Steinalderbue

Alt om bygging av buer

Moderator: GreenMan

Svar
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Steinalderbue

Legg inn av Alv Vatzdal »

Hva slags treverk og hvilken form på buen brukte de i steinalderen? Jeg så nevnt både flint og skifer i pil-forumet og det skal være mulig å få tak i skifer her, men flint er vel mest i danmark? Antar at sene ble brukt som tråd, men hva med hamp - det må vel ha blitt brukt ganske tidlig? Og piler var kanskje mindre forseggjorte?

Beklager for alle spørsmålene, jeg kan google ting, men nyttig info fra erfarne håndverkere tror jeg slår det meste som finnes der ute. :)
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Steinalderbue

Legg inn av Lurz »

"If it breaks you get to keep both parts"
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Steinalderbue

Legg inn av Alv Vatzdal »

Absolutt nydelig bue. Har lastet ned sikkert 10-20 bilder og 'blueprints' (hva er det norske ordet?) og håper å få laget noe sånt. Men må vel vente på vinter og tørking av mer materiale. Har 3 ca. 2m stokker av ask. Skal ha meg en runde rundt - nytt bosted - og se om jeg får øye på noe alm et sted og kan identifisere det nå som det er grønne blader på. Takk for svar. :)
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Steinalderbue

Legg inn av Lurz »

Raskt emne:
Hogg et tre, (husk å lime endene med hvitt sløydlim eller lignende for å unngå sprekking)
Ta av barken, kløyv eller grovhogg emnet så det blir bare litt bredere enn den største bredden på den ferdige buen sett forfra. Like breit hele veien.
Tynn emnet fra buksiden (siden som er mot deg når du skyter, ryggsiden, dvs under barken lar du være) til det begynner å bøye når du holder i den ene enden, setter den andre i bakken, og legger god tyngde på midten.
Da trenger ikke emnet tørke vinter & vår, men en måneds tid om det ligger luftig og ikke for kalt.
Skal du være veldig nøye: Vei emnet hver eller annenhver dag, når det ikke har blitt lettere på ei uke er det tørt.
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar