Kanskje noe her?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Kanskje noe her?

Legg inn av Oddbjørn »

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Kanskje noe her?

Legg inn av Lurz »

Den bør jeg ev lese gjennom nøye før jeg sier noe....
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Kanskje noe her?

Legg inn av Hardwood »

Veldig interessant lesing, takk for den. Jeg er enig i den konklusjonen som forfatterne kommer frem til.som mest sannsynlig, nemlig at buen må ha vært uferdig. Mangler spor etter nokker, beregnet pundstyrke er skyhøy, beregnet mekanisk stress er for høyt pga tykkelsen, strengen han bar virker for svak. Uansett veldig flott å ha et slikt funn å studere ! Det er sikkert flere her inne som kjenner til denne. Kviljo, Nidrinr, Malawolf mfl. Blir spennende å høre hva de mener.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Kanskje noe her?

Legg inn av Bowman »

Tja......Hmmmm.........(klør seg i hue) Mye spekulasjoner her. Hva er vitsen med å fly rundt med en halvferdig bue med en bråta med bøller etter seg? Han kan ha hatt 2 buer. En ferdig og en halvferdig. Vanskelig å vite. Samtidig så viser beregningene at buen til Øtzi var tung, svært tung. Men han var nok sterkere enn folk flest er idag. Blir liksom mange hypoteser. En slik akademisk undersøkelse resulterer i nye spørsmål, men så er det jo også det som er meningen med akademia. Tror jeg skal bruke et bra barlindemne til å lage noe annet enn en Øtzi etterlikning. :D
Sist redigert av Bowman den 31 aug 2015, 13:07, redigert 1 gang totalt.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
olethearcher
Mester
Innlegg: 375
Registrert: 25 feb 2015, 17:38
Bosted: Arendal

Re: Kanskje noe her?

Legg inn av olethearcher »

Han ble kanskje drept fordi bua ikke var ferdig :wink: (Kanskje ikke den beste teorien)
Brukeravatar
Øyvind
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 24 apr 2015, 15:30
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Kanskje noe her?

Legg inn av Øyvind »

Bortsett fra to, så var vel pilene han hadde i koggeret uferdige også? Viklingen av styrefjærene på de to brukbare pilene tyder på at de var laget av to forskjellige personer, sannsynligvis en høyrehendt og en venstrehendt. Den ene, en todelt pil, var også for lang for koggeret. Kanskje dette var piler som ble skutt mot ham og som han senere plukket opp?

Uferdig bue og uferdige buer kan kanskje tyde på at pilene hans på ett eller annet tidspunkt var skutt bort og buen ødelagt. Han måtte derfor lage en ny bue og piler, men var enda ikke ferdig da han ble drept. Kanskje var han kommet så langt at buen i et nødstilfelle kunne brukes med pilene han hadde i koggeret, muligens med en slakk streng som den baststrengen han hadde i koggeret?

Nesten alle antar at Ötzi var alene da han ble drept, men kanskje var han også en del av en større gruppe. Nyere forskning har funnet at blod fra fire personer på kroppen hans. Kanskje var han i en gruppe som var forfulgt og kanskje var han med på å hjelpe sårede før han ikke orket mer og ble forlatt uten av forfølgerne fant ham? Hvis det var de som drepte ham som sølte blodet, så hadde de sikkert tatt med seg den verdifulle kobberøksa hans.

Det faktum at han ble funnet med alt utstyr, inkludert den den verdifulle kobberøksa, har fått noen til å peke på at han ble myrdet av noen som ville skjule sporene sine. De fjernet derfor det eneste beviset, pilskaftet som stakk ut av kroppen, og lot alt annet ligge. Men kanskje ble det for fristende å ta med seg buen hans og heller legge igjen en halvferdig? Det er vel kun fantasien som kan sette en stopper for hva som skjedde – fasiten får vi sikkert aldri.
Vápnum sínum skal-a maðr velli á feti ganga framar, því at óvíst er at vita, nær verðr á vegum úti geirs of þörf guma.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Kanskje noe her?

Legg inn av Kviljo »

Jeg har ikke satt meg godt nok inn i saken til å si noe bastant om hendelsesforløpet, men jeg forestilte meg kanskje at han døde på flukt eller på vei til noe. Siden alt er så godt bevart må det vel ha vært ganske kaldt i området da han strauk med. Sikkert blitt nedsnødd ganske fort.

At buen ikke er ferdig er ganske sikkert.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Kanskje noe her?

Legg inn av KEn »

Guttungen min kom hjem fra speideren ganske skuffa - "de vet ikke en ting om buer iallfall, disse speiderene", Ötzi var kanskje heller ikke ekspert?

Speiderbuene, og buer folk haster sammen - jeg også - er ofte alt for tunge, for man tar ikke tid til fintiller (og speiderne vet ikke hva det er ;) ) man skyter de med å dra for kort helt enkelt, er buen kraftig funker det ikke så dårlig. Drar man en 80# bue til 60#, så er det allikevel 60#... ikke langt drag, men det hjelper.
Strengehakk er sikker noe knot å lage med steinredskap. Mye enklere å knyte fast strengen i endene. Jeg laga en bue av bjerk til en jentunge for 3-4 uker siden, kløyvde en halvannen meters bjerkestokk med øks og grovtillra med øks - og knøt er blått snøre mellom endene. Vi vet ikke om Ötzi kunne prusikknoper og istappstikk og sånt, men det er rimelig enkelt å knyte en streng i enden. I min barndom skjøt vi mye med pil og bue av veistikke (bambus) og de hadde aldri hakk.

At strengen er tynn betyr ikke at den e FOR tynn nødvendigvis. De strengene det refereres til har gjerne 4x sikkerhetsfaktor. og om han hadde 1.5x så holder det, om han ikke har uflaks. Det er kanskje enklere å lage en ny streng da, enn å lage en tynn nok med nok sikkerhet av de materialer han hadde til rådighet?

Samtidig, så liker jeg teorien om at han ikke var alene, kanskje de andre, også på flukt - tok med seg alt som var noe å ha på?

K
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Kanskje noe her?

Legg inn av nidrinr »

Av alt jeg har lest om Øtzi så heller jeg nok også mot at dette er en påbegynt bue som ikke ble helt ferdig. Men man kan også se fra dimensjonene at den tydelig er påbegynt. Dimensjonene i grepet er nok ikke laga med så god margin at dette er tenkt som ei bue på så lite som 50# heller. En lengde på 180 med disse påbegynte dimensjonene gjør at jeg tipper at bua var ment som ei bue på opp mot 29" trekk. De var ikke dumme i steinaldern, og med all respekt for oss som kaller oss buemakere i dag, trur jeg ikke de var underlegne oss i å spikke sammen buer.Har du til hensikt å trekke 25-26" gidder du ikke å lage ei bue på 180 lengde. -Og hvis du har til hensikt å lage ei kortere bue, (som ville vært hensiktsmessig på alle måter dersom du ikke trekker lenger), så ville det ikke vært noe poeng i et så langt emne.

Så, min gjetning er at dette er ei 60-80% ferdig bue. Jeg trur den var ment å ende opp mellom 70 og 100# på et trekk på 28-29". Det er ikke vanskelig for en gjennomsnittlig aktiv person som har brukt bue fra barndommen hverken å trekke opp den lengden eller tyngden. Du kan godt si at han var lav sett i forhold til mange i dag, men jeg er bare 8cm høgere enn han var, og jeg trakk opp ei 33" pil med ei såpass tung bue at kroppen min klemmes sammen nå i helga. At han trakk minst 29" er jeg rimelig sikker på. Jeg trur de visste å benytte seg at det som er mest effektivt, og det er ikke å trekke til munnvika. De 2-3 ekstra tommene du får fra munnvika til bakved øyet/øret en plass gir såpass mye energi til pila at jeg trur de benytta seg av det.
Svar