lin-backing av bue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

lin-backing av bue

Legg inn av kjellhar »

Jeg har et par planker der fibrene kommer litt ut på ryggen. Ikke ekstremt, men likevel litt i meste laget for at jeg synes der er forsvarlig. I den forbindelse tenkte jeg å prøve å backe med lin. Linfiber som ikke er spunnet selges ikke akkurat på supern, men ved en tilfeldighet fant jeg noe på Biltema som heter VVS-lin. Jeg kjøpte de to variantene de solgte, en kom som en bunt, og en var rullet opp på en spole. Det virker som bunten hadde lengre fiber, men jeg undersøkte ikke veldig nøye.Fibrene var ca 50cm lange. Bunten var også mye enklere å få løs fibrene fra.

Er det noen som har prøvd dette. Selv har jeg aldri sett løse linfiber før, så jeg klarer ikke å vurdere kvaliteten på de fra Biltema.

Så trenger jeg litt tips om det praktiske. Hvordan legger jeg denne backingen. Bare klemmer jeg dem ut over ryggen i passe tykkelse. Hva er passe tykkelse? Hva slags lim kan jeg bruke. Fungerer hvitt trelim?

Kjell
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: lin-backing av bue

Legg inn av Bowman »

Jeg har ingen erfaring med lin, men har gode erfaringer med råhud. Hvis dette er en bue som du skal satse på ville jeg satset på det. Det er ganske lett å lime på. Trenger en bløtgjøring i vann først. Du bør bruke trelim i en god kvalitet. Titebond 3 hører med blant det ypperte, men det er sikkert mer som er brukandes. Hvis du derimot bestemmer deg for å bruke lin så ville jeg brukt et vannfast trelim. De skryter visst fælt av at titebond 3 er vannfast. Kanskje noen andre kan gi deg råd med hensyn til lin.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: lin-backing av bue

Legg inn av kjellhar »

Takk for svar.
Dette er ikke en bue jeg vil satse på som sådan. La oss kalle det et eksperiement for å teste lin-backing, og samtidig få brukt en ellers ubrukelig ask-planke. Hvis buen blir vellykket, så er det rett og slett en bonus. Tenkte bare jeg kunne plukke opp et tips eller to for å øke sjangsene.

Som nybegynner så tar jeg detfor gitt at det jeg lager enten blir for lett, knekker, eller begge deler. Men det går stadig bedre da. Bedre å lage noe som knekker enn å ikke lage noe i det hele tatt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: lin-backing av bue

Legg inn av Hardwood »

Titebond 3 er glimrende til dette. Unngå vanlig trelim, siden det har kaldflyt. Dvs at når buen er oppspent en stund så vil lime flytte på seg litt og litt, og du får strengefølge på buen og mindre effekt av backingen. Hele lengder som dekker et buelem er nok å foretrekke.
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: lin-backing av bue

Legg inn av kjellhar »

Det var nyttig info anng. Limet. Ser at de har TB3 på gustavsenas.no og verktoyas.no. Dette limet får så mye skryt at det sikkert er bra til andre ting også.

Nårdet gjelder lengden på fibrene. Finnes det virkelig lin-fiber som er 2m lange?

Et greit alternativ må vel være å sørge for godt med overlapp mellom lengdene. Også, hvis man lager stivt håndtak så trenger man vel kun å bekymre seg for lengden på et enkelt lem.

(RETTELSE): Jeg leste innlegget til Hardwood på t-banen. Ser nå at han skriver om lengder på et lem, ikke en hel bue.

Kjell
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: lin-backing av bue

Legg inn av Lurz »

Har bare prøvd med linbacking en gang, det var på aller enkleste måte med vevd linlærret på en "indianeraktig" kort barnebue. Tyngre enn nødvendig, men den lever vistnok enda.......

Men når det gjelder fiber har jeg jobba litt mer med senebacking. Der er det også et problem at fibrene ikke er lange nok til å dekke et helt buelem. Løsningen er å lage bunter som er litt ujevne i lengden, og la dem overlappe hverandre. (som om du stikker fingrene på begge hender inn i hverandre) Deretter legge et lag til der de hele fibrene dekker skjøten i laget under, som murstein i en vegg. Pass også på at det siste hele laget om mulig dekker det området på buelemmet som bøyer mest. Mulig denne metoden kan tilpasses til linfiber. Tror ikke du trenger noe tykt linlag, lin er veldig sterkt og kan kanskje overbelaste buken på bua.
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: lin-backing av bue

Legg inn av Lars Jensen »

Eh.. jeg burde vel helst ikke si noe som helst, men jeg har backa flere buer med linlerret :oops: Jeg burde vel heller ikke ta ordet "erfaring" i min munn etter SÅ kort tid i buegalskapen, men min lille "erfaring" med denne type backing er at opp mot 50# styrke er linlerret og vanlig snekkerlim helt topp. Har backa tre bøkebuer, et par eikebuer (riktignok listverk, men likevel :D ) og hassel. Ikke noe problem. Har også brukt lin/snekkerlim-metoden som erstatning for brede surringer, særlig på ask og det funket glimmrende. Et tips: hvis du ikke er like utålmodig som meg, vent til du finner lerret i naturfarger :wink: Jeg kjøpte nemlig svart. Alle buene ser ut som de er plastbelagt. Ikke kult!
IKEA har naturfarger, ikke så dyrt heller.
Nå er dette bare noe JEG mener, hvis de andre her inne mener noe annet, lytt til dem!

Lars, nybegynner
Kan det bøyes, kan det skytes!
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: lin-backing av bue

Legg inn av kjellhar »

Jeg tenkte også på linlerret, men det måtte i så fall være for å hindre at det reiser seg splinter fra ryggen. Linlerret i naturfarge har de stort sett på en velassortert stoffbutikk, finnes flere av dem i Oslo i hvertfall.

Grunnen til at jeg startet tråden er at løse linfiber bør være mye mer effektivt, og hvis biltema sine fungerer hadde det vært topp. På lerret er jo halvparten av fibrene orientert feil, og bidrar stort sett bare til vekt.

Jeg er jo også nybegynner da, men jeg har litt erfaring med å bygge andre ting som skal kunne bøyes uten å knekke, så prinsippene er kjent.

Kjell
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: lin-backing av bue

Legg inn av Skaukraft »

Linfiber kan være lange, men ikke så lange som to meter. Fiberlin er ganske kostbart å både dyrke og ikke minst bearbeide, så jeg tviler sterkt på om det Biltema selger er fiberlin. Mest sannsynlig er det en eller annen form for hamp. Skal stikke innom å sjekke over helga.
Vil du prøve med noe du vet er ekte fiberlin, og dyrket/produsert i Norge kan du høre med damene i http://norges-linforening.no/ om du får kjøpt noen bunter ferdig bearbeidet, uspunnet linfiber. Har vært i kontakt med dem i forbindelse med buesterngprosjektet mitt, og de synes det er moro med flere bruksområder for lin.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: lin-backing av bue

Legg inn av olethearcher »

Jeg vet at Biltema solgte vvs hamp tidligere, det ser nå ut som de har byttet det ut med vvs lin. Selv om det på bildet ser helt likt ut som den vvs hampen jeg har kjøpt der tidligere. http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Tilbe ... 000034562/ Blir forøvrig interessant å se hvordan resultat du får av linbackinga :D
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: lin-backing av bue

Legg inn av kjellhar »

Jeg trodde også at det egentlig var hamp. Biltema skriver jo på norsk, svensk og finsk på posen sin, og leser man all så står det både lin og hamp der. I og med at dette stoffet er ment å dytte inn i rørgjenger, så har de nok brukt billigste sort, så hvis det stemmer som du sier at lin er dyrt er det nok en eller annen form for hamp. Det lukter forresten ganske sterkt av fibrene, omtrent som hamptau. Har som sagt aldri sett eller tatt i linfiber som ikker er spunnet, så jeg aner ikke hvordan det kjennes, eller lukter.

Bra tips med norges linforening. Har sett etter litt linprodukter før også ifm innbinding av et par bøker. Industriprodukter fra Panduro er ikke alltid riktig selv om det forsåvidt fungerer.

Kjell
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: lin-backing av bue

Legg inn av Skaukraft »

Regner med at det enten er "lost in translation" eller så unngår de ordet hamp fordi noen luringer stadig vekk prøver å røyke gjengehamp.

Når det gjelder linstoff kan det være verdt å sjekke IKEA innimellom. Det hender de selger unna stoffruller med fjorårest farger for en slikk og ingenting. Ikke verdens beste kvalitet selvfølgelig, men likefullt ekte lin.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: lin-backing av bue

Legg inn av Sturlabuer »

Min erfaring er at vanlig linstoff fungerer bra på buer. Har brukt vanlig vannfast snekkerlim og hjemmelagd kaseinlim.
Har også prøvd fiber limt med snekkerlim lagt omtrent som Lurz beskrev, helt katastrofe, altfor tykt lag, veide antagelig flere kilo...
Den lille ekstravekta man får ved bruk av linstoff har fælt lite å si på "vanlige" buer.

Bruker man epoxylim nærmer man seg veldig glassfiber.
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: lin-backing av bue

Legg inn av kjellhar »

Tenker kanskje jeg tar en liten eikeplanke, halvmeter lang eller slik, sager den såpass tynn at den bøyer seg rimelig greit, og så tester med den hampen/linen jeg har. Da får jeg både et inntrykk av om det har noe effekt på bøyemodulusen, samt at jeg får øvd på prosessen uten at jeg bruker opp en ellers ferdig bue.

Blir nok noen dager til jeg får tid, men jeg skal oppdatere tråden når jeg får noen resultater. Akkurat nå driver jeg å pusser på en plankebue av eik som forhåpentligvis skal bli min aller første bue som både fungerer bra og ikke ender spektakulært i en katastrofe. Fant en perfekt planke, etter å ha trålet 5-6 trelastbutikker.

Ellers, takk for alle innspill så langt.

Kjell
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: lin-backing av bue

Legg inn av Are »

To momenter.
Hvis biltema selger lin som gjengehamp fortjener de en premie for uvitenhet. Grunnen til at man bruker hamp i motsetning til lin i vvs er at hamp har veldig gode egenskaper mot råte, noe lin ikke har.

Når det gjelder løse linfiber må man huske på t lin har svært lite elastikk. Et tjukt og eller ukevnt lag på ryggen bør unngås. Les hva Tim Baker skriver i TBB om ryggforsterkning med lin. Linstoff er enkelt, jevnt, har naturlig litt strekk og er etter min mening ikke særlig pent på en bue.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar