får bedre øye for slikt etter en stund.

Jeg har trekt buen anslagsvis 200 ganger til litt mindre enn fullt trekk (kanskje 25-26"), og ca 40-50 ganger til fullt trekk nå. Foreløpig ikke noe som tyder på at den gir seg, og den følger ikke strengen med mer enn ca 4 cm (eller burde det vært mindre?). Vurderer likevel å fjerne litt mer treverk innerst mot håndtaket. Mister litt vekt, men en lett bue er tross alt bedre enn en knekt bue.
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: En liten intro

Legg inn av HEO »

Jeg synes buen ser fin ut. Ville også fått den til å bøye seg litt mer, nærme grepet. Da fordeler du hvert fall belastningen litt mer, siden Eik ikke er så glad i strekk, så slipper du kanskje et brått knekk.( ble visst rim, er :) )
"For veik, for veik er kongens bue."
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: En liten intro

Legg inn av kjellhar »

Har ellerede vært uti bua og tatt et 40-50 drag med siklen helt innerst. Ble mye bedre, og mistet kun 2#.
Må vente til å morgen med å se det endelige resultatet da det er mørk ute, og boden min er skreddersydd for å lage buer, dvs lang og smal, så det er vrient å få god avstand til tillertreet.

K
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: En liten intro

Legg inn av Allan »

Litt lengre arbeidende område gir litt lettere, men óg litt tryggere bue. På bilder ditt begynner vinkelen mellom streng og tupp å bli ganske stor, så jeg vil anta at den stacker en del på slutten av trekket, men det vil reduseres litt nå som den bøyer mer innover.
Etter min meining er noe av det beste med dette forumet muligheten til å få en vurdering av jobben en sjøl gjør. Mange buemakere jobber mye aleine , uten en "kollega" som kan bidra med et par øyne I ny og ne. Da er det greit å ty til folket her inne.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: En liten intro

Legg inn av kjellhar »

Jeg la merke til det med stacking ja. Det ble mye mer jevnt drag på den etter at jeg reduserte innerste delen litt. Tror jeg skal ta bittelitt til, men jeg avventer dagslys og skikkelig titt på tillertreet.

Et par nye øyne er jo spesielt viktig for nybegynnere. Takker så mye for kommentarer.

K
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: En liten intro

Legg inn av kjellhar »

Dette er jammen ikke lett. Den har blitt noe bedre. Fremdeles ganske lite bøy innerst, men jeg målte mot et rettholdt som jeg la oppå buen, og den har blitt bedre.

Bilde

Høyre lem kunne sikkert vært litt bedre, men nå strekker ikke evnene til lenger. Vekten gikk ned til ca 32#, men det viste seg at jeg hadde målt feil trekklengde forrige gang, så det var bare på 27". Hvis jeg trekker den til 28", så ender jeg på 34# før sandpapir.

Nå tror jeg tiden har kommet for å pusse denne glatt og fin, olje og vokse, og så sier jeg meg ferdig. Ingen vits i å pusse på denne til den blir tannpirker i jakt på perfeksjon. Bedre å prøve på en ny.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: En liten intro

Legg inn av Lurz »

Enig. Begynn på en ny. Og grattis med en skytende bue! :D
(ellers enig i at den kunne bøyd en del mer inn mot håndtaket. Men som sagt, neste :D )
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: En liten intro

Legg inn av Bowman »

Fin bue. "Learning by doing and reflexion" den neste bøyer definitivt lengre inn mot grepet. [FLEXED BICEPS]Whiptiller kan også være fint. Det er mye som er pent. [THUMBS UP SIGN]


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: En liten intro

Legg inn av kjellhar »

Takker Bowman og Lurz,
har ikke hatt tid til å lage piler til den ennå, så jeg har bare testet den med en 10mm rundstokk jeg sagde et hakk i og festet et par pjuskefjær i enden av for å dragge litt. Men jeg har trekt den opp veldig mange ganger nå. Bruker den som ryggtrening. Ingen skumle tendenser å spore. Ikke noe splinter som kommer opp, og den har stabilisert seg på å følge strengen med rett under 4cm.

K
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: En liten intro

Legg inn av Bowman »

Det kommer garantert ikke til å skje noe skummelt når du er på den pundstyrken der. Men det er helt normalt. Har jeg oppfattet deg slik at dette er din første bue? Da kommer du garantert til å lage noen tyngre buer etterhvert som du blir mer trygg, og så prøver du deg på en fin tunet 35# senere med "setback" og ultratynne tupper. Sånn funker det. Du kommer sikkert til å lage krigsbuer også hvis du blir for alvor bitt av basillen. Stå på. Bare spør. Vi svarer i hytt gevær. Velkommen til vårt uhøytidelige forum.
:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: En liten intro

Legg inn av kjellhar »

Nå regnet jeg vel ikke med at buen ville eksplodere i en sky av splinter. Har allerede knekt en bue på den styrken når jeg trakk den opp, og det var ganske udramatisk. Så dette er da første bue som ser ut til å ville forbli en bue.

Jeg tipper nok du har rett når det gjelder progresjon. Har allerede klar for meg flere buetyper jeg har lyst til å prøve.
Men, jeg tror neste bue skal bli mer eller mindre samme type bare litt tyngre. Jeg har øvet litt på å koble inn ryggmusklene i trekket, og etter hvert som det har begynt å komme seg er 35# alt for lett.

Kommer nok til å spørre mer ja, spesielt når tiden kommer til langbuer.
Svar