Trær er gratis i skogen, eller?

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Trær er gratis i skogen, eller?

Legg inn av kjellhar »

Hei,
jeg har nettopp snublet inn i buemakerverden ved en ren tilfeldighet, og er ny på forumet her. Har prøvd meg på eikeplank fra Maxbo med moderat hell, men nå begynner øyet for årringer og fiberretning å bli litt bedre, så får vi se.

Men, så hadde det vært morsomt å finne noe annet en eik. Jeg ser en rekke eldre innlegg her om hvor man kan få tak i planker av ymse løvtrær, men slik info er tydeligvis ferskvare. Er det noen som har litt oppdatert info for Oslo-området. Jeg er ikke i stand til å finne annet enn furu, gran og eik noe sted.

Og så til overskriften. I alle trådene der emner blir diskutert er det en eller annen som foreslår en tur i skogen med sag og øks. Gratis, og trim på kjøpet. Selv bor jeg ca 25m fra markagrensa i Østmarka, men synes vi virkelig det er greit å bare snike seg ut i skogen å gå på slang. Nå er vel Østmarka underlagt markaloven, så det er jo litt ekstra strengt, men hva med andre skogområder som ikke er vernet på noe vis. Det er jo alltid noen som eier den.

Jeg leste også noen som nevnte å ta en titt i grøftekanter og veiskuldre også. Er det greit?

Jeg bare spør, for jeg føler meg for gammel til å bli kjeppjaget av en sint skogeier som en annen 10-åring på epleslang.

Mvh
Kjell
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Trær er gratis i skogen, eller?

Legg inn av Oddbjørn »

Burde være en selvfølge at man spør om lov før man hugger noe på annen manns eiendom. De aller fleste skogeiere er positive når du spør om lov til å hugge et tre til bueemne, da noen ganger med unntak av Barlind. Oddbjørn
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Trær er gratis i skogen, eller?

Legg inn av HEO »

Det er også mulig å spørre i den enkelte kommune, da de fleste kommuner både er skogeiere og har avvirkning i sine skoger. De størrelsene vi er på jakt etter, er ofte ikke interessant virke og blir liggende igjen.
"For veik, for veik er kongens bue."
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Trær er gratis i skogen, eller?

Legg inn av kjellhar »

Har tenkt på det med å kontakte kommunen, eller har faktisk prøvd, men Oslo kommune var ikke så interessert i å svare. Muligens jeg forsøker noen av de litt mindre kommunene i Akershus i stede.

Forøvrig er søket etter plank vært vellykket. Jeg kom nettopp hjem fra en tur til Svenneby Sag og Høvleri på Spydeberg med noen ganske så fine ask-planker. Kjempehyggelige folk. Jeg nevnte bue, og før ordet var ferdig svarte han ask. Visste tydeligvis ganske mye om hva jeg var ute etter. De lempet et diger haug med plank foran meg, så kunne jeg rote rundt og plukke det jeg ville. 1" x 5" til 65kr/m + mva.

Kjell
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Trær er gratis i skogen, eller?

Legg inn av Bowman »

Plank er bra. Ikke så verst pris heller. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Trær er gratis i skogen, eller?

Legg inn av nidrinr »

Jeg har prata med vegvesen og nsb, og møtt hyggelige folk som bare er glade for hjelp til å rydde i grøfter så lenge man ivaretar sikkerhet. Når man i tilegg forteller hva man driver med, og at man stort sett er interessert i det de ser på som busker og kratt, har jeg bare fått tommel opp som svar
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Trær er gratis i skogen, eller?

Legg inn av nidrinr »

-Ellers kan man også kontakte velforeninger. De rydder stier og lignende, og der er de også glade for hjelp til å rydde disse
kjellhar
Bueskytter
Innlegg: 78
Registrert: 18 aug 2015, 22:28
Bosted: Oslo
Kontakt:

Re: Trær er gratis i skogen, eller?

Legg inn av kjellhar »

Bra tips,
ellers er det nybygg på gang ved siden av jobben. Det skal felle en del trær på til uka, og det kan godt tenkes jeg får noen. Mest selje og grå or der, men jeg så både ask, alm, lønn, bjørk og rogn innimellom. Får se hva som faktisk skal felles.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Trær er gratis i skogen, eller?

Legg inn av nidrinr »

Alma bør du passe på at de ikke lager flis eller ved av. Er vel bare ørdenr som er ubrukelig der.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Trær er gratis i skogen, eller?

Legg inn av MalaWolf »

Trær og busker som ikke er av økonomisk interesse for grunneier, og som ikke er rødlista er helt greit å felle. Men du har absolutt ingenting å tape på å spørre først :)


Her i Mjøndalen er det massevis av rogn, lønn, hassel,ask og noe barlind. Mest der hvor det ryddes uansett - type veikanter ol.
Svar